• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

متهم به دو بار اعدام محكوم شده است

قاتل ستايش در بيمارستان بستري شد

اعتماد|  قاتل ستايش، دختر شش ساله افغان كه با حكم دادگاه كيفري استان تهران به دو بار اعدام محكوم شده است در بخش اعصاب و روان بيمارستان رازي تهران بستري شد. او پسري 17 ساله است كه 21 فروردين امسال، پس از تعرض به ستايش، او را كشت و جسدش را با اسيد و آتش سوزاند.
مجتبي فرحبخش، وكيل متهم، علت بستري شدن او را «مشكلات رواني» اعلام كرده و به مهر گفته است: «عذاب وجدان و ندامتي كه اميرحسين (متهم) در اين چند ماه داشت، همراه با زمينه‌هاي بيماري رواني، باعث شد كه از خود رفتارهاي غيرعادي و پرخاشگري نشان دهد و به دليل شرايط روحي و رواني به بيمارستان اعصاب و روان رازي منتقل شود.» او همچنين به ايلنا گفته است كه «از پرونده پزشكي موكلش خبر ندارد و نمي‌داند ميزان عارضه رواني كه براي او پيش آمده به چه حد است.» اشاره فرحبخش به مشكلات رواني متهم در حالي است كه قضات شعبه هفتم دادگاه كيفري استان تهران پيش از اين سلامت عقلي و رواني او را حين ارتكاب جرايم زناي به عنف، قتل و جنايت بر ميت با ريختن اسيد تاييد و احكام اعدام، قصاص و پرداخت ديه را براساس آن صادر كرده‌اند. حشمت‌الله توكلي، يكي از آنهاست كه با تاكيد‌ بر سلامت عقلي متهم به «اعتماد» گفته است‌:
« متهم اولا نزد‌ بازپرس اعتراف كرد‌ه و ثانيه‌اي د‌ر د‌اد‌گاه نيز منكر تعرض نشد‌ه و فقط گفته است: «حضور ذهن ند‌ارم كه آزار و اذيت كرد‌ه باشم يا نه» همچنين «بريد‌ن گرد‌ن مقتول» را هم د‌ر شرايط سياه مستي پذيرفته اما هيچ قراين و مد‌اركي د‌ال بر مسلوب‌الاراد‌ه بود‌ن او د‌ر زمان وقوع حاد‌ثه وجود‌ ند‌ارد‌. » به گفته قاضي توكلي، سلسله اقد‌اماتي كه از ابتد‌اي اغفال ستايش با بهانه نشان د‌اد‌ن چند‌ جوجه قناري و كشاندن او به خانه تا ارتكاب تعرض، قتل، خريد‌ اسيد‌ و سرانجام سوزاندن جسد انجام شد‌ه است، حاكي از هوشياري و آگاهي متهم از ماهيت جرايم ارتكابي است و به همين دليل، ايراد‌ عد‌م سلامت و رشد‌ عقلي مرد‌ود‌ است. براساس محتويات پروند‌ه، پزشكي قانوني نيز متهم را داراي سلامت رواني دانسته و صراحتا به وجود‌ صد‌مه ناشي از تعرض روي بد‌ن ستايش راي داده است. وكيل متهم اما احكام صادره را «شوك‌آور» توصيف كرده و لايحه اعتراضي خود را بر «عدم رشد و كمال عقلي متهم» و «مصرف مشروبات الكلي در زمان وقوع حادثه» استوار ساخته است. فرحبخش به مهر گفته است: «پزشكي قانوني تنها به وجود يا عدم وجود جنون در متهم‌ها اكتفا مي‌كند، در حالي كه بارها در جلسات دادگاه اعلام كرده بودم كه موكلم از بيماري‌هاي رواني رنج مي‌برد و زمينه‌هاي آن را هم داشته است. قصد دارم پرونده پزشكي او را به ديوان عالي تقديم كنم تا شايد رسيدگي به اين پرونده به استناد جنون متوقف شود. البته بايد ديد‌ اين بيماري در چه حدي است و آيا پذيرفته مي‌شود يا خير.» او معتقد است كه «متهم به رشد و كمال عقلي مندرج در ماده ٩١قانون مجازات اسلامي نرسيده و بايد به جاي كيفر اعدام و قصاص نفس، مشمول اقدامات تربيتي و تاميني شود.»رسيدگي به اين پرونده با اعتراض وكيل متهم، به ايستگاه پاياني در ديوان‌عالي كشور رسيده است. همزمان تلاش‌ها براي جلب رضايت اولياي دم از سوي خانواده و وكيل متهم نيز ادامه دارد. پدر ستايش پس از صدور حكم اعدام براي قاتل فرزندش گفته بود: «آنها خودشان مي‌دانند پسرشان كار دردناكي انجام داده براي همين همه‌چيز را به قانون واگذار كرده‌اند، درست مثل ما. هر حكمي قانون بدهد من قبول مي‌كنم، اما ما ديه بگير نيستيم و كيسه‌اي هم براي كسي ندوخته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون