• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3698 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۰ آذر

فرصت شش ماهه براي اصلاح نظام حقوقي

ديروز همزمان با رونمايي و امضاي منشور حقوق شهروندي، رييس‌جمهوري در بيانيه‌اي دستگاه‌هاي تابع قوه مجريه را مكلف كرد ظرف 6 ماه از اعلام اين منشور، برنامه «اصلاح و توسعه نظام حقوقي» را در حوزه مسووليت خود با تاكيد بر تحقق هر چه بهتر حقوق شهروندي تهيه و به تصويب برسانند. در مهم‌ترين بخش اين بيانيه كه از سوي حسن روحاني قرائت شد، آمده است: نظر به اينكه رييس‌جمهور مكلف به اجراي قانون اساسي و پاسداري، حمايت و پشتيباني از آزادي، حرمت اشخاص و حقوق ملت است:
1. بر اساس اصل يكصد و سي و چهارم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، «منشور حقوق شهروندي» را به‌مثابه برنامه و خط‌ مشي دولت براي رعايت و پيشبرد حقوق اساسي ملت ايران اعلام مي‌كنم.
2. لوايح مورد نياز را در خصوص حقوق شهروندي تدوين و به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي‌كنم و از همكاري ساير قوا براي فراهم آوردن زمينه‌هاي اجراي آن اطمينان دارم.
3. براي تحقق منشور حقوق شهروندي، همكاري، حسن تعامل و ارتباط سازنده با مجلس شوراي اسلامي، قوه قضاييه، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان، سازمان صداوسيما، نيروهاي نظامي و انتظامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و شوراي عالي استان‌ها و ساير نهادها را مورد توجه جدي قرار مي‌دهم؛
4. از مراجع عظام، استادان حوزه و دانشگاه، متخصصان و صاحب‌نظران، احزاب، رسانه‌ها، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و همه شهروندان درخواست مي‌كنم تا با ارايه نظرات و تذكرات خود، دولت و ساير قوا و دستگاه‌هاي حاكميتي را در راه تحقق و اجراي كامل اين منشور و نيز تقويت و گسترش گفتمان حقوق شهروندي ياري كنند؛
5. به دستگاه‌هاي تابع قوه مجريه دستور مي‌دهم تا براي اجراي دقيق منشور حقوق شهروندي، بسترسازي‌هاي قانوني و ساختاري و همچنين تلاش‌هاي فرهنگي و آموزشي لازم را انجام دهند.
6. به دستگاه‌هاي تابع قوه مجريه دستور مي‌دهم با مشاركت بخش غيردولتي به‌ويژه احزاب، تشكل‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد نسبت به تعيين مصاديق و تشريح حقوق شهروندي در حوزه فعاليت‌ها، مسووليت‌ها و اختيارات خود اقدام و مهم‌ترين و شايع‌ترين موارد نقض حقوق شهروندي را شناسايي و تدابير قانوني لازم را براي تحقق اين حقوق به‌ويژه از طريق آموزش، اطلاع‌رساني، ظرفيت‌سازي و گسترش فرهنگِ گفت‌وگو و تعامل در حوزه عمومي، اتخاذ كنند.
7. تدابير لازم را با همكاري ساير قوا براي توسعه، تقويت و اصلاح ظرفيت نهادهاي موجود اعم از دولتي و غيردولتي براي پيشبرد حقوق شهروندي را اتخاذ خواهم كرد.
8. دستگاه‌هاي تابع قوه مجريه را مكلف مي‌كنم ظرف شش ماه از اعلام اين منشور، برنامه «اصلاح و توسعه نظام حقوقي» را در حوزه مسووليت خود با تاكيد بر تحقق هر چه‌بهتر حقوق شهروندي تهيه و به تصويب برسانند و هرسال، گزارش ادواري حوزه مسووليت خود را در زمينه پيشرفت‌ها، چالش‌ها، موانع و راه‌حل‌هاي پيشنهادي، به رييس‌جمهور ارايه دهند.
9. براي پيگيري در اجراي منشور حقوق شهروندي، «دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي» را منصوب مي‌نمايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون