• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

تاملي بر حيات فكري دكتر نخعي؛ نظر به گذشته يا آينده؟

با نظر به ملاحظات يادشده پرسش اين است كه: نقطه ثقل تفكر و عملكرد دكتر نخعي در طول حيات سياسي و اجتماعي وي كجاست و چگونه بايد كشف و تبيين شود؟
 به نظرم حيات فكري و اجتماعي دكتر نخعي در سه حوزه قابل شناسايي است:
1-تجزيه و تحليل تفكر و عملكرد گروه‌هاي سياسي در سال‌هاي اول انقلاب و در برابر جنگ است كه منجر به انتشار مقاله و كتاب شده است.
2- نقد و بررسي تحولات سياسي– اجتماعي در دهه 1360، كه با انتشار بولتن سياسي، نقش مهمي در تبيين مواضع سياسي- اجتماعي امام خميني داشت.
3- تجزيه و تحليل رخدادهاي سياسي- نظامي جنگ كه به صورت مقاله و كتاب منتشر شده است.
با وجود اهميت تلاش‌هاي ياد شده، به نظرم در پاسخ به پرسش مورد بحث درباره تعريف نقطه ثقل در حيات فكري و اجتماعي دكتر نخعي و با فرض شكل‌گيري «مكتب تاريخ‌نگاري جنگ»، بايد نقش وي را در توسعه و تعميق مكتب تاريخ‌نگاري جنگ، مورد بررسي قرار داد. بدون ترديد مرحوم نخعي در «روشمندي و ساختار‌سازي»، در حوزه تاريخ‌نگاري جنگ، با «آموزش راويان در جمع‌آوري و نگارش گزارش عمليات»، همچنين انتشار برخي كتب و «روزشمار جنگ»، نقش اساسي و بي‌بديلي داشته است. بنابراين در پاسخ به پرسش از چرايي و چگونگي تاثير‌گذاري دكتر نخعي بر شكل‌گيري مكتب تاريخ‌نگاري جنگ، مي‌توان حيات فكري وي را مورد واكاوي قرار داد.
 رويكرد آقاي نخعي به جنگ و تاريخ‌نگاري آن، با وجود برخورداري از تفكر سياسي و تحصيلات عالي در زمينه علوم سياسي، بيشتر به روش مستند و نقلي، با تاكيد بر جلوگيري از تحريف وقايع جنگ ايران و عراق بود كه پيش از اين در تاسيس تاريخ‌نگاري جنگ به آن توجه شده بود، ولي ايشان در گزارش عمليات‌نويسي راويان و در روزشمار جنگ، رويكرد و روش تاريخ‌نگاري جنگ را نهادينه و ساختارمند كرد. به اين اعتبار مي‌توان تاكيد كرد؛ حيات فكري دكتر نخعي در حوزه تاريخ‌نگاري جنگ ايران و عراق، با وجود تعلق به گذشته، همچنان براي آينده ارزشمند و داراي اهميت است.
 اميد است نظرات و تلاش‌هاي بي‌بديل مرحوم نخعي، در حوزه تاريخ‌نگاري جنگ ايران و عراق، با بيرون آمدن از احساسات حاصل از فراق ايشان، در آينده مورد نقد و بررسي قرار بگيرد و از اين طريق امكان تداوم حيات مكتب تاريخ‌نگاري جنگ، با حضور راويان و پژوهشگران فراهم شود. زمان مناسب براي بزرگداشت انديشه و تلاش‌هاي دكتر نخعي، مي‌تواند در سالگرد تاريخ‌نگاري جنگ سپاه، در خرداد يا در سالگرد درگذشت ايشان، در آذر ماه باشد. روح مطهرش شاد و قرين رحمت الهي و محشور با شهدا باشد.
والسلام 25/10/95

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون