• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3722 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۸ دي

ريجيستري به تير‌ماه و افزايش سرعت اينترنت به آينده موكول شد

وعده‌هاي ارتباطي در اتاق بازرگاني

گروه اقتصادي

صبح روز گذشته محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ميهمان اتاق بازرگاني بود تا اين‌بار موضوعات مرتبط به حوزه آي‌تي مورد نقد و كنكاش قرار دهند تا شايد
فتح بابي در اين ميان اتفاق افتد.
محمود واعظي البته باز هم وعده افزايش سرعت اينترنت را داد و براي ريجيستري موبايل هم وعده تيرماه سال آينده را داد و به فعالان بخش خصوصي گفت: « آرام آرام در حال افزايش سرعت اينترنت هستيم. در كشور به ما از دو طرف فشار مي‌آورند؛
 برخي مي‌گويند چرا سرعت اينترنت پايين است و از افغانستان نيز عقب‌تر هستيم و برخي مي‌گويند چقدر اينترنت را باز گذاشته‌ايد اما بايد اذعان داشت كه ما آرام آرام در حال پيشروي هستيم.»وي البته از فعالان بخش خصوصي خواست تا بال و پر جوانان و فارغ‌التحصيلان بخش ICT در كشور را ببينيد و گفت: « زيرا در حال حاضر تعداد زيادي از اين فارغ‌ا‌لتحصيلان از كشور خارج مي‌شدند و توجه كنيد كه اين امر به نفع خود شما هست و كسب و كارتان را رونق مي‌دهد. » واعظي اين‌بار در بين فعالان بخش خصوصي خلأ قانوني را نا‌ديده نگرفت و با بيان اينكه خلأ قانون و مقررات و گسترش فعاليت‌هاي بخش فضاي مجازي وجود دارد، افزود: «برخي مي‌خواهند آنچه در فضاي موجود است به فضاي مجازي نيز بياورند كه اين امر مشكلاتي نيز به همراه خواهد داشت. كميته‌اي در اين خصوص بايد با كمك هم تشكيل شود تا مواردي كه نياز به قانون داشته مورد توجه و بازنگري قرار گيرد. در ابتداي امر براي ما سخت بود كه نگاه كسب و كاري در فضاي مجازي حاكم كنيم.  در آن مقطع به ما مي‌گفتند كه شما به دنبال آن هستيد كه وزارتخانه خود را بزرگ و مهم جلوه دهيد اما اكنون همه به فضاي ICT توجه دارند.»
وي كه مورد انتقاد فعالان بخش خصوصي قرار گرفته بود در مورد ارتباط كم وزارت ارتباطات با فعالين بخش خصوصي اظهار داشت: «بارها از مسوولان اتاق بازرگاني دعوت شده است كه در جلسات ما حضور يابند اما در اين جلسات حضور نيافتند يا به سرعت آن را ترك كردند. دولت عنايت ويژه‌اي به بخش خصوصي در اين ارتباط دارد و بايد اذعان داشت كه در اين خصوص شعار نمي‌دهند و شرايط لازم براي حضور بخش خصوصي در اين بخش فراهم است. »
برجام و آي‌تي
واعظي با اشاره به سالگرد برجام گفت:
« صدا و سيما مي‌گويد برجام آمد و فرقي ايجاد نكرد و حتي وضعيت بدتر شده است اما در حوزه ICT به ما فشار مي‌آورند و حتي مجلس گذشته به ما كارت زرد داد. انتظار داريم كه شما فعالين بخش خصوصي به ميدان بياييد و بگوييد كه ما داريم شغل ايجاد مي‌كنيم. در حوزه برجام از اتاق بازرگاني انتظار داريم كه همان‌طور كه قبل از برجام به ميدان آمدند تا توفيقات لازم انجام شد اكنون كمك كنند دولت مخدوش نشود. وقتي رهبري مي‌گويند اگر من درباره برجام صحبت مي‌كنم موضوع درباره بدعهدي امريكاست و تيم مذاكره‌كننده در اين خصوص زحمت زيادي كشيده است. اما برخي با سوءاستفاده از بدعهدي امريكا دارند به دولت هجمه وارد مي‌كنند. وقتي كه ما از موضوع برجام دفاع مي‌كنيم مي‌گويند دولت از كار خود حمايت مي‌كند اما وقتي شما بگوييد، اثرگذاري بيشتري خواهد داشت.» واعظي با بيان اينكه ۳ سال پيش وقتي ما نگاه خود را به حوزه ICT به عنوان محيطي براي ايجاد كسب و كار اشاره كرديم، اظهار داشت: «پذيرفتن اين موضوع براي همه سخت بود، اما الان پذيرفته شده است كه اين حوزه مي‌تواند شرايط اقتصادي كشور را متحول كند. همچنين امروز تفاهمنامه كميته مشترك بين بخش خصوصي و وزارت ارتباطات به امضا مي‌رسد، اميدوارم به اين تفاهمنامه عنايت ويژه‌اي شود تا به اهداف مدنظر برسيم. اينكه قبلا با ذلت يك ميليون بشكه نفت مي‌فروختيم و پول آن را نمي‌گرفتيم، اما الان به راحتي بيش از دو ميليون و ۹۰۰ هزار بشكه نفت مي‌فروشيم و پول آن پيش ما است، از دستاوردهاي برجام است. الان با بيش از ۸۰۰ بانك دنيا رابطه كارگزاري برقرار كرده‌ايم. »
وي با اشاره به خريد هواپيما، اظهار داشت: « عده‌اي به آن انتقاد مي‌كنند و من اين موضوع را نمي‌فهمم، در حالي كه اين مساله يكي از دستاوردهاي برجام است. مقام معظم رهبري راجع به بدعهدي امريكايي‌ها در رابطه با برجام اشاره كرده‌اند، اما عده‌اي به اسم بدعهدي‌هاي امريكا، دولت را مي‌زنند. همچنين در رابطه با زيرساخت‌ها در هيچ جاي كشور مشكل نداريم و شرايطي به وجود آورده‌ايم كه در هر نقطه‌اي از كشور، زيرساخت‌ها راجع به شبكه انتقال و آي‌تي فراهم است. »
ناراضيان از خريد هواپيما، نوبرند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص خريد هواپيما گفت: موضوع هواپيما براي خود نوبر است و من حرف ناراضي‌ها را نمي‌فهمم. ما در حالي كه قبلا با آزار و اذيت‌ها يك ميليون بشكه نفت مي‌فروختيم امروز به دو ميليون و
900 هزار بشكه رسيده است. اكنون تعداد زيادي از كارگزاري‌هاي بانك‌ها با ما ارتباط دارند و با فعالين اقتصادي كشور كار مي‌كنند. واعظي در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اينكه حوزه ICT حوزه درآمدزايي در كشور به حساب مي‌آيد درباره وضعيت اجراي ريجيستري گوشي‌هاي تلفن همراه در كشور گفت: ريجيستري، كار فني است و بايد با حوصله انجام شود. تمام نرم‌افزارهاي مورد نياز در اين خصوص تهيه شده اما موقعي اين كار انجام مي‌شود كه موجب نارضايتي مردم و اجراي ناقص و شكست طرح نشود. در صورتي كه اجراي ريجيستري با تاخير همراه باشد بهتر از آن است كه طرح شكست بخورد يا نارضايتي مردم را فراهم آورد. بنابراين بايد به منتقدان گفت كه فعلا عجله نكنند. اگر طرح پايلوت ريجيستري با موفقيت انجام شود از تيرماه سال آينده طرح ريجيستري در كشور به اجرا درمي‌آيد. وزير ارتباطات با اشاره به اينكه تا يك ماه و نيم ديگر، پهناي باند كشور به ۱۰ هزار گيگابايت بر ثانيه مي‌رسد، گفت: كانال‌هاي تلگرامي بالاي ۵۰۰۰ عضو بايد در وزارت ارشاد ثبت شوند. وي با اشاره به اينكه معتقدم دولت بايد از تصديگري كنار بكشد، گفت: همه امور بايد در اختيار مردم و بخش خصوصي باشد و يكي از محورهاي مهم اقتصاد مقاومتي هم، همين است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه تمام تلاش ما اين بود تا فضا و بستر را در حوزه ICT فراهم كنيم، گفت: « ما به دنبال اين هستيم كه اين بخش در اختيار بخش‌ خصوصي باشد؛ غير از دو بخش امنيتي و زيرساختي، تمامي امور را در حال‌حاضر در اختيار بخش خصوصي قرار داديم. مجوزهايي كه در گذشته نياز بود را كاهش داده‌ايم، ما مي‌خواهيم كه رگولاتوري كمتر در اين حوزه دخالت كند، اما مشكل اين است كه بخش‌خصوصي با يكديگر تفاهم ندارند و پس از 7-6 ماه به ما مراجعه كردند و گفتند كه شما براي ما مقررات‌زدايي كنيد. معتقدم در كشور همه بايد با يكديگر رشد كنند و وقتي در بخش خصوصي فرهنگسازي شود و شركت‌ها رشد كنند، ديگر مشكلي نداريم. »
واعظي با اشاره به حمايت از توليد سخت‌افزار و نرم‌افزار از سوي اين وزارتخانه اظهار داشت: به بيش از ۳۰۰ شركت وام وجوه اداره شده پرداخت شده است؛ به‌طوري كه در دو سال گذشته حدود ۱۲۰ ميليارد تومان وام وجوه اداره شده با بازپرداخت يك، دو و سه ساله پرداخت شده است.  وي با اشاره به اينكه هماهنگي ميان تشكل‌هاي اين بخش وجود ندارد، گفت: « در هر جلسه‌اي كه يك تشكل را دعوت مي‌كنيم، همواره تشكل‌هاي ديگري حضور دارند كه نسبت به اين موضوع گله‌مند هستند؛ لذا خواهش دارم تا اقدامي انجام دهيد كه تكليف ما هم مشخص شود.»
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به ضرورت شكل‌گيري استارتاپ‌ها اشاره كرد و گفت:
« تلاش بسيار زيادي كرديم تا اين بخش ساماندهي شده و رونق بگيرد و در اين مدت، ۱۰۰ هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم در اين حوزه به وجود آمده است. همچنين تاكنون نزديك به ۱۱۰ هزار اپليكيشن بومي نوشته شده است.»
واعظي با اشاره به اينكه در خصوص توليد محتوا، يك نهضت در كشور به راه افتاده و ما نيز حمايت مي‌كنيم، گفت: ما و شبكه ملي اطلاعات بستري را فراهم كرديم كه هر كسي كه توانايي دارد، مي‌تواند وارد اين حوزه شود. در ابتداي دولت يازدهم، پهناي باند كشور ۶۶۴ گيگ بود كه الان به بيش از ۴۰۰۰ گيگ رسيده است و تا يك
ماه و نيم ديگر به ۱۰هزار گيگ مي‌رسد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص موضوع ساماندهي كانال‌هاي تلگرامي گفت: در حال حاضر اين كانال‌ها مانند مطبوعات عمل مي‌كنند؛ البته بخش خصوصي نگراني‌ بابت شايعات ندارد، اما راجع به ما و خانواده ما هر روز موضوعات جديدي شايع مي‌شود. واعظي با اشاره به اينكه ما معتقديم اين كانال‌ها بايد هويت خود را در وزارت ارشاد ثبت كنند، گفت: الان خيلي روزنامه‌ها كه مدعي هستند خواننده زيادي دارند، به ۱۵۰۰ تيراژ هم نمي‌رسند، ولي همين روزنامه‌ ثبت شده است؛ بنابراين كانال‌هاي تلگرامي بيش از ۵۰۰۰ عضو بايد در وزارت ارشاد به ثبت برسند و معتقدم كه اين اقدام درستي است و جلوي شايعات و حرف‌هاي بي‌ربط گرفته مي‌شود. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ پرسش فعالان اقتصادي با اشاره به اينكه در گذشته بازار ICT حدود
۱۸ هزار ميليارد تومان بود، گفت: حالا ارزش اين بازار به حدود ۴۰ هزار ميليارد تومان رسيده و برنامه‌ريزي ما اين است تا پايان برنامه ششم، به سه برابر يعني به حدود ۱۲۰ هزار ميليارد تومان برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون