• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

چهره‌ها - خبرها

ديوان عالي عليه دولت انگليس
ديوان عالي انگليس درباره روند خروج اين كشور از اتحاديه اروپا عليه دولت راي داد و اعلام كرد كه دولت نمي‌تواند بدون بحث در پارلمان روند خروج از اتحاديه اروپا را آغاز كند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري بي‌بي سي، دولت محافظه‌كار ترزا مي قصد داشت بدون بحث در پارلمان روند خروج را آغاز كند اما مخالفان مي‌گفتند آغاز روند خروج بايد به تاييد پارلمان برسد. پيش از اين دادگاه عالي اين كشور راي داد كه دولت نمي‌تواند بدون راي پارلمان ماده ۵۰ پيمان ليسبون، مربوط به خروج اعضا را به جريان بيندازد. دولت انگليس در ديوان عالي خواهان تجديد نظر درباره اين مساله شد اما با راي روز گذشته ديوان عالي در تجديدنظرخواهي خود نيز شكست خورد. در پي صدور اين حكم، دفتر نخست‌وزير انگليس با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد به تصميم ديوان عالي بريتانيا احترام خواهد گذاشت. با اين حال در اين بيانيه تاكيد شد كه راي مردم در رفراندوم ژوئن گذشته كاملا مشخص بود و هيچ چيز نمي‌تواند آن را تغيير دهد. در متن بيانيه دفتر ترزا مي ‌آمده است: ما به تصميم ديوان عالي احترام مي‌گذاريم و در كوتاه‌ترين زمان اقدامات‌مان را در پارلمان آغاز مي‌كنيم.

استقبال امريكا از انجام عمليات مشترك با روسيه
شون اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد به خبرنگاران گفت، واشنگتن آمادگي دارد براي مقابله با داعش، با هر كشوري كه با امريكا منافع مشترك داشته باشد، همكاري كند. وي افزود: اگر امكان مقابله با داعش با هر كشوري وجود داشته باشد چه روسيه يا هر كشور ديگري كه منافع ملي مشترك ما در آن باشد ما طبيعتا اين كار را خواهيم كرد. اين همزمان با تكذيب خبر عمليات مشترك با روسيه در سوريه از سوي پنتاگون است كه روسيه روز دوشنبه اعلام كرد. اين سخنگو افزود، رييس‌جمهوري امريكا در قبال همكاري با هر كشور كه با آن منافع مشتركي در زمينه شكست دادن داعش دارد همكاري خواهد كرد. وي در پاسخ به سوالي درباره گشايش اين دولت در قبال نظام بشار اسد گفت: ما بايد صريح باشيم مساله مسلما اينگونه بايد باشد كه كشورهاي ديگر منافع امريكا را در آنچه انجام مي‌دهند در نظر بگيرند لذا ما هرگز با كساني ديگر كه منافع امريكا در اولويت‌شان نباشد به بهانه مقابله با داعش ائتلاف نخواهيم كرد. ارتش روسيه روز دوشنبه از حملات هوايي عليه مواضع داعش در سوريه با هماهنگي با امريكا خبر داد اما وزارت دفاع امريكا اين مساله را تكذيب كرد.

وزير خارجه فرانسه در عربستان
وزير خارجه عربستان سعودي روز گذشته در نشست خبري مشترك با همتاي فرانسوي خود در رياض اعلام كرد كه «مواضع ما درباره مساله فلسطين كاملا همسو با فرانسه است و اقدام براي حل دو دولتي مساله فلسطين ضرورت دارد.» عادل الجبير گفت: مواضع عربستان در حمايت از هرگونه تصميمي است كه منجر به توقف درگيري‎ها در سوريه و عمليات امدادرساني مي‌شود. به گزارش فارس وي با بيان اينكه روابط سعودي امريكايي محكم و استراتژيك است، گفت: براي مقابله با تهديدات امنيتي با دولت ترامپ همكاري مي‎كنيم. وزير خارجه عربستان از اظهارات ترامپ درباره تقويت روابط با همپيمانان قديمي امريكا تمجيد كرد و گفت: نسبت به دولت ترامپ و انتخاب اعضاي آن خوشبين هستيم. الجبير بدون اشاره به حمايت‎هاي تسليحاتي و مالي عربستان از تروريست‎ها در سوريه اعلام كرد كه «آنچه ايران در سوريه انجام داده است، جنايت جنگي است. »وي با تاكيد بر اينكه عربستان هميشه دست دوستي به سوي كشورهاي دوست دراز كرده است، گفت: ما هيچ گونه اقدام خصمانه در برابر ايران انجام نداده‎ايم. عادل الجبير بدون اينكه به جنايات سعودي در يمن و كشتار مردم بي‌گناه اين كشور اشاره كند، گفت: براي كوتاه كردن دست كودتاگران طرفدار ايران و حزب‌الله، در يمن مداخله كرديم. وي گفت: ايران بايد بپذيرد كه سياست‎هاي منطقي بر مبناي عدم دخالت در امور ديگر كشورهاست. نيروهاي سپاه ايران در يمن، عراق و سوريه حضور دارند. عادل الجبير ضمن تمجيد از مواضع جانبدارانه فرانسه از عربستان اعلام كرد كه مواضع رياض درباره اسد هيچ تغيير نكرده است و بايد چه از راه نظامي و چه از راه مسالمت آميز از قدرت كناره‌گيري كند. از سوي ديگر، «ژان مارك ايرو» وزير خارجه فرانسه با بيان اينكه گفت‌وگو بين دو طرف سعودي و فرانسوي درباره تروريسم ادامه دارد، تاكيد كرد كه اولويت در مبارزه با تروريسم، جنگ با داعش و جبهه النصره است. وي افزود: ما مي‌خواهيم با كمك عربستان گروه‌هاي تروريستي كه كشور ما را تهديد مي‌كند، شكست بدهيم. به نيروهاي عراقي در بازگرداندن موصل و الرقه از داعش اطمينان داريم. وزير خارجه فرانسه با تاكيد حل مساله فلسطين از راه دو دولت مستقل اعلام كرد كه قدس شرقي بايد به پايتخت فلسطين تبديل شود. وزير خارجه فرانسه گفته كه درباره سياست خارجي ترامپ تعدادي سوال داريم كه بارزترين آن به توافق هسته‎اي گروه 1+5 با ايران مربوط مي‎شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون