• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

بازار طلا و دلار دوباره سكه شد


گروه اقتصادي| روزگار باز هم به كام دلار و سكه شيرين شد تا دوباره بازار صرافي‌ها و طلا‌فروشي‌ها با هجوم خريداران داغ شود. ديروز با تداوم كاهش قيمت جهاني نفت خام و صعود اونس جهاني طلا، قيمت انواع ارز، طلا و سكه در مسير صعود قرار گرفت. اونس جهاني طلا ديروز با توجه به تعطيلي بازارهاي مالي امريكا با كاهش جزيي سطح 1276 دلار را شاهد بود. كارشناسان بازار معتقدند اونس جهاني طلا به زودي با عبور از دامنه 1286دلار به 1300دلار خواهد رسيد. اين درحالي است كه رشد ارزش دلار همچنان خطري بزرگ براي تقويت طلا محسوب مي‌شود و در كنار پيش‌بيني‌هاي افزايشي، نظرهاي كاهشي هم بازار طلا را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اما پايداري اونس جهاني طلا روي 1277 دلار باعث شد تقاضا براي فلز زرد در بازار داخلي ايران افزايش پيدا كند. اين در حالي بود كه بالا رفتن ارزش طلا و سكه در بازار داخلي ايران يك دليل ديگر هم داشت و آن عبور دلار از كانال 3500 توماني بود.

عبور دلار از كانال 3500 توماني

هر دلار امريكا روز گذشته 3508 تومان قيمت خورد تا هر گرم طلاي 18 عيار نيز به 105 هزار و 310 تومان برسد. اما اين همه ماجرا نبود و هر مثقال طلاي آب شده نيز با افزايش قيمت و تقاضا به 456 هزار و 200 تومان رسيد. اما ديروز هم ربع سكه با بازار ساز مخالف زد و با كاهش قيمت به 270 هزار تومان رسيد. سكه يك گرمي به روال هفته‌هاي اخير بدون تغيير باقي ماند و روي 173هزار تومان ماند. اما همگام با گراني دلار و اونس جهاني، سكه تمام طرح قديم، سكه تمام طرح جديد و نيم سكه با افزايش تقاضاي خريد و به تبع آن قيمت مواجه شدند و به ترتيب يك ميليون و 30 هزار تومان، يك ميليون و 34 هزار تومان و 515 هزار تومان قيمت خوردند. اما افزايش قيمت‌ها فقط محدود به دلار و طلا و سكه نبود و همه بازار ارزهاي خارجي را نيز در برگرفت. به اين‌ترتيب يورو، پوند، لير تركيه و درهم امارات نيز با افزايش تقاضا و قيمت مواجه شدند و به ترتيب به 4124 تومان، 5320 تومان، 1530 تومان و 958 تومان رسيدند. اين در حالي بود كه قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال به زير 50 دلار رسيد و نفت خام امريكا نيز روي 48 دلار نوسان كرد ولي بازار فلزات اساسي بدون تغيير قيمت به كار خود ادامه داد. افزايش ارزش دلار دربازار داخلي آزاد ايران در حالي بود كه ارزش يورو در برابر دلار و پوند دربرابر دلار ديروز افزايش پيدا كرد.
آقاي بازار ديروز بعد از مرور رسانه‌هاي داخلي سري هم به سايت نشريات خارجي زد. از آنجا كه مهم‌ترين سوژه اين روزهاي رسانه‌هاي اقتصادي جهان بحث بازارجهاني نفت وطلا است، آقاي بازار هم سعي مي‌كند هر روز خودش را آپديت نگه دارد وهمگام با تحليلگران و رسانه‌هاي معتبر جهان به بازارها نگاه كند. او در روزنامه انگليسي فايننشال تايمز با يك تحليل جالب از بازار جهاني طلا روبه‌رو شد. تحليلگر اين روزنامه نوشته بود كمتر كسي فكر مي‌كرد كه بانك مركزي سوييس اقدام به قطع رابطه برابري بين فرانك و يورو و متوقف كردن فروش اوراق قرضه 3 ساله با فرانك كند، چرا كه اين مساله موجب شد تا ارزش فرانك در برابر يورو به بالاترين سطح از سال 2011 ميلادي برسد و تاثير زيادي بر افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني داشته است. در واقع در سال‌هاي اخير تاثير‌گذاري سياست‌هاي پولي بانك‌هاي مركزي جهان بر تحولات بازارهاي بين‌المللي به خصوص بازار طلا افزايش يافته است. اين در حالي است كه اتخاذ سياست‌هاي پولي انبساطي از سوي فدرال رزرو امريكا طي سال‌هاي 2008 تا 2011 ميلادي موجب رشد فزاينده 70 درصدي قيمت جهاني طلا شد و گمانه‌زني‌هاي مربوط به متوقف شدن اين سياست‌ها تاثير زيادي بر افت 28 درصدي قيمت طلا در سال 2013 ميلادي داشته است.

نقش روسيه و امريكا در معادله بازار جهاني طلا چيست؟

اما مساله مهمي كه اين تحليل به آن اشاره دارد، نگراني بانك‌هاي مركزي بزرگ جهان از نرخ تورم و رشد اقتصادي است. در واقع اجراي برنامه خريداري اوراق قرضه از سوي بانك‌هاي مركزي بزرگ جهان تاحد زيادي براي دستيابي به اين دو هدف بوده است. در حالي كه نه تنها سرمايه‌گذاران بين‌المللي را در معرض خطر و تهديد قرار داده بلكه ثبات سياسي و اجتماعي كشورهاي مختلف را نيز به چالش كشيده است. در اين تحليل كه به نظر آقاي بازار جالب‌تر از بقيه تحليل‌هاي روز آمد، همچنين آمده است: بي‌شك اجراي سياست‌هاي انبساطي پولي از سوي بانك‌هاي مركزي بزرگ جهان تاثير زيادي بر افزايش شكاف درآمدي در كشورهاي مختلف داشته است. به نظر مي‌رسد سياست‌هاي پولي بانك‌هاي مركزي امريكا، اروپا و ژاپن همچنان عامل مهمي است كه بر روند تحولات قيمت طلا تاثيرگذار خواهد بود. آقاي بازار بعد از مطالعه اين گزارش تحليلي با خودش گفت هر چند اين نوشته نكات مهم و جالبي را مطرح كرده است ولي به يك مساله مهم توجه ندارد كه در معادله طلا روسيه و امريكا چه نقشي را ايفا مي‌كنند و در نهايت نتيجه حاصله را كدام يك از اين دو متغير تعيين مي‌كنند!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون