• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

نشست آستانه جدي‌تر دنبال مي‌شود

از دعوت از واشنگتن تا تاييد حضور مخالفان سوري

گروه جهان|  تحريم‌هاي جديد امريكايي، توافق روسيه و تركيه براي هماهنگي بيشتر حملات نظامي، چراغ سبز روسيه به حضور امريكا در آستانه، موافقيت شورشيان سوري براي حضور در آستانه، حمله جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به فرودگاهي در حومه دمشق و حضور حسين جابري انصاري، معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ايران به مسكو براي بحث و رايزني درباره سوريه. تحولات پرونده سوريه در ابعاد متفاوت در حال پيشروي است و البته كه پاي ثابت تمامي لايه‌ها يك كشور است: روسيه.
در تازه‌ترين تحولات دربرگيرنده ايران در پرونده سوريه، حسين جابري‌انصاري معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه صبح روز جمعه (ديروز) وارد مسكو شد. برنامه‌هاي انصاري در مسكو، ديدار با ميخاييل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه و نماينده ويژه پوتين در امور خاورميانه را در برخواهد گرفت. جابري‌انصاري چهارشنبه نيز در بروكسل با هلگا اشميت، معاون فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره سوريه رايزني كرده بود.
تحريم‌هاي جديد امريكا
دولت باراك اوباما در واپسين روزهاي حضور خود در كاخ سفيد، دكمه تحريم‌هاي بيشتر سوريه را فشار داد. به گزارش ايسنا، ايالت متحده تحريم‌هايي را عليه ارتش سوريه و تعدادي از مقامات سوري اعمال كرد كه بر اساس آن هرگونه دارايي را كه ممكن است آنها در ايالت متحده داشته باشند، بلوكه مي‌شود و به شهروندان امريكايي اجازه تعاملات تجاري با آنها را نمي‌دهد. وزارت خزانه‌داري امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه تحريم‌هايي را عليه نيروهاي هوايي، پدافند هوايي، نيروي دريايي و گارد رياست‌جمهوري سوريه و همچنين عليه «صنايع تكنولوژي» سوريه و 18 مسوول دولتي برجسته دمشق كه مرتبط با برنامه‌هاي تسليحاتي اين كشور هستند، اعمال كرده است. اين وزارتخانه مدعي شده است كه اين تحريم‌ها با نتايجي مرتبط است كه سازمان ملل درخصوص استفاده دولت سوريه از گاز كلر به عنوان سلاح عليه غيرنظاميان، به دست آورده است.
واشنگتن هم به آستانه دعوت مي‌شود
در حالي كه امريكا در چندهفته اخير به خصوص در ماجراي برقراري آتش بس در سوريه دور از گود باقي مانده بود، مسكو با حضور واشنگتن در مذاكرات آستانه در خصوص سوريه موافقت كرده است. مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه بعد از كنفرانس بين‌المللي قبرص در ژنو در جمع خبرنگاران گفت: روسيه با ضرورت حضور امريكا در مذاكرات مربوط به آينده سياسي سوريه كه قرار است در ماه جاري ميلادي در آستانه برگزار شود، موافقت كرده است. مطمئنا بايد از امريكا دعوت شود و اين مساله‌اي است كه با روسيه بر سر آن به توافق رسيديم. دعوتنامه‌هاي مربوط به حضور در مذاكرات بايد ترجيحا هفته آينده ارسال شود و واشنگتن هم بايد بالطبع حضور داشته باشد. كسي نمي‌تواند نقش امريكا را انكار كند و اين امر جزو مواضع اوليه تركيه به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به اينكه حضور واشنگتن در آستانه نبايد تنها يك اعلام حضور باشد، گفت: آنهايي كه كمك كردند يا بايد كمك كنند، واجب است در مذاكرات حضور داشته باشند نه اينكه فقط در تصاوير حضور داشته باشند. شما مي‌دانيد كه منظور من چيست. اوغلو تاكيد كرد كه بايد آتش بس را حفظ كرد چراكه اين امر براي مذاكرات آستانه امري ضروري به شمار مي‌رود.
 شورشيان سوري هم بله را گفتند
مخالفان سوري اعلام كردند كه حاضرند هياتي متشكل از تمامي گروه‌هاي شورشي و تشكيلات شبه‌نظامي خود در سوريه را براي حضور در مذاكرات صلح آستانه به قزاقستان اعزام كنند. اين تصميم پس از مذاكرات گسترده ميان شورشيان سوري و نمايندگان دولت‌هاي روسيه و تركيه اتخاذ شد و مخالفان سوري اعلام كردند كه در مذاكرات آستانه مشاركت خواهند كرد. پيش‌تر شورشيان سوريه به بهانه تداوم حملات دولت سوريه و هم‌پيمانانش عليه مواضع آنها، شركت در اين نشست را كه قرار است چهارم بهمن ماه با حضور نمايندگاني از دولت سوريه و مخالفان تحت نظارت تركيه و روسيه برگزار شود، تحريم كرده بودند. مخالفان سوريه البته شركت خود را به توقف حملات ارتش سوريه به مواضع آنها به ويژه در اطراف دمشق مشروط كرده‌اند و مي‌گويند در اين باره تضمين‌هايي را از روسيه و تركيه دريافت كردند كه به موجب آن ارتش سوريه به عمليات پيشروي خود در حومه دمشق پايان خواهد داد.
حمله دوباره رژيم صهيونيستي
درست در روزهايي كه همه خود را براي تداوم آتش‌بس در سوريه آماده مي‌كنند، جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي بار ديگر فرودگاهي را در نزديك دمشق پايتخت سوريه هدف بمباران خود قرار دادند. اين حمله موشكي بامداد روز گذشته (جمعه) انجام شده و فرودگاه المزه در حومه دمشق را هدف گرفته است. «انفجارهاي بزرگ» در فرودگاه المزه باعث وقوع آتش‌سوزي گسترده‌اي در اين فرودگاه و اطراف آن شده است. گفته مي‌شود جنگنده‌ها رژيم صهيونيستي از فاصله دور چند موشك به سمت اين فرودگاه مهم سوريه شليك كرده‌اند. ارتش سوريه مي‌گويد موشك‌ها از منطقه‌اي در شمال سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده‌اند و جنگنده‌هاي اسراييلي وارد حريم هوايي سوريه نشده‌اند. رژيم صهيونيستي تاكنون چندين بار مناطقي در سوريه به ويژه اطراف پايتخت را هدف حملات موشكي خود قرار داده است.
 روسيه و تركيه، نزديك‌تر از هميشه
هر روز بر دامنه همكاري‌هاي روسيه و تركيه در سوريه افزوده مي‌شود. روز گذشته وزارت دفاع روسيه اعلام كرد كه مسكو و آنكارا توافقي را به امضا رسانده‌اند كه بر اساس آن سازوكارهاي مربوط به انجام هماهنگي‌هاي مرتبط با حملات هوايي دو كشور در سوريه مشخص شده است. بر اساس اعلام اين وزارتخانه هيات‌هايي از دو كشور طي ماه گذشته مذاكراتي را براي تثبيت آتش‌بس در سوريه به انجام رساندند و روز گذشته نيز در مسكو با يكديگر ملاقات و رايزني‌هايي را درخصوص همكاري در زمينه مبارزه با داعش انجام دادند. در اين توافقنامه تدابيري انديشيده شده كه مانع از تقابل و برخورد احتمالي جنگنده‌هاي دو كشور با يكديگر در آسمان سوريه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون