• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3734 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۲ بهمن

اولين تجربه دو هنرمند جوان در جشنواره تئاتر فجر

استقبال تماشاگران از موسيقي آنسامبل «يرما»

آنسامبل «يرما» كاري از اشكان صادقي و الهام شكيب در بخش صحنه‌اي جشنواره تئاتر فجر روي صحنه رفت و البته موسيقي اجرا بيش از ديگر عناصر شكل‌‌دهنده‌اش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. صادقي در همين رابطه مي‌گويد: «من تعلق خاطر خاصي به موسيقي اسپانيايي و تصويرهاي نمايشي «يرما» دارم و معتقدم ديدن موسيقي - تئاتر اين روزها براي مخاطب جذاب‌تر است.
گرچه ما در اين نمايش ديالوگ هم داريم و با حضور بازيگران خوب، حيف‌مان آمد ديالوگ‌ها را بطور كلي حذف كنيم.» صادقي در اين اجرا تلاش كرد مخاطب در تماشاي يك نمايش ميني‌مال توام با موسيقي سهيم شود. «همه تماشاگران صحنه‌هاي «يرما» را مي‌شناسند و شنيدن ديالوگ‌ها براي‌شان خسته‌كننده نيست. ما نيزسعي داشتيم اين اجرا به نوعي حالت كليپ تئاتر داشته و همراه با موسيقي باشد. البته نخواستم اجرا را شلوغ كنم و قصدم اين بود كه حس مخاطب را با موسيقي برانگيزم، براي همين شما شاهد ميزانسن‌هاي عجيبي روي صحنه نيستيد.»اين هنرمند جوان درباره برپايي جشنواره تئاتر فجر نيز به اظهارنظر پرداخت. «اجراي نمايشنامه‌هايي كه براي مخاطبان همه كشورها شناخته شده باشد، در جشنواره‌هاي بين‌المللي بسيار مهم است. همه تماشاگران حرفه‌اي تئاتر در دنيا با نمايشنامه‌هايي مانند «يرما» يا «هملت» آشنا هستند. به همين دليل اجراي اينگونه آثار در جشنواره‌اي كه فرهيختگان تئاتري حضور دارند و از سراسر كشورها به ايران مي‌آيند، نكته حايز اهميتي است؛ چرا كه آنها با نوع و جنس تئاتر ما آشنا مي‌شوند و اين تبادل فرهنگ‌ها اتفاق خوب و خوشايندي است. از اين رو نمايش‌هاي ايراني نيز مي‌توانند به خارج از كشور دعوت شده و اجرا داشته باشند.»
صادقي همچنين ابراز اميدواري كرد اين اتفاق‌ها فقط به چند روز جشنواره ختم نشود و در طول سال شاهد اجراي نمايش‌هاي خارجي در ايران باشيم. اين كارگردان جوان ادامه داد «متاسفانه! به دليل وجود سالن‌هاي خصوصي، اين اواخر بعضا شاهد اجراهاي ضعيفي در جشنواره هستيم كه اميدوارم مسوولان به اين مساله توجه بيشتري داشته باشند.»
الهام شكيب ديگر كارگردان آنسامبل «يرما» از حضور اين نمايش در جشنواره تئاتر فجر ابراز خوشحالي كرد. «بيشتر از اين موضوع خوشحال هستيم كه نمايش ما در بخش مسابقه جشنواره قرار گرفت. اما به نظرم يكي از اتفاقات خوشايند جشنواره امسال تعريف بخش فجر استاني بود كه باعث شده در تمام شهر تبليغات و پوسترهاي جشنواره نصب شود و اطلاع‌رساني وسيعي صورت بگيرد. به نوعي همه شهر از جشنواره تئاتر فجر مطلع شدند. با توجه به اينكه در گذشته اين اتفاقات در جشنواره فيلم رخ مي‌داد و تئاتري‌ها كمتر ديده مي‌شدند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون