• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

تور آسيايي ظريف روز گذشته با سفر به هند آغاز شد

لبخند سياسي – اقتصادي تهران به دهلي‌نو

محمدجواد ظريف روز گذشته نخستين تور آسيايي خود در سال 95 را با سفر به هند آغاز كرد. سفري كه در راستاي ديپلماسي فعال ايران براي گسترش روابط متوازن با كشورهاي مختلف دنيا آغاز ‌شده و در آن تلاش مي‌شود عمق و گستره مناسبات ايران را با كشورهاي ديگر هم توسعه ببخشد. با اين حال، سفر وزير خارجه به هند، به بهانه شركت در ششمين اجلاس قلب آسيا كه امروز در شهر امريتسار مركز ايالت پنجاب هند برگزار مي‌شود، صورت گرفت اما ظريف در نخستين روز از سفر دوروزه خود به سرزمين هفتاد و دو ملت، درخصوص دايره وسيعي از موضوعات رايزني كرد: از تسريع در همكاري‌هاي اقتصادي تا تلاش براي مبارزه با جريان افراطي. حضور 38 شركت عمده عضو اتاق بازرگاني، ۱۵ شركت دانش‌بنيان و هشت بانك تجاري به همراه ديگر مقامات صنعتي، بازرگاني و علمي براي ملاقات‌هاي تجاري و شركت در همايش‌هاي مشترك اقتصادي ميان ايران، هند، چين و ژاپن در هيات ظريف به شرق آسيا نيز نشان از اين دارد كه ايران عزمش را برای توسعه هرچه بیشتر ديپلماسي اقتصادي و توسعه مناسبات با آسيا جزم كرده است.
تمديد تحريم‌ها اثر اجرايي ندارد
نخستين واكنش وزير خارجه به بدعهدي اخير امريكا درباره برجام در فرودگاه اينديرا گاندي دهلي‌نو بيان شد. ظريف در اين رابطه گفت: كاري كه در سنا انجام شد در صورتي كه به امضاي رييس‌جمهور امريكا هم برسد، اثر اجرايي ندارد و از نظر جامعه بين‌المللي بي‌اعتباري دولت امريكا را نشان مي‌دهد كه برخلاف تعهدات خود عمل مي‌كند. نيازي نداريم در سه كشور چين، هند و ژاپن خيلي وارد گفت‌وگو در اين زمينه شويم زيرا اثري بر كارآفرينان اين سه كشور كه تمايل به سرمايه‌گذاري در ايران دارند، نخواهد داشت.
اطمينان‌بخشي ظريف به تجار هندي
نخستين برنامه رييس دستگاه ديپلماسي در دهلي‌نو با حضور در نشست تجاري فعالان بازرگاني ايران و هند رقم خورد. ظريف در اين نشست با بيان اينكه من به شما تعهد كامل دولت ايران براي تسهيل در روابط تجاري دو كشور را اعلام مي‌كنم، گفت: اميدواريم همكاري‌هاي بانكي بين دو كشور كه پشتوانه روابط اقتصادي ايران و هند است بيش از گذشته پيشرفت كند. او به گفت‌وگوي اخيرش با يكي از بالاترين مقامات ارشد بانك مركزي اشاره كرد و گفت: اين مقام ارشد به تازگي در نامه‌اي به من اعلام كرد كه به‌زودي شعبه‌اي از بانك UCO هند تا قبل از پايان سال ميلادي جاري در تهران افتتاح مي‌شود. ظريف در اين نشست گفت: ايران، هند را يك شريك مهم تجاري خود مي‌داند و خواهان آن است كه روابط دوستانه خود با هند را تعميق و گسترش بخشد. او افزود: پروژه چابهار نه‌تنها براي ايران و هند بلكه براي ساير كشورهاي منطقه ازجمله افغانستان نيز مهم است. ايران از طريق چابهار به توسعه افغانستان كمك مي‌كند. اين پروژه توسعه همكاري‌هاي اقتصادي با كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز را نيز تسهيل مي‌كند.
درك اشتباه امريكا، خسارات فراواني براي منطقه دارد
دومين برنامه ظريف در دهلي‌نو و پيش از سفر امريتسار، حضور در نشست نخبگان و انديشمندان هند بود. رييس دستگاه ديپلماسي در اين نشست با هشدار درباره جهاني شدن تروريسم گفت: همه نيازمند درك اين واقعيت هستيم كه حمايت از تروريسم، عايدي براي هيچ كسي ندارد. ظريف گسترش تروريسم در منطقه غرب آسيا را ناشي از نااميدي، تحقير و ترس مردم برشمرد كه بيگانگان مسبب آن هستند.  وزير خارجه درك غلط از قرن بزرگ امريكايي را سبب خسارات فراوان در منطقه غرب آسيا دانست و گفت: درك اين واقعيت اهميت دارد كه صحبت از بزرگ كردن دوباره امريكا اشتباه است زيرا دوران سلطه‌گري به پايان رسيده است. او نتيجه سلطه‌گرايي را فاجعه‌آميز دانست و افزود: حمله به عراق و افغانستان و اشغال اين كشورها سبب ايجاد متغيرهاي لازم براي رشد نيروهاي تروريستي شد كه از اين تحقير و سرخوردگي به وجود آمدند. وزير خارجه افزود: اين امكان بروز نااميدي و نارضايتي را براي مردم فراهم مي‌كند اما چنين امكاني در بسياري كشورها وجود ندارد و تندروها از اين نااميدي مردم براي جذب نسل جوان سوءاستفاده مي‌كنند. ظريف هشدار داد: اكنون نمي‌توان افراط‌گرايي را در كشور خاصي منحصر دانست زيرا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي گسترش مي‌يابد و ديگر نمي‌توان آن را در عراق، سوريه يا ديگر كشورها نگه داشت.
ديدار نرگس كلباسي با ظريف در دهلي‌‌نو
واپسين ساعات حضور ظريف در دهلي‌نو و پيش از عزيمت به امريتسار براي حضور در اجلاس قلب آسيا، با حاشيه جالبي همراه شد و آن ديدار با نرگس كلباسي بود. نرگس كلباسي كه از چند سال پيش فعاليت‌هاي خيرخواهانه‌اي را در هند و سريلانكا آغاز كرده است، از چندي پيش متهم به قتل در دادگاه ايالت اوديساي هند شده است و وضعيت پرونده او در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي سروصداهاي زيادي را ايجاد كرد. حال ديروز او با حضور در سفارت ايران در هند، با ظريف ديدار كرد.
ظريف در هند به دنبال چيست؟
دومين سفر ظريف به بزرگ‌ترين دموكراسي دنيا، با افزايش مبادلات تهران و دهلي‌نو به حدود 14 ميليارد دلار همراه شده است. در اين راستا، رسول اسلامي، مديركل آسياي غربي وزارت خارجه در گفت‌وگو با صداوسيما در تبيين اهداف و برنامه‌هاي سفر وزير خارجه به هند گفت: ظريف در سفر به هند در اجلاس قلب آسيا حضور مي‌يابد،  با هدف كمك به توسعه افغانستان با مشاركت همسايگان اين كشور در حال برگزاري است. اسلامي درباره حجم روابط تجاري ايران و هند گفت: هندي‌ها حتي در زمان تحريم نيز با ما خوب كار كردند و خريدار نفت، محصولات نفتي و پتروشيمي ما بوده و هستند و پس از برجام نيز حجم روابط دو كشور توسعه يافته است. او گفت: هندي‌ها پرداخت مطالبات نفتي ما را به تدريج آغاز كرده‌اند و به ويژه پس از سفر خرداد گذشته نخست‌وزير اين كشور به تهران، پرداخت بدهي نفتي آنان به نحو مطلوبي افزايش يافته است به نحوي كه شايد بيش از نيمي از بدهي خود را پرداخت كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون