• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

عددنوشت

گران‌ترين خانه تهران متري

خانه‌هاي منطقه يك با متوسط قيمت ۹ ميليون و ۷۹۰ هزار تومان در هر متر مربع گران‌ترين و واحدهاي مسكوني منطقه ۱۸ با دو ميليون و ۱۴۰ هزار تومان ارزان‌ترين نقاط پايتخت محسوب مي‌شوند. منطقه يك به عنوان يكي از سه منطقه برتر توسعه يافته تهران كماكان بيشترين متوسط قيمت را در آبان ماه ۱۳۹۵ به خود اختصاص داده است. متوسط قيمت هر متر مربع بناي مسكوني در اين منطقه ۹ ميليون و ۷۹۰ هزار تومان است كه البته ارزش معاملات انجام شده آبان ماه در اين منطقه حاكي از كاهش قيمت 5/6 درصدي نسبت به ماه قبل دارد. از سوي ديگر قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در منطقه ۱۸ شهر تهران بالغ بر دو ميليون و ۱۴۰ هزار تومان در آبان ماه بوده كه كمترين متوسط قيمت در پايتخت محسوب مي‌شود. با اين حال بررسي معاملات انجام شده نشان مي‌دهد در آبان ماه ارزش هر متر مربع واحد مسكوني در منطقه ۱۸ معادل     9/5 درصد نسبت به مهرماه رشد داشته است.


 سهم پتروشيمي از صادرات
سه گروه نخست اقلام عمده صادراتي ايران بيش از ۵۰ درصد از كل صادرات غيرنفتي و بخش محصولات پتروشيمي به تنهايي ۳۰ درصد از صادرات ايران در اين مدت را به خود اختصاص مي‌دهند و اين در حالي است كه ارزش متوسط صادرات محصولات پتروشيمي نسبت به مدت مشابه سال گذشته با كاهش 2/8 درصدي روبه‌رو بوده است. از سوي ديگر در همين مدت در سال گذشته بيشترين مقصد صادرات كالاهاي ايراني كشور امارات بود، اما در سال جاري ارزش صادرات به چين از اين كشور پيشي گرفته و چين بزرگ‌ترين بازار صادراتي ايران از نظر ارزش تبديل شده است، هرچند كه ميزان صادرات از نظر وزني به كشور چين حدود دو برابر امارات متحده عربي است، اما از نظر ارزش تفاوت اين دو كشور تنها حدود ۶۰۰ ميليون دلار به نفع چين است و به اين ترتيب كشورهاي چين، امارات و عراق حدود ۵۰ درصد از كالاهاي صادر شده ايران را دريافت مي‌كنند.


واردات ذرت دامي

در هفت ماهه نخست سال جاري اقلام عمده وارداتي به ايران «ذرت دامي» به ارزش ۶۷۹ ميليون دلار، «لوبيا و سويا» به ارزش ۵۳۴ ميليون دلار، «برنج» به ارزش ۵۰۸ ميليون دلار، «قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري» به ارزش ۴۹۸ ميليون دلار و «وسايل نقليه» به ارزش ۴۰۷ ميليون دلار بوده است. در بخش واردات نيز بزرگ‌ترين شريك ايران در اين مدت كشور چين بوده كه 7/23 درصد از كالاهاي وارداتي ايران در اين مدت از اين كشور به ايران وارد شده است. امارات متحده عربي، جمهوري كره، تركيه و آلمان نيز ديگر شركاي وارداتي ايران در اين مدت بوده‌اند و قيمت هر تن كالاي وارداتي در هفت ماهه سال جاري نيز ۱۲۸۴ دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 63/7 درصد افزايش داشته است.


افزايش قيمت كود
يزدان سيف، مديرعامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي گفت: امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزايش قيمت در كودهاي كشاورزي داشته‌ايم و از مجموع 21 نوع كود 19 نوع به طور كامل در داخل توليد مي‌شود. وي در مورد قيمت انواع كود شيميايي مورد استفاده در بخش كشاورزي گفت: امسال در فصل زراعي پاييز حدود 10 درصد افزايش قيمت در بخش كودهاي كشاورزي داشته‌ايم و با آنكه دولت از سال 93 يارانه كودهاي كشاورزي را قطع كرد، اما سعي كرديم تا افزايش چنداني نداشته باشيم. وي قيمت هر كيسه 50 كيلويي كود اوره را 38 هزار و 500 تومان، هر كيسه 50 كيلويي كود سوپر فسفات تريپل را 55 تومان، ‌كود سوپرفسفات ساده را 24 هزار تومان و كود سولفات پتاسيم را 75 هزار تومان اعلام كرد. به گفته سيف قيمت هر كيسه 50 كيلويي كلرو پتاسيم به شكل پودري 30 هزار تومان و به شكل گرانوله 35 هزار تومان است. همچنين تا هفته گذشته كود دي‌آمينويوفسفات كيسه‌اي 108 هزار و 500 تومان عرضه مي‌شد كه ما با صرفه‌جويي در بخش‌هايي از توليد، قيمت آن را به كيسه‌اي صدهزار تومان كاهش داديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون