• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

در سومين مجمع انجمن اسلامي معلمان تهران عنوان شد

كار تشكيلاتي با تقدم آگاهي و انسجام و ضرورت نقد از درون

گروه مدرسه

انجمن اسلامي معلمان كه از قديمي‌ترين احزاب و تشكل‌هاي معلمي است و سابقه آن به قبل از انقلاب مي‌رسد در حال تحول دروني و توسعه و تقويت تشكيلاتي است. حال و هواي مجمع عمومي شهر تهران اين تشكل و حزب به خوبي گواه اين واقعيت بود. در كنار جوانان تازه پيوسته به اين تشكل معلمي و حزب اصلاح‌طلب، قديمي‌ها و پيشكسوتان نيز از ضرورت نقد دروني و تجديد نظر در نگرش‌ها و روش‌ها سخن مي‌راندند. در اين مجمع كه سه‌شنبه هفته گذشته در كانون تربيتي حر تهران برگزار شد، سخنران در ابعاد مختلف به مسائل سياسي و صنفي پرداخته و با ارايه نظرات و تحليل‌هايي بر ضرورت تقدم آگاهي بخشي و انسجام تشكيلاتي تاكيد كردند. مهمان حاضر در اين مجمع نيز حكايت از توجه فعالان صنفي و سياسي حوزه آموزش و پرورش به جايگاه اين تشكل در سپهر سياسي و صنفي داشت جايگاهي كه حالا به نظر مي‌رسد با موفقيت در پوست‌اندازي اين تشكل تضمين خواهد شد و استمرار خواهد يافت. گزارشي از اين نشست كه بخش‌هايي از آن درسايت صداي معلم منعكس شده است را در معرض نقد و نظر خوانندگان صفحه مدرسه اعتماد قرار مي‌دهيم تا در مسير توسعه كنشگري مدني گامي برداشته شود.
 تقدم آگاهي مردم بر اصلاح سياستمداران
سيدحسن الحسيني، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي ايران به عنوان يكي از سخنرانان اين مجمع با اشاره به درگذشت هاشمي‌رفسنجاني و ابراز تاسف از اين فقدان به انديشه‌هاي ايشان و رويكردهاي مورد تاكيد وي پرداخت و گفت: ايشان با تاكيد بر تقدم آگاهي مردم بر اصلاح  سياستمداران در جلسه‌اي گفتند كه متاسفانه بيشتر عمر ايشان به  سياستمداران و سياست كلان كشور معطوف شد و كمتر به آگاهي‌هاي عمومي پرداختند. الحسيني در ادامه افزود: برداشت تشكيلاتي كه مي‌توان از اين سخن داشت اين است كه حتما «انديشگي» و «انديشه‌ورزي» و «رفتار خردمندانه» و «تفكر و تعقل» بايد از محورهاي اساسي كار در هر تشكلي از جمله انجمن اسلامي معلمان ايران باشد. پايداري سيستم براي ايجاد اصلاحات پايدار از محورهاي كاري گروه‌هايي است كه در درون نظام قصد فعاليت دارند. اين فعال سياسي و نماينده سابق مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مرحوم هاشمي سپس برفضاي همدلي به عنوان ويژگي جامعه اسلامي تاكيد داشتند كه اينها مي‌تواند براي رفتارهاي تشكيلاتي مهم باشد.
فقر، فساد و انزوا معلول جهل و عدم مشاركت مردم
وي در ادامه گفت: سه‌گانه فقر، فساد و انزوا نه دستاورد انقلاب است و نه خاص نظام است و نه خاص كساني است كه انقلاب كردند. اين امور معلول استبداد، جهل و عدم مشاركت مردم در كارهاي خودشان است. طبيعتا با تقويت حقوق شهروندي و تعميق مشاركت‌هاست كه ما مي‌توانيم به بخشي از اينها فايق آييم.
اميدواريم انجمن بتواند با گام‌هاي بزرگ خود در فرهنگ كشور وظايف شايسته خودش را به انجام برساند
اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي معلمان در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انجمن اسلامي معلمان ايران در بيش از 454 شعبه خودش كه در اغلب اينها انتخابات برگزار شده و با اين انتخابات شوراي آنها تشكيل شده است و امروز هم در تهران در حال تشكيل است، به زودي انتخابات سراسري و كنگره سراسري انجمن براي تعيين شوراي مركزي برگزار مي‌شود كه اميدواريم انجمن بتواند با گام‌هاي بزرگ خود در فرهنگ كشور وظايف شايسته خودش را به انجام برساند.
تخصيص سهم بايسته آموزش و پرورش از اقتصاد ملي
الحسيني در ادامه به مسائل آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: «در آموزش و پرورش هم بيش از آنكه تغيير مديريت‌ها هدف باشد؛ فكر مي‌كنيم كه تخصيص سهم بايسته آموزش و پرورش از اقتصاد ملي مهم است. استدعا مي‌كنيم سهم شايسته آموزش و پرورش از GDP حتما به آموزش و پرورش داده شود كه در آن صورت كيفيت برآورده خواهد شد و رضايت معلمان به دست مي‌آيد.»
آقاي هاشمي‌رفسنجاني واقعا بي‌بديل بودند
 داوود محمدي، نماينده مجلس و دبيركل سابق انجمن اسلامي و عضو فعلي شوراي مركزي انجمن اسلامي ايران كه يكي از سخنرانان اين مجمع بود با گراميداشت ياد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و عرض تسليت در گذشت ايشان گفت: شخصيت‌هاي بزرگي را ما در جريان انقلاب از دست داديم: شهيد رجايي، شهيد بهشتي و شهيد باهنر كه البته اين بزرگواران جزو موسسين انجمن اسلامي معلمان ايران بودند اما هر كدام رفتند كه حقيقتا جاي آنها پر نشد و امروز عرض مي‌كنم آقاي هاشمي‌رفسنجاني واقعا بي‌بديل بودند و قطعا كسي نمي‌تواند جاي ايشان را در بحث انقلاب پر كند. وي در ادامه گفت: خاطرم هست چند بار كه خدمت ايشان به اتفاق دوستان رفتيم، گفتند آن جلسه آخري كه معلمان آمدند و مسائل و مشكلات خودشان و آموزش و پرورش را مطرح كردند باعث شد تا من بيايم و داوطلبي و نامزدي خودم را براي رياست‌جمهوري اعلام كنم. در جلساتي كه مسائل و مشكلات معلمان مطرح مي‌شد ايشان خيلي متاثر و متاسف مي‌شدند. تعادل و عقلانيت ايشان كاملا براي همه محرز بود و به همه ما درس مي‌داد.
انجمن اسلامي معلمان بزرگ‌ترين تشكل
سياسي – فرهنگي در كشور است
نماينده مردم تهران در مجلس همچنين گفت: تقريبا در تمام استان‌ها انجمن اسلامي معلمان مشغول به كار است و به عنوان يك تشكل فعال مي‌توانيم ادعا كنيم بزرگ‌ترين تشكل سياسي -  فرهنگي در كشور  و در حال فعاليت است اما در مورد استان تهران و در سال‌هاي گذشته پويايي لازم وجود نداشته است. چندين مورد انجمن تشكيل و بعدا به تعطيلي كشيده شد. اين مساله آثار نامطلوب خود را در سراسر كشور گذاشت و دايما از سراسر كشور از ما سوال مي‌كردند كه چرا انجمن اسلامي تهران فعال نيست.  ما در مجلس با جهات خاصي مواجه شديم و مسائل به شكل ديگري خود را نشان داد. ما چالش‌هاي جدي در تهران داريم كه بايد انجمن و به ويژه تهران در مورد آنها فكر كنند.
يك تشكيلات بايد درون خودش را نقد كند
محمدي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ما نياز داريم واقعا خود را نقد كنيم و مسائل را آسيب‌شناسي كنيم و پيش از هر حركت ديگري ببينيم كه اشكالات كار خود ما كجا بوده است. يك تشكيلات اگر مي‌خواهد موثر باشد و حركت مناسبي را انجام دهد ابتدا بايد درون خودش را نقد كند واقعا چرا انجمن اسلامي معلمان آن وظايفي را كه برايش تصور مي‌شد و معنا شد، نتوانست انجام دهد؟ اين مساله‌اي است كه دوستان ما بايد به طور جدي در مورد آن فكر كنند. باز هم مي‌گويم اول بايد خودمان را نقد كنيم و انجمن بايد روي مسائل كار كند. اين نباشد كه گروهي بنشينند و جلساتي برگزار كنند و از اصل مساله غفلت كنند. اصل مساله در انجمن و ساير تشكل‌ها هم بايد پرداختن به مسائلي باشد كه در حوزه آموزش و پرورش و تعليم و تربيت مطرح است در كنار اين راه‌حل‌ها هم به نمايندگان مجلس كمك كنيم كه در وظايف قانونگذاري و نظارت موفق باشند دوستان انجمن نبايد از اين مسائل غفلت كنند.
قوي‌ترين مجلس بدون تشكل‌ها و احزاب كاري از پيش نخواهد برد
اين نماينده مجلس و دبيركل سابق انجمن اسلامي معلمان در ادامه افزود: مساله بعدي كه در مجلس هم با آن مواجه بوديم «نبود تشكيلات در كشور» است اگر قوي‌ترين مجلس را هم تشكيل بدهيد و در كنار آن تشكل‌ها و احزاب نباشند كاري از پيش نخواهد برد مجلس جاي نظر دادن است، جاي برنامه دادن و تصويب قوانين است و شما بايد هماهنگي‌هايي در درون تشكيلات داشته باشيد به دليل عدم هماهنگي، خيلي از مسائلي كه ما به دنبال حل آن بوديم عملا قابل حل نيست و ما نمي‌توانيم آنها را حل كنيم ما نيازمند آن هستيم كه منسجم عمل كنيم. انسجام لازم را بايد به‌ويژه در مورد برنامه‌ها داشته باشيم اگر طرحي مطرح مي‌شود چگونه از آن دفاع كنيم اين لازمه‌اش آن است كه بيرون مجلس يك پشتوانه سياسي و اجتماعي داشته باشيم.
اقتصاد آموزش و پرورش يكي از چالش‌هاي جدي است
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: آموزش و پرورش با چالش‌هاي جدي مواجه است كه بحث «اقتصاد آموزش و پرورش» يكي از مسائلي است كه بايد به طور جدي به آن بپردازيم معلماني كه به مجلس رفتند نهايت سعي خودشان را كردند كه از حقوق معلمان دفاع شود در برخي موارد موفق و در بعضي جاها موفق نبوديم. اقتصاد آموزش و پرورش بايد توسط تشكيلاتي كه بيرون از مجلس است كاملا آسيب‌شناسي شود مثلا در مجلس دنبال آن بوديم كه براي صندوق ذخيره فرهنگيان سهم دولت پرداخت شود اينكه خود مجلسيان نسبت به اين مساله چقدر اهتمام دارند قابل بحث بود البته اين ماده ابتدا در برنامه دولت نبود و در برنامه كميسيون تلفيق هم نبود همكاران ما سعي كردند كه اين را در برنامه بگنجانند وقتي مطرح شد موافقان و مخالفان نظرات خودشان را مطرح مي‌كنند نهايتا مرتبه آخري كه مي‌خواست مطرح و تصويب شود رييس مجلس نظر كميسيون تلفيق و دولت را مي‌پرسد؛ دولت در آنجا نظر مناسبي ارايه نداد و گفت كه موافق نيست. دليل عدم موافقت دولت اين بود كه نمي‌تواند جوابگو باشد واقعا در خيلي از مواردي كه ما در مجلس تصويب كرديم دولت به لحاظ شرايط اقتصادي مدعي است و موافق نبود البته بي‌مورد هم نبودند دوستان نقد كردند و من هم نقد داشتم. دولت مي‌گفت شما چيزي را تصويب مي‌كنيد كه من بايد توان پرداخت آن را داشته باشم نماينده دولت از سازمان برنامه و بودجه مي‌گويد كه من بايد به جيب خود نگاه كنم و بگويم كه موافق هستم يا مخالف البته خانم سعيدي هم به اين نظر دولت اعتراض كرد. تشكل‌ها واقعا بايد به اين مسائل بپردازند. اين دستگاه عظيم كه به بودجه هنگفتي نياز دارد چگونه بايد به حركت درآيد؟ گرفتن اعتبارات لازم مستلزم آن است كه توان پرداخت آن هم باشد دولت مدعي است در خيلي از مواردي كه شما مصوب كرديد ما توان پرداخت نداريم.
اينكه در تصميمات، مصوبات و برنامه‌ها نگاه ما نسبت
به مسائل سياسي باشد صدمه بسيار بزرگي به آموزش و پرورش كشور مي‌زند
وي در ادامه گفت: يكي از مسائل ما، سياسي برخورد كردن با آموزش و پرورش است. ما دنبال مصوباتي هستيم كه خاص جناح ما است ما نمايندگان كه در فراكسيون اميد هستيم واقعا نظرمان اين است كه بر مبناي مصالح كشور نظر بدهيم و عمل كنيم عموم نمايندگان سعي و تلاش‌شان در جهت حل امور كشور است اما به هر حال «نگاه‌ها» هم موثر است اما اينكه در تصميمات، مصوبات و برنامه‌ها نگاه ما نسبت به مسائل سياسي باشد اين صدمه بسيار بزرگي به آموزش و پرورش كشور است.

 

تركيب سخنرانان و مهمانان نشست و پيام اين حضور

در اين مجمع الحسيني، عضو شوراي مركزي انجمن؛ داوودمحمدي، نايب‌رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و عضو شوراي مركزي انجمن؛ شهريور، مديركل امور اجتماعي استانداري تهران؛ اكرمي، وزير سابق آموزش و پرورش و عضو پيشكسوت انجمن؛ فاطمه سعيدي، نماينده مردم تهران در مجلس؛ فريده اولاد قباد، نماينده مردم شريف تهران در مجلس وجوادنظريان، نايب‌رييس شوراي هماهنگي انجمن در شهرتهران و رييس اداره آموزش و پرورش منطقه 11تهران سخنراني كردند. همچنين عليرضا هاشمي، دبيركل سازمان معلمان ايران؛ دوستي و سالاري اعضاي شوراي شهرتهران؛ عمادي، معاون وزير و رييس مركز سنجش آموزش و پرورش، فولادوند، مديركل آموزش و پرورش  شهرستان‌هاي استان تهران و عضو شوراي مركزي انجمن؛ باقري، مديركل پشتيباني وزارت؛ عابديني، قائم‌مقام شوراي عالي آموزش و پرورش؛ احمدي، مديركل امور بانوان وزارت و عضو شوراي مركزي انجمن؛ شكوهي، مديركل امور تربيتي و مشاوره وزارت؛ مصلح‌آبادي، معاون مركز برنامه‌ريزي و آمار وزارت؛ اسماعيل‌وند، معاون اداري و مالي فرمانداري تهران؛ لوني، رياست اداره تعاون آموزش و پرورش شهرتهران؛ كوهستاني، رياست اداره آموزش و پرورش منطقه19؛ اردشير گراوند، مشاور وزير كشور در امور اجتماعي؛ توكل، مشاور خانم مافي نماينده مردم تهران در مجلس؛ خليل‌آبادي و اسلامي اعضاي شوراي مركزي انجمن؛ دانشي، عظيمي، قيمت لو و اربابي اعضاي شوراي هماهنگي انجمن در شهرستان‌هاي تهران؛ صادقيان، نايب‌رييس شوراي هماهنگي انجمن در استان البرز؛ عبدالحسيني از مجمع فرهنگيان؛ رحيمي، از شاخه فرهنگيان حزب ندا؛ عليزاده، از شاخه فرهنگيان حزب كارگزاران؛ پورسليمان، مديرمسوول سايت صداي معلم؛ داوري، دبير بخش مدرسه روزنامه اعتماد و مشاور دكتر حضرتي نماينده مجلس از جمله مهمانان حاضر در اين نشست بودند كه تركيب حضور اين افراد گواه ترجيح رويكردي صنفي بر رويكرد سياسي در دور جديد فعاليت‌هاي انجمن اسلامي معلمان است.

اعضاي منتخب شوراي هماهنگي انجمن اسلامي معلمان شهر تهران

اعضاي شوراي هماهنگي انجمن اسلامي معلمان شهر تهران درسومين مجمع انجمن اسلامي معلمان اين شهر كه سه‌شنبه هفته گذشته در سالن كانون تربيتي حر برگزار شد، انتخاب شدند. اين مجمع با حضور اعضاي منتخب شوراهاي هماهنگي انجمن در 9 منطقه از مناطق نوزده‌گانه شهرتهران شامل مناطق 3، 5، 6، 11، 12، 13، 16، 18 و 19 تشكيل شد. به گزارش «اعتماد» دراين نشست نخست علي‌محمد مصلحي، رييس شوراي هماهنگي انجمن شهر تهران گزارش عملكرد دوره اخير انجمن در تهران و برگزاري مجمع را ارايه كرد و با استقرار هيات رييسه سني و حضور اعضا برابر حدنصاب, رسميت مجمع اعلام شد و از ميان۲۶ نفر از اعضاي مجمع كه كانديداي عضويت در شوراي هماهنگي و اجرايي شهر تهران بودند اعضاي اصلي و علي‌البدل اين مجمع براي دور جديد انتخاب شدند. اين گزارش حاكي است فريده اولاد قباد- جواد نظريان- علي محمد مصلحي- فاطمه سعيدي-سيدصدرا خوشقدم- معصومه بيات- داود محمدي-حميد شامنصوري- محمد قائمي -قدرت‌الله گراوند- سيدجواد سجادي- امين صارمي- سيدحسن الحسيني- علي اميري و عليرضا راهپيما به عنوان اعضاي اصلي وفاطمه جهان‌آرا -محمد نوعي- اكبر عسگري- حسين صفدري ومجيد اسماعيلي به عنوان اعضاي علي‌البدل براي دوره جديد انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون