• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

اخبار

ترامپ از اشتباهات گذشته درس بگيرد

«ران پال»، نماينده سابق كنگره امريكا كه سه بار در سال‌هاي 1988 و 2008 و 2012 نامزد انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور شد در يادداشتي نوشته دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا بايستي برنامه‌هاي براندازي در ايران را كنار بگذارد. «پال» نوشت: «رييس‌جمهور منتخب امريكا اين هفته خطاب به مخاطباني در كانكتيكات گفت كه قصد ايجاد برخي تغييرات بزرگ در سياست خارجي امريكا را  دارد. » پال نوشت ترامپ در يك سخنراني ديگر هم گفت: «ما يك سياست خارجي را دنبال خواهيم كرد كه در نهايت از اشتباهات گذشته درس مي‌گيرد. ما تلاش براي براندازي رژيم‌ها و سرنگون كردن دولت‌ها را كنار خواهيم گذاشت... در تعاملات‌مان با كشورهاي ديگر به دنبال منافع مشترك در هر جا كه امكان‌پذير باشد خواهيم بود.» سياستمدار كهنه‌كار امريكا در اين يادداشت خاطرنشان كرده «اگر اين واقعاً سياست خارجي ترامپ باشد، تغييري مبارك نسبت به مسيرهاي مخربي است كه دو دولت قبلي دنبال كرده‌اند.» با وجود اين وي يادآور شده كه معمولاً بين آنچه سياستمدارها وعده مي‌دهند و آنچه در عمل هنگام ورود به قدرت انجام مي‌دهند، فاصله‌هاي زيادي وجود دارد. وي سپس به اظهارات ضد ايراني گزينه‌هاي پيشنهادي ترامپ براي تصدي سمت‌هاي مختلف اشاره كرده و نوشته است: «سخنان ترامپ در آن سخنراني‌هاي اوليه با كساني كه او براي سمت‌هاي مختلف در نظر گرفته همخواني ندارند؛ دست‌كم درباره ايران كه چنين است.» پال در پايان اين يادداشت تاكيد مي‌كند: «در حالي كه من اميدوارم كه مي‌توان به حرفهاي ترامپ در زمينه سياست خارجي اعتماد كرد، اين فكر را هم مي‌كنم كه بايستي كاري كنيم كه او به وعده‌هايش پايبند باشد.»

مسكو: انتظار داريم اجراي برجام طبق روال ادامه يابد

«ميخاييل اوليانوف» رييس بخش كنترل تسليحات و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو انتظار دارد كه اجراي توافق هسته‌اي ايران (برجام) كه سال گذشته حاصل شده بود، طبق روال و مقررات ادامه داشته باشد. بنا بر گزارش خبرگزاري «اسپوتنيك»، «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران هفته گذشته اعلام كرده بود كه در صورت تمديد تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، اجراي برجام به حالت تعليق درخواهد آمد. اوليانوف در گفت‌وگو با خبرگزاري «ريانووستي» روسيه اعلام كرد: «ما متاسفيم كه اين مساله مطرح شده است. ما انتظار داريم كه اين توافق بدون توجه به اينكه چه مسائلي پيش خواهد آمد، طبق روال و مقررات به اجرا درآيد».

اشتاين‌ماير: سرنوشت جهان ديگر فقط در مسكو و واشنگتن تعيين نمي‌شود
وزير خارجه آلمان در گفت‌وگو با يكي از روزنامه‌هاي اين كشور با اشاره به تحولات جهاني گفت كه سرنوشت جهان امروزه ديگر فقط در مسكو و واشنگتن تعيين نمي‌شود. به گزارش خبرگزاري فارس، «فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان گفت كه صلح در اروپا در معرض خطر است. روز پنجشنبه وزراي خارجه سازمان امنيت و همكاري اروپا (OSZE) در هامبورگ ديدار خواهند داشت. براي جولاي آينده هم مقامات گروه 20 نشستي را برنامه‌ريزي كرده‌اند. اشتاين‌ماير در مورد راهكارهايي كه مي‌توان با توجه به مسائل جهاني مورد توجه قرار داد به روزنامه آلماني «آبندبلات» گفت كه نگاهي به نقشه جهان كافي است تا مشخص شود كه زماني براي استراحت نيست و اين مساله در تحولات سوريه، اوكراين، عراق، ليبي و حتي اروپا خود را نشان مي‌دهد. وي با توجه به انتخاب رياست‌جمهور آتي آلمان و اينكه او نامزد اصلي تصدي اين سمت است گفت: «امروزه براي من اتاق كوچكي باقي مانده است كه در آن درباره وظايف آينده‌ام فكر مي‌كنم. »وزير خارجه آلمان افزود: «صلح در اروپا بار ديگر به خطر افتاده است و سازمان امنيت و همكاري اروپا كه تنها سازمان هوادار اروپايي است و تمامي كشورهاي شرق و غرب به همراه امريكا و كانادا متفق‌القول هستند كه امنيت اروپا و صلح موضوعي است كه بايد درباره آن صحبت كرد. همچنين در دوران اينترنت و ويدئوكنفرانس مي‌توان چالش‌ها و درگيري‌ها را مورد بررسي قرار داد.» اين سياستمدار آلماني افزود: «ايجاد سازمان امنيت و همكاري اروپا مربوط به زماني است كه بر جنگ سرد غلبه شده بود و اكنون بايد از زمان استفاده كرد تا از بازگشت به گذشته جلوگيري شود ما نبايد بار ديگر اجازه بدهيم كه ميان غرب و شرق در اروپا فاصله بيافتد و به همين دليل اكنون اين سازمان مهم‌تر شده است. ما اكنون دوران سختي از بحران را تجربه مي‌كنيم كه تضاد منافع قدرت‌هاي بزرگ بار ديگر مشهود شده است. » وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: «سرنوشت جهان ديگر فقط در مسكو و واشنگتن تعيين نمي‌شود. جهان بسيار متنوع‌تر و پيچيده‌تر شده است و بسياري از بازيگران منطقه‌اي در پي منافع خود هستند .»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون