• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3686 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر

بارديگر حادثه‌اي براي سرويس مدارس

يك كشته و دو زخمي در تصادف سرويس دانش‌آموزان

اعتماد


 از ابتداي سال تحصيلي جاري تاكنون حوادث جاده‌اي متعددي براي سرويس‌هاي مدارس در نقاط مختلف كشور رخ داده است كه در دردناك‌ترين آنها، صبح روز گذشته، تصادف سرويس يكي از مدارس قائمشهر در انتهاي خيابان تهران اين شهر با يك دستگاه وانت كاپرا منجر به كشته شدن يك دانش‌آموز پسر 16 ساله و جراحت دو دانش‌آموز ديگر شد. مصدومان اين حادثه كه نخستين تصادف مرگبار براي سرويس‌هاي مدارس در سال تحصيلي جديد است، يك دختر 15 ساله و يك پسر 16 ساله هستند كه حال عمومي آنها در بيمارستان امام ساري، وخيم اعلام شده است.
رييس روابط عمومي آموزش و پرورش مازندران با اشاره به «مقصر بودن راننده وانت و انتقال او به كلانتري» درباره جزييات حادثه به «اعتماد» گفت: «خودروي اين دانش‌آموزان يك دستگاه پرايد بود كه از طرف خانواده آنها تهيه شده و از شركت‌هاي مجاز طرف قرارداد نبود. راننده آن نيز خانمي بود كه يك سال پيش گواهينامه گرفته بود و مجوزي براي راننده سرويس شدن نداشت. خانواده اين دانش‌آموزان كه اهل يكي از روستاهاي اطراف قائمشهر هستند به دليل اينكه از نظر مالي توانايي عقد قرارداد با شركت‌هاي مجوز‌دار در تاكسيراني شهرداري را نداشتند، خودشان اقدام به گرفتن خودرويي به عنوان سرويس براي فرزندان‌شان كرده بودند. مقصر اين حادثه هم راننده وانت كاپرا بود كه از پشت به سرويس بچه‌ها زد.»
عليزاده، مسووليت حوادثي كه براي سرويس‌هاي مدارس رخ مي‌دهد را بر دوش شركت تاكسيراني شهرداري شهرستان‌ها دانست و درباره مجوزهاي لازم براي راننده‌هاي سرويس‌ها گفت: «آموزش و پرورش حادثه‌هايي كه براي سرويس‌ها رخ مي‌دهد را پيگيري مي‌كند اما بار حقوقي بر دوش آن نمي‌افتد و شركت تاكسيراني مسوول آن است. چرا كه پيش از اين، آموزش و پرورش استان‌ها با همكاري واحد تاكسيراني شهرداري و پليس راهور قراردادي درخصوص سرويس مدارس امضا كرده‌اند كه براساس آن افرادي كه مي‌خواهند به عنوان راننده سرويس كار كنند بايد عضو شركت‌هاي مجاز حمل و نقل شهرداري باشند كه اين موضوع نيازمند احراز شرايطي از قبيل داشتن گواهينامه ب2، كارت بهداشت، كارت سلامت اخلاقي (نداشتن سوء سابقه كيفري) و متاهل بودن است كه البته در مورد بند آخر، خانم‌هايي كه سرپرست خانوار باشند هم مي‌توانند راننده سرويس شوند.»
رييس روابط عمومي آموزش و پرورش مازندران همچنين درباره شيوه نظارت آموزش و پرورش بر سرويس‌هاي مدارس گفت: «انجمن اوليا و مربيان كه متشكل از كارمندان آموزش و پرورش است از طرق مختلف از جمله بازديد سرزده يا پيگيري شكايات دانش‌آموزان و اولياي آنها از راننده‌ها، بر سرويس‌ها نظارت مي‌كند اما اين اقدام بار حقوقي پيش روي آموزش و پرورش ندارد.» عليزاده افزود: «شكل تهيه سرويس مدرسه نيز اينگونه است كه اگر خانواده‌ها درخواست سرويس براي فرزندان‌شان داشته باشند، به مدير مدرسه اعلام مي‌كنند و آنها نيز از طريق انجمن اوليا و مربيان، ليست شركت‌هاي مجاز و طرف قرارداد در شركت تاكسيراني را در اختيار آنها قرار مي‌دهند اما بعضا خانواده‌ها به دليل عدم تمكن مالي يا كم بودن تعداد متقاضيان سرويس، خودشان از خودروها و راننده‌هاي غيرمجاز استفاده مي‌كنند كه بعضا به حادثه‌هاي جاده‌اي هم منجر مي‌شود.»
روز گذشته، علاوه بر تصادف مرگبار در قائمشهر، 18 دانش‌آموز دختر و پسر اهل بشاگرد هرمزگان نيز كه از يك دستگاه وانت نيسان به عنوان سرويس مدرسه استفاده كرده بودند، به دليل واژگوني آن در محور بشاگرد – جاسك، مصدوم و پس از انتقال به بيمارستان تحت درمان سرپايي قرار گرفته و مرخص شدند. صادق احمدي، معاون آموزش ‌و پرورش بشاگرد با بيان اينكه در اين شهرستان به دليل صعب‌العبور بودن جاده‌ها، به اجبار از 30 وانت بار به‌عنوان سرويس مدارس استفاده مي‌شود، علت حادثه ديروز را «نقص فني وانت نيسان» اعلام كرد.
حادثه‌هاي مشابه براي سرويس‌هاي مدارس
شروع سال تحصيلي جديد با تصادفات ديگري نيز براي سرويس‌هاي مدارس در نقاط مختلف كشور همراه بوده است. در نخستين آنها 4 مهر امسال، تصادف پرايد (سرويس مدرسه) با چهار سرنشين با يك پژو در شهرك راه‌‌آهن تهران، سه دانش‌آموز دختر را راهي بيمارستان كرد. روز بعد از آن نيز تصادف پژو 405 با وانت مزدا (سرويس مدرسه) در شيراز به مصدوميت سه دانش‌آموز منجر شد. در همين روز، واژگوني يك دستگاه وانت كه به عنوان سرويس مدرسه استفاده مي‌شد، در مرودشت استان فارس نيز، جراحت 7 دانش‌آموز 12 تا 15 ساله را رقم زد. مرگبار‌ترين حادثه اما ششم مهر براي معلمان شازندي رخ داد. صبح اين روز، ميني‌بوس حامل آنها با يك دستگاه تريلي در نزديكي شازند تصادف كرد و 4 كشته و 9 مجروح بر جاي گذاشت.
نگراني بابت امنيت دانش‌آموزان
هر تصادفي كه براي سرويس‌هاي مدارس رخ مي‌دهد، نگراني بابت امنيت دانش‌آموزاني كه از سرويس استفاده مي‌كنند را افزايش مي‌دهد چرا كه مرور اين حادثه‌ها حاكي از وقوع پرتكرار آنها در سال‌هاي اخير است. مهر پارسال، تصادف سرويس مدرسه با كاميونت در محور نوشهر به نور جان يك دانش‌آموز را گرفت. سال 90 نيز تصادف سرويس مدرسه در بلوار چمران شيراز، سه دانش‌آموز را به كام مرگ فرستاد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون