• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

بورس دوباره اسير ركود شد


شاهين ياسمي| بورس تهران دوباره نزولي شد. شاخص كل بازار سهام بعد از چند روز مثبت دوباره منفي شد و با 484 واحد كاهش به كانال 65 هزار واحدي سقوط كرد. اين در حالي بود كه «وبملت »، «تاپيكو»، «وبصادر» و «وتجارت» به تنهايي شاخص را 135 واحد در جهت منفي هدايت كردند. بدين‌ترتيب ديروز شاخص روي 65 هزار و 835 واحد ايستاد. روند روز گذشته بازار حكايت از آن داشت كه تقاضا از بازار رخت بربسته و فعلا تمايلي به بازگشت ندارد. بررسي بازار ديروز نشان مي‌دهد كه در تمامي گروه‌ها فشار عرضه بر تقاضا چربيده و در اكثر نمادها شاهد صف‌هاي فروش بوديم. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد روند بازارهاي جهاني و بازار‌هاي موازي داخلي بيشترين تاثير را بر روند نزولي بازار داشته است.

بازار اوراق تسهيلات مسكن داغ شد

در واقع با تداوم افت قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني و افزايش ارزش اونس جهاني طلا، دو بازار رقيب سهام يعني ارز و طلا رونق گرفته‌اند و دوباره بورس را با ركود تنها گذاشته‌اند. بدين‌ترتيب بسياري از سرمايه‌گذاران دوباره به اين بازارهاي هيجاني متمايل شده‌اند و بازار سرمايه را در اولويت‌هاي بالاتر قرار داده‌اند. اما در بازار ديروز به روال گذشته يك گروه، ساز مخالف مي‌زد و آن اوراق تسهيلات مسكن بود. گروهي كه معمولا با حكمفرمايي فضاي ركود در بورس پرطرفدار مي‌شود و در واقع نماينده بازار رقيب سهام يعني مسكن است.
آقاي بورس ديروز با سرماخوردگي دست و پنجه نرم مي‌كرد و ترجيح داد به تالار نرود. اما اين بدان معنا نبود كه پيگير بازار نباشد. همان‌طور كه پيش‌بيني كرده بود نمادهاي مثبت دو روز پيش كه بارقه اميدي در بازار ايجاد كرده بودند، ديروز منفي شدند. اين نشان مي‌داد كه آقاي بورس هنوز هم همه چم و خم بازار را مي‌داند. ديروز از ساعت 9 صبح تبلت به دست رو كاناپه لم داده بود و بازار را رصد مي‌كرد. بازار گرگ و ميش بود و نمي‌شد تشخيص داد كه واقعا چه خبر است.   اما او معتقد بود كه اين بهترين حالت است و در چنين شرايطي است كه معلوم مي‌شود چه كسي چند مرده حلاج است. در واقع وقتي بازار ترمز مي‌برد و قيمت‌ها و شاخص‌ها قله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري فتح مي‌كنند، رفتاري كه نشان از تحليل داشته باشد جايي در بازار ندارد. در اين شرايط بسياري از آماتورها بدون تحليل و نگاه موج سواري مي‌كنند و در مسير باد حركت مي‌كنند. ولي همين‌ها اگر بازار يك دفعه رفتارش را تغيير دهد و در مسير نزول قرار بگيرد دست و پاي‌شان را گم مي‌كنند و سريع در ليست فروشندگان قرار مي‌گيرند تا هرچه زودتر از بازاري كه اصلا آن را نمي‌شناسند بگريزند.

بازار گرگ و ميش است

آقاي بورس ديروز به تحليل تكنيكال بازار هم پرداخت. نمودارهاي تحليل تكنيكال يك فصل مشترك داشتند و آن تداوم روند نزولي در هفته‌هاي آتي بود. اما نتيجه اين تحليل با نتيجه تحليل بنيادي بازار همخواني نداشت. بر اساس تحليل بنيادي بازار به زودي خودش را پيدا مي‌كند و با پيدا كردن يك ليدر قدرتمند و پر پتانسيل به روزهاي اوج خود بازمي‌گردد. اگر بخواهيم اين دو تحليل را كنار هم بگذاريم فقط در برخي تك نمادها با فصل مشترك مواجه مي‌شويم.

شرط موفقيت يك معامله‌گر حرفه‌يي انعطاف‌پذيري است

اما در هر صورت با در نظر گرفتن خطاي بازار نمي‌توان انتظار داشت كه دو تحليل درباره يك بازار چنين نتيجه‌يي را به دست بدهد كه 180 درجه با هم اختلاف داشته باشند. شايدبه همين خاطر است كه آقاي بورس اين روزها به روش‌هاي سنتي و قديمي خودش بازگشته و ارزش جايگزيني و شم اقتصادي‌اش را به كار انداخته است. آقاي بورس هنوز هم معتقد است بهترين استراتژي براي يك بورس باز حرفه‌يي انعطاف‌پذيري در شرايط مختلف است و بايد هر معامله بتواند خودش را با شرايط موجود وفق دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون