• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3707 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۱ دي

تفحص از صندوق فرهنگيان و چالش‌هاي جديد

تهديد مديرعامل بانك سرمايه از سوي كارشناسان جعلي

گروه سياسي|  تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان كه با بيش از 200 راي نمايندگان حدود دو ماه پيش كليد خورد گويا حالا با چالش‌هاي تازه‌اي مواجه شده است. دو روز قبل محمود صادقي، نماينده اصلاح‌طلب تهران و عضو كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان از تهديد مديرعامل بانك سرمايه توسط كارشناس جعلي كميته تحقيق و تفحص خبر داده بود.
او به خانه ملت گفته خبرهايي مبني بر حضور افرادي باعنوان جعلي كارشناس اين كميته در بانك‌ها و شركت‌هاي مرتبط با صندوق و دخالت در كار كميته به گوش مي‌رسد آن هم درحالي كه كميته هنوز رسما آغاز به كار نكرده و كارشناسان آن هم مشخص نشده‌اند. آن‌طور كه صادقي گفته اين افراد با حضور در «بانك سرمايه» كارمندان و مديرعامل آن را باعنوان كارشناس كميته يا افرادي از ارگان‌هاي نظارتي تهديد كرده‌اند؛ به خاطر همين تحركات پيرامون تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان صادقي هشدار داده كه اگر از ادامه اين روند جلوگيري نشود، مسير تحقيق و تفحص به بيراهه خواهد رفت. از آنجايي كه ممكن است يكي از دلايل اين اتفاق طولاني شدن روند تشكيل كارگروه‌ها و تقسيم وظايف ميان اعضاي كميته باشد، صادقي خواسته تا هرچه زودتر اين موضوع تعيين تكليف شود.
گلايه‌هاي رييس كميته تحقيق و تفحص
از صندوق فرهنگيان
 اما از سوي ديگر جبار كوچكي‌نژاد، رييس كميته تحقيق و تفحص از صندوق هم در گفت‌وگو با «اعتماد» از اظهارنظرها و مصاحبه‌هايي گله‌مند شده كه بر روند انجام تحقيق و تفحص اثر مي‌گذارند و آن را از مسير خودش منحرف مي‌كنند. او بر همين اساس گفت كه چند روز پيش با تيم 15 نفره تحقيق و تفحص جلسه داشتيم و تاكيد ما اين بود كه فعلا هيچ كدام از اعضا درباره جزييات روند كار اظهارنظري نكنند چون اين نوع اسناد بيرون دادن خود تحقيق و تفحص را منحرف مي‌كند. تاكيد او بر اين بود كه اعضاي تحقيق و تفحص مي‌خواهند وضعيت اين صندوق را از سال 72 تا امروز بدون گرايشات سياسي به‌طور دقيق مورد تحقيق و تفحص قرار بدهند و هر كس تخلفي كرده به‌سزاي اعمالش برسد و در نهايت پول فرهنگيان به صندوق برگردد. كوچكي‌نژاد يك پيشنهاد هم براي بهبود روند كار صندوق دارد. اينكه اساسنامه آن بايد تغيير كند. آن‌طور كه او گفته قرار است بعد از انجام تحقيق و تفحص پيشنهاد تغيير اين اساسنامه را به مجلس بدهد تا براي اداره اين صندوق شورايي از متن معلمين شكل بگيرد و اين انحرافات دوباره ايجاد نشود. به اعتقاد او اگر دولتي‌ها همچنان بر صندوق حاكم باشند هر طور مي‌خواهند به صندوق جهت دهي مي‌دهند و قطعا باز هم شاهد ايجاد تخلفات مالي در آن خواهيم بود. آن‌طور كه كوچكي‌نژاد گفت آنها در جلسه هفته گذشته‌شان با لاريجاني، رييس مجلس هم دستاوردهاي خوبي داشته‌اند. از جمله اينكه لاريجاني در رابطه با پشتيباني و ارايه امكانات به آنها قول‌هايي داده و دستورهاي ويژه‌اي هم براي همكاري ديوان محاسبات با تيم تحقيق و تفحص داشته است. لاريجاني هم در اين جلسه تاكيد كرده بود كه جهت‌گيري‌هاي اعضاي تحقيق و تفحص سياسي نباشد و اطلاعات آن در حين تحقيق و تفحص به بيرون درز نكند و آبروي افرادي كه متهم نيستند حفظ شود. صندوق ذخيره فرهنگيان بيش از صد شركت بزرگ دارد و اين شركت‌ها از پتروشيمي‌هاي بزرگ تا ماشين‌سازي اراك، بيمه معلم، شركت پتروپارس، شركت‌هاي ساختمان‌سازي و شركت‌هاي بزرگ اقتصادي را شامل مي‌شود.
به گفته كوچكي‌نژاد اگرچه بانك سرمايه الان نقطه اتهام است كه مديريت آن به گل نشسته و از نظر مالي وضعيت بحراني دارد اما همه شركت‌هاي زيرمجموعه اين صندوق در صف بررسي كميته تحقيق و تفحص قرار دارند. درخواست تحقيق و تفحص از اين صندوق از مجلس هشتم مطرح شده بود اما بنا به گفته كوچكي‌نژاد به شكل‌هاي مختلف و با مداخله عناصر قدرتمند درون اين صندوق اين تحقيق و تفحص به نتيجه نرسيده بود. با اين حال مجلس دهم توانست جواز ورود نمايندگان به پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان را صادر كند. بايد ديد اعضاي 15 نفره اين كميته مي‌توانند بر تلاش‌هايي كه براي انحراف كار اين كميته انجام مي‌شود غلبه كنند يا سرنوشت تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان هم به سرنوشت تحقيق و تفحص‌هايي نظير بنياد شهيد يا شركت ملي مس دچار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون