• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

نرخ دلار آرام نمي‌گيرد

بازار ارز روز گذشته تعادل بيشتري نسبت به هفته پيش داشت اما با اين وجود، در پايان روز نرخ دلار امريكا 27 تومان گران‌تر از آخرين روز كاري هفته گذشته معامله شد.
در نخستين روز كاري هفته، دلار امريكا با قيمت سه هزار و 866 تومان خريد و فروش شد تا كماكان سايه افزايش دوباره قيمت آن خودنمايي كند. يورو چهار هزار و 154 تومان به بازار عرضه شد و هر پوند انگليس هم چهار هزار و 868 تومان ارزش‌گذاري شد. درهم امارات و لير تركيه هم به ترتيب هزار و 84 تومان و هزار و 160 تومان معامله شد.  با افزايش قيمت ارز در 15 روز گذشته بحث‌هايي در رابطه با پيامدهاي اين نوسان مطرح شد. در همين رابطه جمال بحري، كارشناس اقتصادي به ايسنا گفته است: وضعيت تعادلي نرخ ارز در ايران احتمالا بايد در حدود ۴۰۰۰ تومان باشد، ولي دولت نرخ ارز را پايين نگه مي‌دارد به اين دليل كه اگر بالا برود تبعات تورمي خواهد داشت.  جمال بحري درباره دليل نوسانات ارزي اخير توضيح داد: نوسانات ارزي به دليل يك سري عوامل بنيادين و عوامل بازار رخ مي‌دهد. اگر نرخ ارز و عوامل تاثيرگذار بر آن را در دوسال قبل بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم كه نرخ تعادلي ارز اكنون بايد در همان مرز ۴۰۰۰ تومان باشد. فاصله تورم ايران و امريكا در دو سال گذشته طبيعتا بايد به اين نتيجه منجر شود كه نرخ ارز از رقمي كه در ماه‌هاي گذشته بود بالاتر رود و همچنين از نرخي كه دو سال گذشته نيز داشته بايد افزايش مي‌يافت. ولي به نظر مي‌رسد دولت، ارز را به دلايل مختلف از قيمت واقعي آن كمتر نگه مي‌دارد.  او درباره نوساناتي كه در هفته‌هاي گذشته ارز ايران تجربه كرد، توضيح داد: يكي از مهم‌ترين موضوعات تاثيرگذار بر نرخ ارز بر سر كار آمدن ترامپ و گمانه‌زني‌ها درباره چينش كابينه وي بود و همچنين اينكه چه اتفاقاتي درباره برجام رخ خواهد داد. آيا قرار است اين قرارداد تضعيف شود يا خير. تكليف سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي مصوب چه خواهد شد. اينها عواملي بود كه در مجموع در بازار ارز تاثير گذاشت.
او گفته در نظر داشته باشيد كه بازار ارز بازار باهوشي است و به هر اتفاقي واكنش نشان مي‌دهد و با سيگنال‌هايي كه اين بازار مي‌دهد مي‌توان برآيندي از كل اقتصاد كشور را به دست آورد. به نظر من سيگنال بازار ارز نسبت به روي كار آمدن ترامپ نيز درست بود و دوباره اين بازار نسبت به توافق اوپك و انتظارات گشايش‌هاي ارزي واكنش مثبت نشان داد.  اين اقتصاددان همچنين درباره تاثيرات مثبت و منفي پايين نگه داشتن نرخ ارز توضيح داد: اكنون علت پايين نگه داشتن نرخ ارز سياسي است و دولت به اين مي‌انديشد كه اگر اجازه دهد نرخ ارز به وضعيت تعادلي خود كه احتمالا همان ۴۰۰۰ تومان است برسد، در زمان انتخابات به عنوان حربه‌اي عليه دولت استفاده خواهد شد.  به گفته وي اكنون نيز مي‌بينيم كه موضوعاتي مانند برجام توسط عده‌اي در جهت مقابله با دولت استفاده مي‌شود و عده‌اي مدام مي‌گويند، برجام امضا شده ولي هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده است. بنابراين به نظر مي‌رسد دولت براي اينكه اجازه استفاده اينچنيني از برخي شرايط اقتصادي را ندهد اقداماتي مانند پايين نگه داشتن نرخ ارز را انجام مي‌دهد.
اين استاد دانشگاه عنوان كرده: اگر نرخ ارز به وضعيت تعادلي برسد، مطمئنا وضعيت صادرات بهبود پيدا مي‌كند و از سوي ديگر واردات گران مي‌شود و اين موضوع به نفع توليد داخل است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون