• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

چهره‌ها - خبرها

پيشروي چشمگير ارتش عراق در موصل
ارتش عراق اعلام كرد با آزادي سه محله ديگر در شرق موصل توانسته دومين پل ارتباطي ميان شرق و غرب اين شهر را به كنترل خود درآورد. اين در حالي است كه خبر مي‌رسد داعش سه پل باقيمانده شهر را منفجر كرده است. ارتش عراق روز گذشته، توانست خود را به دومين پل احداث شده روي رود دجله كه دو نيمه شرقي و غربي اين شهر را به هم مرتبط مي‌سازد، برساند و با اين كار مي‌توان گفت كه ارتش بر بيش از 85 درصد از شرق موصل سيطره يافته است. عبدالامير يارالله، فرمانده عمليات آزادسازي موصل در كنفرانسي مطبوعاتي اعلام كرد كه نيروهاي دولتي عراق توانسته‌اند در 24 ساعت گذشته دستكم 113 عضو داعش را در شرق موصل از پاي درآوردند و سه منطقه جديد را آزاد كنند. او گفت: اين پيروزي با مشاركت تمامي نيروهاي حاضر در عمليات موصل و با پشتيباني هوايي ارتش عراق و ائتلاف بين‌المللي به دست آمده و چندين خودروي بمبگذاري شده داعش نيز منهدم شده است. در همين حال با پيشروي نيروهاي عراقي در سمت شرق موصل و تسلط آنان بر دومين پل از پنج پل موجود بر رود دجله، تروريست‌هاي داعش روز گذشته سه پل باقيمانده را نيز منهدم كردند تا به طور كامل ارتباط ميان شرق و غرب موصل قطع شود. گرچه پيش‌تر اين پل‌ها از سوي ائتلاف تحت امر امريكا بمباران شده بودند اما آسيب‌ديدگي برخي از آنها به قدري نبود كه تردد محدود از اين پل‌ها را با مشكل مواجه كند. در شمال موصل نيز مسوولان امنيتي خبر دادند كه نيروهاي عراق وارد مناطق كاخ‌ رياست‌جمهوري در نزديكي دانشگاه موصل شده‌اند. اما بعد از ظهر روز گذشته نيز در محور شمال شرقي شهر موصل نيروهاي عراقي موفق شدند در درگيري سنگين حدود 25 تن ‌از تروريست‌هاي داعش را كشته يا زخمي و 3 خودروي انتحاري را نيز منهدم كنند. در محور جنوبي شهر نيز نيروهاي عراقي با تثبيت مواضع در محله‌هاي «الساهرون»، «سومر» و «السلام» حدود 95 تروريست داعش را كشته و زخمي كردند، در اين درگيري‌ها 13 خودروي زرهي و انتحاري داعش منهدم شدند. در بخش‌هاي مركزي شرق و دانشگاه موصل نيروهاي عراقي موفق شدند تعدادي از ساختمان‌هاي اداري دانشگاه را آزاد كنند. عمليات به سمت مركز دانشگاه ادامه دارد. نيروهاي عراقي روز گذشته همچنين مجتمع دولتي شهر موصل را كه نهادهاي حكومتي در آن قرار دارد آزاد و حمله به دانشگاه موصل در شمال بخش شرقي را آغاز كردند كه از مهم‌ترين مناطق باقيمانده در كنترل داعش است.

لغو ويزاي بي‌قيد و شرط به كوبايي‌ها
باراك اوباما، رييس‌جمهور در حال كناره‌گيري امريكا به سياست پر سابقه اين كشور براي اعطاي اقامت دايمي به كوبايي‌هايي كه بدون رواديد وارد اين كشور مي‌شوند پايان داده است. اين سياست كه ۲۰ سال پيش شروع شده بود به مهاجران كوبايي كه خود را به خاك امريكا مي‌رساندند اجازه مي‌داد پس از يك سال اقامت بگيرند. اين در حالي است كه با پايان اين سياست از سوي دولت اوباما در مقابل كوبا نيز موافقت كرده كه شروع به پذيرش كوبايي‌هايي كند كه برگردانده يا از امريكا اخراج مي‌شوند. بسياري از كوبايي‌هاي ساكن امريكا، واشنگتن را متهم مي‌كنند به دولتي پاداش مي‌دهد كه نگراني‌ها در مورد حقوق بشر را برطرف نكرده است. اما باراك اوباما در آخرين روزهاي كاري خود همچنان به روند گرم كردن روابط با كوبا ادامه مي‌دهد. اوباما گفت: با اين تغيير ما همچنان از مهاجران كوبايي مثل مهاجران ساير كشورها استقبال مي‌كنيم، به طوري كه مطابق قوانين ما است. دولت كوبا در بيانيه‌اي كه از تلويزيون اين كشور پخش شد از اين تصميم اوباما تمجيد كرد و آن را «گامي مهم در پيشبرد روابط» ميان دو كشور خواند.

تصويب دو بند مورد اختلاف اصلاحات قانون اساسي تركيه
رسانه‌هاي تركيه روز گذشته گزارش دادند پارلمان اين كشور كه اخيرا در جريان بحث درباره اصلاحات مناقشه‌برانگيز مربوط به نظام رياست‌جمهوري در تركيه به صحنه زد و خورد ميان مخالفان و موافقان تبديل شده بود، توانسته دو مورد از اصلي‌ترين بندهاي مورد اختلاف مربوط به اين اصلاحات را تصويب كند. دو بندي كه تصويب شده‌اند بندهاي هفت و هشت بسته اصلاحات قانون اساسي بوده‌اند. بند هفت مربوط به الزام‌هاي يك كانديداي رياست‌جمهوري مثل شرط سني، تحصيلات و شهروندي اوست. اين بند همچنين قرار بوده محدوديت‌هايي كه تا به الان بر يك رييس‌جمهور درخصوص ارتباطات با يك حزب سياسي اعمال شده بودند را بردارد. اين بند به خاطر تاثير بالقوه‌اي كه ممكن است بر بي‌طرفي رييس‌جمهور تركيه داشته باشد، مورد بحث بوده است. پس از اين بند، بند هشت نيز مربوط به اختيارات رييس‌جمهور براي عزل و نصب وزرا بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون