• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3722 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي

جاي خالي آيت‌الله در جشنواره رازي

جهانگيري: عده‌اي به جاي حمله به بدعهدها به مذاكره‌كنندگان مي‌تازند

گروه سياسي| ديگر دغدغه اجرايي نشدن وعده كرسي‌هاي آزادانديشي را ندارد، نگراني خلأهاي اخلاق پزشكي را هم ندارد، دلهره دلواپسان را هم ندارد تا مجبور باشد در هر محفلي از دستاوردهاي برجام بگويد و يك به يك اقدامات دولت تدبير و اميد در رفع تحريم‌ها را برشمارد. او ديگر در جمع ما نيست؛ در جمع شركت‌كنندگان جشنواره رازي كه پارسال در ميزباني از آيت‌الله دغدغه‌هاي سياسي، اجتماعي و حتي محيط زيستي او را شنيدند و امسال جاي خالي او را ديدند. جايي كه مي‌خواست با نماهنگي از حضور آيت‌الله در جشنواره گذشته پر شود، دغدغه‌هاي آن روزهاي او را بازگو كرد. نماهنگ ديروز، تنها اشك‌هاي آيت‌الله را داشت، اشك‌هايي كه براي كتاب اميركبير مي‌ريزد و مي‌گويد: «هر وقت اين كتاب را مي‌خوانم، گريه امانم نمي‌دهد».
ياد آيت‌الله هاشمي در خاطره و تاريخ كشور ماندگار خواهد بود
بيست و دومين جشنواره رازي با ياد و خاطره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني برگزار شد. جشنواره‌اي كه اسحاق جهانگيري سخنران آغازين آن، از فقدان آيت‌الله هاشمي گفت و از نقش ماندگار او در خاطره و تاريخ ايران ياد كرد، باز هم فرصتي براي مطرح شدن برجام اختصاص داد تا معاون اول رييس‌جمهوري در وصف آن بگويد: فكر مي‌كنيم در مساله مذاكرات هسته‌اي و توافق، كار استثنايي و تاريخي در كشور صورت گرفت و دستاوردهاي آن در طول يك‌سال گذشته بسيار قابل توجه بوده است. اسحاق جهانگيري در بيست و دومين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي كه در مركز همايش‌هاي رازي برگزار شد؛ ضمن تسليت به مناسبت درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، اظهار كرد: اين سياستمدار و فقيه زمان شناس در زمينه مبارزات سياسي و مديريت اجرايي كشور، نقش بسيار سازنده و مهمي داشت كه در خاطره و تاريخ كشور ماندگار خواهد بود. به گزارش ايرنا، وي به حضور گسترده مردم در مراسم تشييع پيكر ايشان اشاره كرد و گفت: مردم بزرگوار و قدرشناس ايران در هفته گذشته با حضور با شكوه خود از يك انسان خدوم قدرشناسي كردند و اميدواريم خداوند اين توفيق را عنايت كند كه راهي كه امثال آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني باز مي‌كنند كه به سمت ايران توسعه يافته است، باز باشد و با عقل و تدبير كشور را بهتر اداره كنيم. معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به سالروز اجراي برجام نيز خاطرنشان كرد: واقعيتي كه وجود داشت اين بود كه به بهانه هسته‌اي طي سال‌هاي گذشته فشار سنگيني بر ملت ايران وارد شد و عمق اين فشارها در سال‌هاي آخر دولت قبل بود كه تحريم‌هاي شديد ظالمانه‌اي به كشور وارد آمد. با اين اقدام بخش‌هاي اصلي كشور و نظام بانكي و نقل و انتقال پول كه در دنياي امروز بدون دسترسي به سيستم بانكي كار جدي اقتصادي نمي‌توان انجام داد، تحريم شدند. وي گفت: از همه خدمات همچون فروش نفت به عنوان مهم‌ترين مركز درآمد كشور، كشتيراني و عدم حضور كشتي‌هاي خارجي در بنادر داخلي و بيمه‌هاي حمايت‌كننده از حمل و نقل بين‌المللي، محروم بوديم و به گفته خودشان با انواع تحريم‌هاي هوشمند مواجه شديم و در آخر نيز هر ايراني را صرفا به اتهام ايراني بودن با تحريم روبرو كردند.
در كمتر از يك سال ميزان صادرات نفت به بالاترين حد خود رسيد
جهانگيري به اقدامات دولت يازدهم اشاره كرد و گفت: دولت يازدهم با اين هدف كه مي‌تواند در يك گفت‌وگوي جدي با دنيا مسائل را از طريق مذاكره حل و فصل كند، وارد عمل شد. البته كار دشواري بود و تيم مذاكره‌كننده قوي انتخاب شد، مانند رشته‌هاي مختلف كه دانشمندان قوي دارد؛ در ديپلماسي كشور نيز از دانشمندان قوي ديپلماسي همچون دكتر ظريف استفاده شد. وي افزود: 18 ماه مديريت و مذاكره سخت و نفس گير با 6 قدرت بزرگ دنيا صورت گرفت كه در پي آن رسيدن به توافق بود كه به برجام ملقب شد. قبل از اجراي برجام تنها يك ميليون بشكه نفت صادر مي‌كرديم و آنها برنامه‌ريزي كرده بودند كه طي سال‌هاي بعد نفت در برابر غذا را پيش بگيرند ولي امروز و در كمتر از يك‌سال با اجراي برجام، ميزان صادرات نفت و ميعانات گازي در تاريخ بعد از انقلاب به بالاترين حد خود رسيده است. معاون اول رييس‌جمهوري با بيان اينكه عده‌اي در بين قدرت‌هاي بزرگ حتما نمي‌خواهند ايران توسعه يابد و سعي مي‌كنند اخلال ايجاد كنند يا همانند امريكايي‌ها بدعهدي كنند، اظهار كرد: اين در حالي است كه آنها بدعهدي مي‌كنند و عده‌اي به جاي اينكه به آنها حمله كنند به تيم مذاكره‌كننده تاخت و تاز مي‌كنند. جهانگيري اضافه كرد: فكر مي‌كنيم كار بزرگي صورت گرفته و جمهوري اسلامي ايران و دولت، از برجام حفاظت و حراست خواهد كرد. معتقدم در مقطعي كه در دنيا و منطقه افراطي‌گري، تندروي و خشونت حاكم شده بايد به سمت اعتدال، عقلانيت و آرامش حركت كنيم. وي تاكيد كرد: نبايد اجازه دهيم افراطي‌گران دنيا ما را وارد افراطي‌گري كنند كه به كشور خسارت وارد مي‌شود. بايد با تدبير عمل كنيم همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهوري همواره بر آن تاكيد مي‌فرمايند. معاون اول رييس‌جمهوري افزود: دنيا بايد بداند جمهوري اسلامي ايران كشوري با اقتدار است و با وجود تمام تلاش‌ها و شرارت‌هايي كه در منطقه ايجاد كرده‌اند تا به امنيت كشورمان آسيب بزنند؛ امروز به فضل الهي كانون امنيت منطقه ايران است و ايران با اقتدار مي‌گويد اگر برجام را پاره كنيد با عكس‌العمل تندتر مواجه خواهيد شد و اين اقتدار كشور است. جهانگيري اضافه كرد: برجام يك تعهد بين‌المللي است كه به تصويب شوراي امنيت سازمان ملل رسيده و هيچ كشور و قدرتي به تنهايي نمي‌تواند اين توافق بين‌المللي را نقض كند. اين فرصت زمينه‌ساز توسعه كشور است و نياز داريم كه كشور را توسعه دهيم. توسعه همه‌جانبه نيز از مسير پژوهش‌هاي علمي و فناوري عبور مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون