• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3730 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۷ بهمن

رتبه فساد اقتصادي در ايران بدتر شد

جايگاه 131 ايران در شاخص ادراك فساد در جهان

از آنجايي كه كاهش رتبه فساد اقتصادي در كشور با افزايش سرمايه‌گذاري خارجي رابطه مستقيمي دارد توجه به آمارهاي اعلامي در اين مورد همواره مورد توجه خاص قرار مي‌گيرد. بر اين اساس سازمان بين‌المللي شفافيت در جديدترين رده‌بندي كشورهاي جهان بر اساس شاخص ادراك فساد اعلام كرد، رتبه ايران در جهان با يك پله نزول به رتبه 131 رسيده بنابراين رتبه فساد اقتصادي و اداري در ايران بدتر شده است.
بر اساس اين گزارش شاخص ادراك فساد، ميزان فساد اداري و اقتصادي در كشورها را نشان مي‌دهد و براي هر كشور نمره‌اي از صفر تا 100 بر اساس اين شاخص تعيين مي‌شود. هرچه اين نمره بيشتر باشد دلالت بر فساد كمتر است. بر اساس اين گزارش، ايران در گزارش امسال سازمان بين‌المللي شفافيت نمره 29 را به دست آورده است. نمره ايران در گزارش سال گذشته اين سازمان 27 اعلام شده بود و ايران در سال 2013 نمره 25 را به دست آورده بود. ايران سال گذشته رتبه 130 را كسب كرده بود كه به اين ترتيب با وجود بهبود نمره در جايگاه جهاني يك پله نزول كرده است.
ايران در رده‌بندي جهاني ادراك فساد در سال 2014 در ميان 175 كشور جهان رتبه 136و در سال 2013 رتبه 144 را به دست آورده بود و سال گذشته با وجود عدم تغيير نمره در جايگاه جهاني 6 پله صعود داشت. برخي از كارشناسان گزارش‌هاي اين سازمان را قابل استناد نمي‌دانند و معتقدند كه اين گزارش‌ها با جهت‌گيري‌هاي سياسي منتشر مي‌شود. براي مثال مي‌توان به رژيم صهيونيستي اشاره كرد كه با وجود فساد گسترده در ميان مقامات سطوح بالا و پايين اين رژيم همواره در ميان كشورهاي با فساد كم قرار مي‌گيرد. رتبه اين رژيم در سال گذشته 33 و امسال 28 عنوان شده است. دانمارك، نيوزيلند و فنلاند در رتبه‌هاي اول تا سوم جهان بر اساس شاخص ادراك فساد قرار گرفته‌اند. نمره اين 3 كشور به ترتيب 90، 90 و 89 اعلام شده است. بر اساس برآورد اين سازمان، كشورهاي سومالي، سودان جنوبي و كره شمالي بيشترين فساد اداري و اقتصادي را در ميان كشورهاي جهان به خود اختصاص داده و در قعر اين جدول قرار دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون