• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

چهره‌ها- خبرها

رفراندوم قانون اساسي ايتاليا امروز برگزار مي‌شود

نخست‌وزير ايتاليا وعده داده است اگر پاسخ مردم در همه‌پرسي امروز قانون اساسي كشورش «آري» باشد، ايتاليا قوي‌ترين كشور اروپا خواهد شد. او كه به دنبال محدود كردن اختيارات سناي كشورش است، وعده داده كه در صورت شكست، استعفا دهد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، ماتئو رنتزي، نخست‌وزير جوان ايتاليا كه زندگي سياسي‌اش بلاتكليف مانده است، در آخرين روز از كمپين پيش از برگزاري رفراندوم روز يكشنبه گفت كه در صورت پيروزي كمپين اصلاحات قانون اساسي، ايتاليا قوي‌ترين كشور اروپا خواهد شد. در مقابل بازارهاي مالي و سياستمداران اروپا نگرانند كه پيروزي كمپين «خير» بي‌ثباتي سياسي را تحريك كرده، آشوب‌ها را مجددا به بانك‌هاي لطمه‌ديده ايتاليا بازگرداند و منطقه يورو را به سمت بحران تازه‌اي سوق دهد. رنتزي جمعه در مصاحبه‌اي راديويي گفت: «به آينده خودتان و آينده‌ كودكان‌تان فكر كنيد.» رنتزي وعده داده است كه اگر ايتاليايي‌ها طرح او را براي كاهش نقش سنا و گرفتن اختيارات گسترده مقام‌هاي منطقه‌اي رد كنند، از قدرت كناره‌گيري كند. اپوزيسيون ايتاليا معتقد است اصلاحات مذكور وزنه تعادل يك ارزش دموكراتيك درباره كنترل و نظارت را كاهش مي‌دهد. نتايج تازه‌ترين نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه كمپين «خير» احتمالا پيروز رفراندوم چهارم دسامبر است. با اين حال رنتزي گفته است كه به محض پيروزي، بودجه اتحاديه اروپا را وتو خواهد كرد و شركاي ايتاليا را مجبور مي‌كند تا در مديريت موج مهاجران و پناهجوياني كه وارد اين كشور مي‌شوند، بيشتر كمك كنند. وزير اقتصاد ايتاليا هم با هدف آرام كردن فضاي ملتهب بازارها جمعه در مصاحبه‌اي گفت كه اگر رفراندوم شكست بخورد، «خطري در زمينه بروز زلزله مالي» وجود ندارد اما با اين حال تاكيد كرد كه شايد «۴۸ ساعت تلاطم» ايجاد شود. ساير مقام‌هاي دولتي هم تاكيد دارند كه اگر رفراندوم شكست بخورد، سرمايه‌گذاران احتمالي آسيب مي‌بينند. نخست‌وزير چپگراي ايتاليا جمعه درباره سناريوهاي پسارفراندوم مطلبي بيان نكرد و تنها گفت كه صحبت از برگزاري انتخابات زودهنگام يك‌سال پيش از موعد، «توهم» است.

 

دستور فرمانده جديد ارتش پاكستان

قمر جاويد باجواه، فرمانده جديد ارتش پاكستان به نيروهاي مرزي دستور داد در صورت نقض آتش‌بس پاسخ كوبنده به هند بدهند. به گزارش فارس به نقل از اردو تايمز، باجواه در بازديد از مناطق مرزي خط كنترل گفت: هدف هند از آتش‌باري در مرزهاي كشمير انحراف افكار عمومي جهان از اوضاع وخيم اين منطقه است. وي افزود: براي برقراري امنيت در منطقه بايد مساله كشمير طبق خواسته مردم اين سرزمين و قراردادهاي سازمان ملل متحد حل شود. قمر جاويد باجواه 10 سال سابقه فعاليت در مناطق مرزي كشمير را دارد و يكي از دلايل انتخاب وي به عنوان فرمانده ارتش همين موضوع است. بعد از حمله تروريستي به مقر ارتش هند در كشمير، دهلي نو پاكستان را عامل اين حمله كه موجب كشته شدن حد‌اقل 18 سرباز شد، دانست. به تازگي و بعد از انتخاب فرمانده جديد ارتش پاكستان هم حمله‌هايي به مقرهاي نظامي هند در كشمير صورت گرفته است.


تلاش تركيه براي برقراري تبادلات تجاري جديد با ايران، روسيه و چين

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه اعلام كرد كه آنكارا درصدد تبادلات تجاري با ايران، روسيه و چين با واحدهاي پول ملي اين كشورها است. به گزارش فارس به نقل از حريت، اردوغان روز گذشته گفت: من به ولاديمير پوتين اين پيشنهاد را دادم: بياييد تجارت‌مان را با واحدهاي پول ملي‌مان انجام بدهيم. هر چه من از شما مي‌خرم، پولش را به روبل مي‌دهم و هر چه شما از من مي‌خريد، به لير تركيه پرداخت كنيد. رييس‌جمهور تركيه همچنين اعلام كرد كه مشابه همين پيشنهاد را به چين و ايران هم ارايه داده و آنها چنين پيشنهادي را «پيشنهادي معقول و منطقي» خواندند. او افزود: ما دستورات ضروري و لازم را به بانك‌هاي مركزي‌مان داده‌ايم و سعي خواهيم كرد كه روابط تجاري‌مان را با اين روش (توسل به واحدهاي پولي ملي) انجام دهيم. اردوغان از مردم اين كشور كه ارزهاي خارجي دارند، خواست اين ارزها را يا به طلا تبديل كنند يا به واحد ملي پول تركيه. يكي از حاضران در مراسم از اردوغان سوال كرد كه اگر امكان از دست رفتن منابع مالي در صورت تبديل ارزهاي خارجي به لير تركيه يا طلا وجود داشته باشد، تكليف چيست؟ او جواب داد: ببينيد اين يك موضوع ملي است و در آن سودمندي و ثمربخشي وجود دارد. شما ضرر نخواهيد كرد. نگران نباشيد. اردوغان تاكيد كرد كه مردم تركيه با استفاده از ارزهاي خارجي دچار ضرر خواهند شد چرا كه ارز خارجي، نمايانگر و نماينده «منطق امپرياليستي» است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون