• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

وزير راه و شهرسازي:

فقط يك‌درصد بودجه‌مان را گرفتيم

 عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين نكته كه تنها ۸۰ ميليارد تومان يعني يك درصد از بودجه امسال وزارت راه و شهرسازي تخصيص‌يافته است، گفت: مي‌خواهيم توسعه زيرساخت‌ها را درون اقتصاد ملي ببريم و براي اين اتفاق اقتصاد بايد هزينه برگشت سرمايه را تامين كند. عباس آخوندي گفت: نكته مهم سهم درست و دقيق در اقتصاد ايران و آينده آن است كه همه ما چه دولتي، مهندسان و صاحبان بخش‌هاي حمل‌ونقلي و خدماتي بايد به اين سهم برسيم. وزير راه و شهرسازي بابيان اينكه بودجه ابلاغي امسال وزارت راه و شهرسازي ۷۷۰۰ ميليارد تومان بوده است، گفت: تنها ۸۰ ميليارد تومان يعني يك درصد بودجه تخصيص‌يافته است و اعتبار اسناد خزانه نيز ۲۵۶۰ ميليارد تومان است. اين واقعيت اقتصاد ايران است و نكته مهم اينجاست كه وقتي اين ارقام را مي‌بينيم چه تاثيري از آينده در ذهن ما شكل مي‌گيرد. كشور ما نيازمند تغيير نگرش است و براي رسيدن به اين مهم با هزاران مشكل و مقاومت مواجه هستيم. او گفته است: از طرف ديگر امسال بودجه كشور ۳۲۰ هزار ميليارد تومان بسته شد كه تنها ۵۷ هزار ميليارد آن عمراني است. زماني بحث بود كه نسبت اعتبارات جاري و عمراني به نفع اعتبار عمراني تغيير پيدا كند ولي در عمل مي‌بينيم كه اعتبار عمراني رو به كاهش است. سوال اينجاست كه آيا مي‌توان آنچه را هزينه مي‌شود برگرداند و آيا افزايش حقوق و يارانه قابل بازگشت است؟ ولي متاسفانه شاهديم كه اعتبارات عمراني كاهش مي‌يابند. آخوندي تاكيده كرده: بنده گفتم در حوزه مسكن كه تامين صد در صد آن بر عهده بخش خصوصي بوده بايد به اين بخش واگذار شود تا براي دولت هزينه مضاعفي ايجاد نشود و تاكنون تاوان آن را داده و مي‌دهم ولي اين به مفهوم آن نيست كه ما مهندسان، دولتمردان و مردم نسبت به آينده عمران كشور بي‌توجهيم بلكه اين تغيير نگرش به معناي آن است كه بايد منبع تامين مالي عمران را در كل اقتصاد و نه‌ تنها بودجه بگنجانيم چه در حوزه راه چه بندر و چه هوايي و ريلي و غيره بايد از درون اقتصاد ايران را آباد كنيم و اگر قرار باشد وابسته به بودجه ملي باشيم بايد بدانيم ظرفيت آن به دليل انواع هزينه‌هاي سربار جاري رو به كاهش است. به همين دليل علاوه بر حوزه آزادراه‌ها به خصوصي‌سازي توسعه بنادر چابهار و شهيدرجايي اقدام كرديم و نيز توسعه فرودگاه امام خميني را از بودجه عمومي خارج كرديم و توسعه ريلي كرمان- سيرجان را به بخش خصوصي واگذار كرديم. به گفته وزير راه و شهرسازي كاملا آماده‌ام كه به شكلي ديگر وزارتخانه را اداره كنم ولي يك دست صدا ندارد و بايد در محيط اقتصادي ايران چه خصوصي، چه مالي، چه گمركي و چه بانكي اين تغيير ايجاد شود و به سمتي برويم كه بخش خصوصي قدرت تامين مالي را با حمايت بانك‌ها داشته باشد و به جرات مي‌گويم كه پايان دوران دولت‌سالاري اقتصادي فرا رسيده است هرچند عده‌اي در اين زمينه مقاومت مي‌كنند ولي معتقدم كسي موفق است كه به اين سهم رسيده باشد. وي همچنين با بيان اينكه از برگزاري هفته حمل‌ونقل توسط بخش خصوصي استقبال مي‌كنيم و اميدواريم نمايشگاه بعدي را بخش خصوصي برگزار كند، به قانون مبارزه با قاچاق هم اشاره كرد و گفت: بنده سال ۹۲ راجع به موانع اين قانون مكاتباتي را در سطح دولت و مراجع قانوني داشتم ولي به دليل عدم‌حمايت بخش خصوصي به نتيجه‌اي نرسيد ولي امروز آماده هرگونه همكاري با شما در اين زمينه هستم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون