• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

از بيم پاسخ احتمالي حزب‌الله لبنان

سايه وحشت در اسراييل

حمله هوايي رژيم صهيونيستي به گروهي از مبارزان حزب‌الله در قنيطره در جولان سوريه كه به شهادت شش مبارز حزب‌الله و يكي از فرماندهان سپاه پاسداران ايران انجاميده، سايه وحشت را بر فراز تل‌آويو گسترانده است. تا جايي كه رسانه‌هاي عبري‌زبان به نقل از مقامات نظامي اسراييل از حزب‌الله درخواست كرده‌اند پاسخ متقابل احتمالي را تنها متوجه ارتش اين رژيم كند.
بيانيه حزب‌الله |به گزارش منابع لبناني با آنكه نيروهاي حزب‌الله لبنان در جنوب اين كشور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، اما شواهد نشان مي‌دهد كه مقاومت منتظر دادن يك پاسخ حساب شده به رژيم صهيونيستي است. در همين حال حزب‌الله نيز در بيانيه‌يي در واكنش به حمله رژيم صهيونيستي به مبارزان مقاومت در بلندي‌هاي جولان اعلام كرد: گمان نكنيد كساني كه در راه خدا كشته شده‌اند، مرده‌اند بلكه آنها زنده هستند و در نزد پروردگارشان رزق مي‌برند. ما با افتخار و ايمان و عزت مي‌گوييم كه مقاومت اسلامي در لبنان اين شهدا را به مردم وفادار و امت منيع الطبع خود هديه كرده است كه اسامي اين شهيدان از اين قرار است: شهيد محمد احمد عيسي، شهيد مجاهد جهاد عماد مغنيه، شهيد عباس ابراهيم حجازي، شهيد محمد علي حسن ابوالحسن، شهيد غاضي علي ضاوي، شهيد علي حسن ابراهيم.
آماده‌باش اسراييل| گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي در بخش اراضي اشغالي و منطقه همجوار با اراضي لبنان در آماده‌باش كامل هستند. الجزيره گزارش داده است از شباهنگامي كه خبر حمله نيروهاي رژيم صهيونيستي به كاروان حزب‌الله منتشر شد، نيروهاي اسراييلي ده‌ها گلوله‌ منور را به سمت بلندي‌هاي كفر شوبا و مزارع شبعا در جنوب شرق لبنان شليك كرده‌اند. همچنين پهپادهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي نيز بر فراز مناطق مختلفي از بخش شرقي جنوب لبنان به پرواز درآمده‌اند. وزارت جنگ اين رژيم نيز تجهيزات و جنگ افزار نظامي بيشتري را به اين مناطق ارسال كرده است. برخي منابع هم خبر مي‌دهند رژيم صهيونيستي به دليل هراس از پاسخ حزب‌الله اقدام به نصب رادار پرقدرت «اورن» در شمال سرزمين‌هاي اشغالي كرده   است.
گمانه‌زني درباره اهداف اسراييل|
منابع اسراييلي مدعي شده‌اند هلي‌كوپتر رژيم صهيونيستي به گروهي از مبارزان حزب‌الله در نزديكي خط آتش بس ميان سوريه و اراضي اشغالي حمله كرده‌اند كه در حال نصب
موشك انداز بوده‌اند اما حزب‌الله اعلام كرده است اعضاي حزب‌الله در هنگام بازديد از مزرعه الأمل در قنيطره هدف قرار گرفته‌اند.  در همين راستا موشه يعالون، وزير جنگ رژيم صهيونيستي در يك گفت‌وگوي راديويي از پاسخ به سوالي درخصوص نقش اسراييل در اين حمله طفره رفته و گفته است ما به اخباري كه توسط رسانه‌ها منتشر مي‌شود واكنشي نشان نمي‌دهيم و من نمي‌خواهم به اين موضوع بپردازم. وي در مقابل خطاب به دبيركل حزب‌الله گفت: اكنون سيد حسن نصرالله بايد پاسخ دهد كه چگونه دو روز پيش گفته كه نيروهاي ما در جولان حضور ندارند. سخنگوي ارتش اسراييل نيز در پاسخ به حمله اخير تاكيد كرد: ارتش اسراييل هيچ واكنشي نسبت به گزارش‌هاي خارجي نشان نمي‌دهد. در مقابل از سوي ديگر برخي
 از رسانه‌هاي صهيونيستي به نقل از برخي مقامات پيشين اين رژيم ادعا كردند كه  هدف اصلي حملات شخصي به نام ابوعلي طباطبايي، از فرماندهان ارشد حزب‌الله و فرمانده جنگ آينده مقاومت با رژيم صهيونيستي بوده است كه اخبار ضد و نقيضي از شهادت وي منتشر شده اما حزب‌الله اين امر را تاييد نكرده است.
دستور چه كسي بود|از سوي ديگر، تحليلگران رسانه‌هاي صهيونيستي به اين
گمانه‌زني پرداخته‌اند كه چه كسي پيشنهاد و دستور اجراي طرح ترور شهيد جهاد عماد مغنيه را داده است. تحليلگران اسراييلي معتقدند كه دستور هدف قرار دادن جهاد مغنيه از سوي بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل صادر شده است. او اين دستور را براساس پيشنهاد سازمان اطلاعات نظامي اسراييل‌(امان) داده است.
سايه وحشت بر تل‌آويو|رسانه‌هاي عبري‌زبان تل‌آويو نيز از ترس و وحشتي كه بر ساكنان شهرك‌هاي واقع در جولان و جليل چيره شده خبر داده‌اند و به نقل از فرماندهي نظامي رژيم صهيونيستي خاطرنشان كرده‌اند هيچ خطري متوجه شهرك‌ها نيست. فرماندهي نظامي رژيم صهيونيستي در پي نگراني شهرك‌نشينان اين مناطق خواسته تا منتظر دستورات مسوولان امنيتي در شهرك‌ها باشند و منازل خود را ترك  نكنند.
درخواست فلسطيني‌ها|گروه‌هاي مقاومت اسلامي فلسطين ضمن محكوم كردن تجاوز رژيم صهيونيستي به قنيطره خواستار واكنش جدي حزب‌الله لبنان شده‌اند.
نگراني منطقه‌يي اسراييل|اگر چه اين رفتار رژيم صيهونيستي جديد نيست و اين رژيم از سال 1948 چنين رفتاري را در پيش گرفته است، اما سوالي كه هم اكنون بسيار حايز اهميت است اين است كه آيا واكنش حزب‌الله به اين حمله بسيار شديد و بي‌سابقه خواهد بود و آتش جنگ را شعله ور مي‌كند؟ از واكنش حزب‌الله نيز مي‌توان گمانه زني كرد كه پاسخ هيجاني نبوده و حساب شده خواهد بود. سيدحسن نصرالله، دبيركل مقاومت اسلامي لبنان پيش از اين به رژيم صهيونيستي نسبت به پيامدهاي تجاوز به خاك لبنان هشدار داده بود. برخي تحليلگران معتقدند رژيم صهيونيستي مي‌داند كه شكل‌گيري معادلات منطقه‌يي در مراحل پاياني قرار دارد و تل‌آويو نگران اين تغيير است و در برابر آن مقاومت مي‌كند. چرا كه بسياري معتقدند پس از اين تغيير، در بلندمدت اسراييل براساس شاخص‌هاي منطقه‌يي جايي در اين معادلات خاورميانه‌يي امريكا نخواهد داشت. با اين حال در اين زمينه به گزارش تسنيم، ناصر قنديل، تحليلگر مسائل راهبردي منطقه در مقاله‌يي در روزنامه البناء لبنان نوشته است كه مواضع تل‌آويو نشان مي‌دهد اين رژيم از درگيري با مقاومت در بخش لبناني فرار مي‌كند، چرا كه معتقد است اين كار به آغاز جنگ منجر خواهد شد و اسراييل به دنبال فرار از اين موضوع است.

 

شهداي حزب‌الله

روابط عمومي حزب‌الله لبنان اعلام كرد كه محمد احمد عيسي، فرمانده شهيد معروف به ابو عيسي و جهاد عماد مغنيه، معروف به جواد فرزند شهيد عماد مغنيه، غازي علي ضاوي معروف به دانيال، علي حسن ابراهيم، معروف به ايهاب، عباس ابراهيم حجازي معروف به سيد عباس، محمد علي حسن ابو الحسن معروف به كاظم شهداي حمله اخير رژيم صهيونيستي هستند. اما بر خلاف ادعاهاي رژيم صهيونيستي نامي از ابوعلي طباطبايي كه فرمانده نيروهاي هجومي حزب‌الله معرفي شده، در ليست رسمي ارايه شده از سوي حزب‌الله لبنان وجود ندارد. بر اساس برخي گزارش‌ها از منابع آگاه «ابوعيسي» كه نام وي در ميان شهداي آمده، يكي از كار‌شناسان و فرماندهان عملياتي مقاومت بوده است. خبرگزاري فارس مشخصات شهداي حزب‌الله در حمله اخير اسراييل را به شرح زير   گزارش داده است:
1ـ محمد احمد عيسي (ابو عيسي)‌، متولد: عربصاليم 1972، متاهل، داراي چهار فرزند
2ـ جهاد عماد مغنيه (جواد)، متولد: طيردبا 1989، مجرد
3ـ عباس ابراهيم حجازي (السيد عباس)، متولد: الغازية 1979، متاهل،
داراي  چهار  فرزند
4ـ محمد علي حسن ابو‌الحسن (كاظم)، متولد: عين قانا 1985، مجرد
5ـ غازي علي ضاوي (دانيال)، متولد: الخيام 1988، متاهل، داراي يك فرزند
6ـ علي حسن ابراهيم (ايهاب)، متولد: يحمر الشقيف 1993، مجرد

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون