• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

اولتيماتوم آخوندي در دو همايش حمل و نقلي

حذف دلالان خارجي و داخلي از قراردادهاي راهي

 گروه اقتصادي

 ديروز روز پركاري براي فعالان بخش حمل و نقلي كشور بود. روزي كه دو معاونت حمل و نقلي وزارت راه و شهرسازي با برگزاري دو همايش قابل توجه حمل و نقلي سعي داشتند تا برنامه‌ها و آينده متصورشان از بخش متبوع خود را نشان دهند. همايش‌هايي كه در برنامه شان سخنراني وزير راه و شهرسازي گنجانده شده بود تا نشان دهد توجه شخص وزير نيز به اين بخش‌ها معطوف است.
روزي كه موجب شد تا عباس آخوندي هم روز پركاري را آغاز كند و هم درچهاردهمين كنفرانس و نمايشگاه بين‌المللي حمل ونقل خاورميانه سخنراني كند و هم در دومين همايش شهرسازي ريل پايه و البته در جريان همايش دريايي از نمايشگاه و غرفه‌هاي حاضر نيز بازديد داشته باشد. اما حضور وي در اين برنامه‌هاي حمل و نقلي موجب نشد تا وي كه هميشه منتقد اين پروژه است حرفي از مسكن مهر نزند.
 عباس آخوندي در اين همايش‌ها البته موضوع پلاسكو و دغدغه هميشگي‌اش يعني حقوق شهروندي را نيز مورد توجه خاص قرار داد و با انتقاد از روند فعلي گفت: «مديريت شهري تجارت‌پيشه منجر به حوادث تلخ پلاسكو مي‌شود.»
وزير راه و شهرسازي در ابتداي سخنانش با اعلام اينكه بهترين ارتباطات را چه با كشورهاي آسياي ميانه و چه با كشورهاي جنوب خليج‌فارس در دوران هاشمي داشتيم، گفت: «او -هاشمي- پيشتاز گفت‌وگوهاي صلح در منطقه بود.»
وي با بيان اينكه تمايل داريم با سياست برد- برد زمينه توسعه كشور و منطقه را فراهم كند، اظهار كرد: «باور داريم امنيت منطقه وقتي تامين مي‌شود كه هم ايران توسعه پيدا كند و هم تمام كشورهاي منطقه. به همين خاطر تمام مخاطرات مذاكرات برجام را پذيرفتيم و سرافرازيم كه مذاكرات برجام با موفقيت به سرانجام رسيد. از ابتدا در پي تكميل شبكه ريلي آسيا بوديم، اين چشم‌انداز دور از دسترس نيست، فكر مي‌كنم فاصله بندر لاذقيه از مرز ما از آذربايجان كمتر از 500 كيلومتر است و امكان اتصال ريلي ما به اين بندر، عراق و از آنجا به اردن كار بسيار ساده‌اي است. يك ايستگاه ريلي در آستاراي ايران ايجاد كرده‌ايم كه طي چندماه آينده به بهره‌برداري مي‌رسد و همچنين راه‌آهن قزوين-رشت-آستارا به نيمه رسيده است. در حال اتصال ريلي به تركيه هستيم و از اينچه برون به سرخس متصل شده‌ايم. همچنين در حال توسعه و اتصال شبكه بزرگراهي و آزادراهي ايران به شبكه‌هاي آسيايي هستيم. وقتي درباره دريا صحبت مي‌كنيم، شبكه‌هاي ريلي و جاده‌اي مي‌تواند دسترسي به دريا را براي كشورهاي آسياي ميانه هموار كند.»
وي با بيان اينكه علاوه بر زيرساخت‌هاي حمل و نقل به زيرساخت بانكي، تجار و... نياز داريم تا بتوانيم از زيرساخت‌ها حداكثر بهره‌برداري را داشته باشيم، اظهار كرد: «سه روز پيش نخستين محموله‌هاي تجهيز بندر چابهار با ورود جعبه‌افزارهاي بندري به صورت رسمي از آلمان خريداري شده، وارد كشور شد. تمام پول اين خريد از مبادي قانوني پرداخت شده است، هزينه مبادله در كشور كاهش يافته و ديگر نيازي به دلالان نداريم و مي‌توانيم چهره به چهره مذاكره كنيم. اين شاه كليد اصلي است كه لازم است آن را دوباره بيان كرد.»
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه شاهد ورود مشتاقانه سرمايه‌گذاران در حوزه ريلي و دريايي هستيم، تصريح كرد: «به زودي فاز 3 سرمايه‌گذاري در بندر شهيد رجايي اعلام مي‌شود.»
هدر رفت ده‌ها هزار ميليارد تومان به اسم مستضعفان
وزير راه و شهرسازي بعد از جمع دريايي‌ها به جمع ريلي‌ها رفت و گفت: «عدم بهره‌وري يك ميليون و ۶۵۰ هزار خانه خالي در شهرها حدود ۱۰۰ ميليارد دلار است. در مفهوم از هم گسيختگي اجتماعي گسترش فقر، غنا و ناهنجاري‌هاي مختلف قابل مشاهده است. از 56 ميليون نفر ساكن شهرها بيش از يك سوم معادل 19ميليون نفر در وضعيت بدمسكني مطلق در حاشيه‌ها يا بافت‌هاي مياني زندگي مي‌كنند.»
وي با طرح اين پرسش كه آيا كوهپايه البرز توانايي تحمل جمعيت 10 ميليون نفري را دارد، افزود: « آيا صحيح است كه آب رودخانه‌هاي اطراف را به تهران بياوريم و براي هواي سالم، زندگي شرافتمندانه و دسترسي به آب شرب بهداشتي اينچنين گرفتار شويم؟ بايد بر ظرفيت زيستگاه‌ها توجه شود و از منابع طبيعي استفاده نكنيم چراكه نتيجه اين انديشه باطل موجب تداخل درحركت و سپس فرونشست مي‌شود، سال 85 بالغ بر 650 هزار خانه خالي در شهرها داشتيم، اين در حالي است كه بر اساس آمار رسمي مركز آمار ايران در سال 90 به يك ميليون و 630هزار واحد رسيده است. اگر قيمت هر واحد خالي را حدود 300 ميليون تومان در نظر بگيريم ميزان عدم بهره‌وري به 100 ميليارد دلار مي‌رسد، اين توسعه شهري بر مبناي سوداگري و عدم توجه به حمل و نقل ريل پايه و سوءاستفاده از بهره‌وري است كه ايران را با بحران مواجه كرده است.»
وزير راه و شهرسازي در ادامه با بيان اينكه ده‌ها هزار ميليارد تومان در كوه و كمر به اسم حمايت از مستضعفان هدر رفت، گفت: «شهر يك موضوع يك‌بار مصرف نيست و حاصل يك سازمان اجتماعي و انديشه‌هاي مختلف است و نبايد رويكرد كالايي به شهر داشت. آنهايي كه بيش از ده‌ها هزار ميليارد تومان در كوه و كمر تحت عنوان طرح‌هاي كمك به مستضعفان ثروت ملي را هدر مي‌دهند در واقع كاري براي مردم و كشور انجام نمي‌دهند. آيا ساخت 100 هزار واحد اضافه و رساندن واحدها به 650 هزار واحد مي‌تواند بحران شهرهاي غيرقابل زندگي را رفع كند؟ انديشه بازآفريني شهري بهسازي بافت فرسوده و نوسازي بافت ناكارآمد راه‌حل‌هاي رفع بحران شهرهاي غيرقابل زندگي است چون نمي‌خواهيم صورت مساله را پاك كنيم يا دور زده و پروژه‌هايي را در بخش‌هاي ديگر تعريف و اجرا كنيم. در حمل و نقل يكپارچه نمي‌توان مترو، قطار حومه‌اي و قطار بين شهري را از يكديگر تفكيك كرد بنابراين مفهوم يكپارچگي حمل و نقل در قالب بار و مسافر در شهرسازي يكپارچه دو موضوع بنيادين است.»
امتياز ويژه بندري براي خارجي‌ها
محمد سعيدنژاد، معاون وزير راه از ورود ۴ فروند هواپيما تا پايان سال به كشور خبر داد و با اشاره به امضاي قرارداد تامين جرثقيل‌هاي كانتينري براي بندر شهيد رجايي، گفت: «در مناقصه فاز ۲ و ۳ بندر شهيد رجايي امتياز ويژه‌اي براي خارجي‌ها در نظر گرفته‌ايم. برنامه ششم توسعه در مجلس تصويب شده و مراحل نهايي را براي ابلاغ مي‌گذراند، يكي از محورهاي مهم اين برنامه كه مورد توجه قرار گرفته، حمل و نقل است. توجه به اين مقوله در مقايسه با ساير برنامه‌ها از اهميت و شفافيت بسياري برخوردار است. براي تامين جرثقيل‌هاي كانتينري در بندر شهيد رجايي قراردادها امضا شده است، خريدهاي ما معادل خريدهاي 30 سال قبل است كه اين نشان مي‌دهد سياست كشور توسعه بنادر است.»
وي با اشاره به اصلاح ساختار در توسعه حمل ونقل افزود: « اين نگاه با مشاركت بخش خصوصي است البته طي سال‌هاي اخير در حوزه دريا با اين ديد پيش رفته‌ايم. از سوي ديگر مشاركت سرمايه‌گذاران خارجي نيزدر دستور كار قرار دارد. در مناقصه فاز 2 و 3 بندر شهيد رجايي نيز براي حضور شركت‌هاي خارجي امتياز ويژه‌اي قايل شده‌ايم كه اگر بتوانند اين امتياز را داشته باشند در اولويت قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون