• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

محسن هاشمي رفسنجاني:

با مرور خاطرات آيت ‌الله در‌مي‌يابم چرا او را مرد بحران‌ها مي‌خواندند


گروه: سياسي


شامگاه شنبه، آيت‌الله با بازگشت به خانه طبق عادت هميشگي يك روز ديگر از عمر 82 ساله خود را بر دفتر خاطرات ثبت مي‌كند، اما هفته‌اي كه با روزنگاري‌هاي او آغاز مي‌شود در همان روز نخست براي هميشه پايان مي‌گيرد. پاياني بر خاطرات مجاهدت‌هاي مرد بحران‌ها، كه اكنون به دست فرزندش سپرده مي‌شود تا محسن هاشمي از آن به‌ عنوان بازخواني زندگي پدر ياد كند. فرزند ارشد آيت‌الله در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آخرين روز خاطرات خود را شنبه نوشته بودند و روز يكشنبه را ننوشته بودند، يادآورشد: حين جمع‌آوري خاطرات كه اسناد جنبي را نيز جمع‌آوري مي‌كرديم، انگار دوباره زندگي ايشان را با كمك خودشان بازخواني مي‌كردم. وقتي خاطرات ايشان را مرور مي‌كنم در مي‌يابم كه چرا بسياري از افراد ايشان را مرد بحران‌ها مي‌دانستند. آيت‌الله هاشمي تمام اطلاعات و گزارشات را به دقت مي‌خواندند و اطلاعات ايشان از كشور بسيار بالا بود و از اين جهت با تجربه ايشان براي ما وضعيت مطلوبي براي يادگيري وضعيت كشور و كارهايي كه بايد انجام شود، فراهم مي‌شد.
فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تاكيد براينكه ايشان همواره خود را فردي فراجناحي مي‌دانستند و ما نيز چنين برداشتي از شخصيت ايشان داشته‌ايم، خاطرنشان كرد: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همواره به همه تذكر مي‌دادند كه متعلق به يك جناح خاص نيستند و همه مي‌دانستند كه نبايد از ايشان توقع جناحي بودن را داشته باشند. محسن هاشمي با اشاره به اينكه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در دوران مبارزه، انقلاب، رياست‌جمهوري، مجلس، مجمع تشخيص مصلحت نظام و تا آخرين روزهاي عمر خود اين فراجناحي بودن را حفظ كردند، تصريح كرد: اينكه مواردي مطرح مي‌شد كه حزب كارگزاران را ايشان تشكيل دادند نيز صحت نداشت و مي‌گفتند كه اين كار نيز بر اساس توصيه رهبري انجام شده است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همواره تلاش مي‌كردند كه جناح‌ها را به هم نزديك كنند و تاكيد داشتند كه بايد نقاط مشترك بين جناح‌ها را پيدا كنيم.
ورود جناحي رسانه ملي آيت‌الله را زجر مي‌داد
محسن هاشمي با اينكه برخي اوقات مطبوعات و حتي رسانه ملي به مسائل كشور ورود جناحي پيدا مي‌كردند كه ايشان را زجر مي‌داد و اين موارد باعث ضعف اتحاد مي‌شود، تاكيد كرد: ما نيز به عنوان فرزندان ايشان واقعا تلاش مي‌كنيم كه اين مسير را دنبال كنيم و من هميشه مواظب بودم كه كاري نكنم كه نظريات ايشان خدشه‌دار شود و به خواهرها و برادرها نيز اين موارد را توصيه كرده‌ام و آنها نيز همين نظر را دارند گرچه شايد انحرافاتي نيز پيش مي‌آمد. هاشمي با تاكيد براينكه آيت‌الله در بعد بين‌المللي تبحر بسيار ويژه‌اي داشتند و در هر حوزه كه مانعي ايجاد مي‌شد با تبحر خاصي آن را حل مي‌كردند، گفت: ايشان به تشنج‌زدايي براي همراه كردن كشورهاي دنيا براي توسعه ايران بسيار حساس بودند و سعي مي‌كردند فرصتي ايجاد شود كه همه كشورها بيايند كه توسعه و اشتغال دركشور محقق شود. وي از ملت ايران به دليل هم‌دردي‌هاي‌شان تقدير كرد و افزود: اگر بخواهم درباره مبارزات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني صحبت كنم بايد از ابتداي سال 40 سخن گفت كه من در آن زمان نبودم و مي‌توانم مواردي كه شنيده‌ام را بازگو كنم. بعد از فوت آيت‌الله بروجردي، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و ديگر همرزمان ايشان به دنبال مرجعيت امام راحل وارد ميدان سياست شدند. ايشان تلاش بسيار زيادي براي اتفاقات 15 خرداد انجام داده‌اند و در نهايت منجر به دستگيري ايشان شده است كه ايشان در زندان براي آنكه از وقت خود استفاده كنند به دنبال نوشتن مي‌رفتند و كتاب‌هايي را در اين دوران نوشته‌اند. وي به مواردي از جمله كاپيتولاسيون اشاره و بيان كرد: امام راحل چون روي كاپيتولاسيون حساسيت ويژه‌اي داشتند از ايشان مي‌خواهند كه راديويي را بخرند و مبلغي را براي اين منظور پرداخت مي‌كنند كه راديو خريداري مي‌شود و اخبار مربوطه از آن پياده‌سازي و خدمت امام راحل مطرح مي‌شد. هاشمي با اشاره به اينكه ايشان بيش از هفت بار توسط ضدانقلاب مورد دستگيري قرار گرفتند، افزود: آخرين دستگيري ايشان مربوط به سال 1354 بوده است و ايشان در زندان در دفترچه‌هايي خاطرات و حاصل تفكرات خود را مي‌نوشتند و در زندان نيز همواره به نوشتن و تحقيق اهتمام داشتند.
وي با تاكيد براينكه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ضمن فعاليت‌هاي مبارزاتي خود، تحقيق و بررسي را در بعد سياست داخلي و خارجي نيز مدنظر داشتند، يادآور شد: ايشان همواره در دانشگاه‌ها و حسينيه‌ها سخنراني مي‌كردند و مي‌ديدم كه چقدر مورد استقبال جوانان قرار مي‌گرفتند. فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه ايشان در تثبيت انقلاب بعد از پيروزي آن نقش اساسي داشتند، گفت: ايشان تمام وقت خود را صرف انقلاب مي‌كردند و فرصت جدي براي پرداختن به فرزندان خود را نداشتند و مادرم وقت مناسبي را براي فرزندان مي‌گذاشتند. هاشمي با تقدير از پدر خود، از مادر خود نيز تقدير كرد و افزود: ايشان همواره مواظبت مي‌كردند كه در بعد تحصيلي و ساير ابعاد زندگي در مسير مناسبي حركت كنيم. وي تصريح كرد: ايشان در دوران جنگ به دليل مسووليت‌هايي كه بر عهده داشتند و در بعد از جنگ و در دوران رياست‌جمهوري نيز به دليل فعاليت جدي براي بازسازي و حل مشكلات و معضلات ناشي از جنگ فرصت زيادي براي پرداختن به مسائل خانه و فرزندان خود را نداشتند و اين بار بر دوش مادر خانوده بود. فرزند ارشد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بيان كرد: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني همواره توصيه‌هاي زيادي به فرزندان خود داشتند كه در فعاليت‌هاي عام‌المنفعه همكاري داشته باشيد و در مواردي كه موجب شايعه و موارد ديگر مي‌شود، وارد نشويد. هاشمي با تاكيد براينكه انقلاب اسلامي و عدم انحراف آن براي ايشان بسيار با اهميت بود، گفت: ايشان در دوراني كه مسووليت مجمع تشخيص مصلحت نظام را داشتند وقت آزاد بيشتري داشتند و ما وارد چاپ خاطرات و اسناد مرتبط با ايشان شديم كه يك ارتباط متقابل بين فرزندان و پدر ايجاد شده بود.

 

خانواده آيت‌الله هاشمي:
 در مراسم شب هفتم ميزبان ملت ايران در مرقد امام خواهيم بود

خانواده آيت‌الله هاشمي ضمن قدرداني از حضور انبوه و كم‌نظير علاقه‌مندان ايشان در مراسم تشييع، تدفين و بزرگداشت، اعلام كردند كه در مراسم شب هفتم آن مرحوم در مرقد امام خميني، ميزبان ملت شريف ايران خواهند بود. به گزارش ايسنا، مراسم هفتمين روز درگذشت آيت‌الله هاشمي‌، روز يكشنبه برگزار خواهد شد. اين مراسم با حضور خانواده آيت‌الله هاشمي و يادگاران امام راحل يكشنبه 26 دي‌ماه ساعت ١٥ تا ١٧ در حرم امام خميني(ره) برگزار مي‌شود. همچنين هيات دولت در پيامي ضمن تقدير و تشكر از حضور باشكوه مردم در مراسم تشييع و ترحيم آيت‌الله اكبر هاشمي از عموم علاقه‌مندان براي شركت در مراسم هفتمين روز ارتحال آن يار وفادار امام و رهبري در حرم امام خميني(ره) دعوت كرد. هيات دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن تقدير و تشكر از عموم ملت شريف و قدرشناس ايران كه با حضور آگاهانه و باشكوه خود در مراسم تشييع و ترحيم حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني(ره) برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي به يادگار گذاشتند، اعلام مي‌كند كه در مراسم بزرگداشت هفتمين روز ارتحال آن يار وفادار امام و رهبري كه از سوي خانواده محترم هاشمي و از ساعت 15 تا 17 روز يكشنبه - 26 دي ماه - در حرم امام خميني(ره) برگزار مي‌شود، شركت مي‌كند و عموم علاقه‌مندان را نيز به شركت گسترده در اين مراسم دعوت مي‌نمايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون