• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

تلاش كره‌اي‌ها براي تصاحب بازار امريكايي‌ها

گروه اقتصادي |  بازار IT كشور بعد از برجام به نظر مي‌رسيد روزهاي خوشي را پشت سر مي‌گذراند. طي يك سال گذشته بعد از توافق برجام درهاي كشور به روي برندهايي كه روزي حضورشان در ايران آرزو بود، باز شد. نمايندگي‌هاي آنها با مجوز وزارت صنعت شروع به كار كرده‌اند. اين روال حتي كار را به جايي رساند كه برخي سهم‌گيري‌هاي كره‌اي و چيني در بازار ايران دستخوش تغيير شدند و برندهاي ديگر تازه نفس توانستند جايگزين برندهاي كره‌اي و چيني شوند. حالا يك سال از توافق برجام مي‌گذرد. اگرچه ديگر گير و دارهاي بازار ‌آي‌تي ايران آن سختگيري‌هاي قبلي را ندارد، اما سختگيري‌هاي جديدي وارد بازار آي‌تي شده است. گويا قرار نيست اين بازار روي ثبات حداقل براي چند سال را به خود ببيند، با اين روال مجددا برندهاي حاضر در بازار آي‌تي ايران متحول مي‌شوند.  تحولي كه از هم‌اكنون نيز به چشم مي‌خورد. در روزهاي اخير در بازار آي‌تي همزمان با سختگيري‌هاي برند امريكايي در بازار موبايل و كامپيوتر، برندهاي كره‌اي دست به كار رونمايي از محصولات تازه خود براي سال 2017 شده‌اند و عزم خود را براي باز پس‌گيري بازار از دست داده‌شان جزم كرده‌اند. جالب اينجاست كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با الزام براي اجراي طرح رجيسترينگ موبايل به گونه‌اي ديگر دست آسيايي‌ها را براي سهم‌گيري از بازار باز كرده‌اند. اگر طبق اين الزام از تير ماه تنها نمايندگي‌هايي كه مي‌توانند گوشي‌هاي موبايل را رجيستر كنند امكان فعاليت در ايران را داشته باشند پس بايد باز هم شاهد تغيير چشمگير بازار به نفع كره‌اي‌ها و چيني‌هايي باشيم كه توانسته بودند در سال‌هاي گذشته بازار گوشي ايران را به خوبي دو قطبي كنند. حالا به نظر مي‌رسد برند كره‌اي كه همزمان با رونمايي از محصول جديد امريكايي در بازار جهاني در نمايندگي خود ميوه گلابي را توزيع كرد تا رونمايي اين برند را تحت تاثير قرار دهد در ايران دست به كار رونمايي از محصولاتي شده است كه مي‌تواند بازار را مجددا به اين برند باز گرداند. آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد سالانه 14 ميليون گوشي تلفن همراه نياز سالانه بازار ايران است؛ در گذشته 40 درصد سهم بازار متعلق به گوشي‌هاي هوشمند و 60 درصد گوشي‌هاي غيرهوشمند بود كه اكنون اين نسبت جابه‌جا شده و 60 درصد سهم بازار در اختيار گوشي‌هاي هوشمند قرار دارد. شايد به همين دليل است كه برند كره‌اي كه بعد از برند امريكايي در ايران محبوب و پرفروش است تمركز خود را روي معرفي گوشي‌هاي هوشمند با قابليت‌هاي مورد نظر ايراني‌ها كرده است و با تغيير برخي آيتم‌ها و آپشن‌هاي گوشي‌هاي خود از هم‌اكنون براي تصاحب بازاري كه با رفتن برند سيب گاز زده از بازار ايران خالي مي‌شود، آماده كرده است. كره‌اي‌ها كه از قديم در بازار ايران برو بيايي خاص داشته‌اند با پشتوانه همين شناخت به تازگي حتي به رونمايي از گوشي‌هايي پرداخته كه خواسته‌هاي ايراني‌ها را پاس مي‌ كند و حتي مي‌خواهد در نيمه بهمن ماه با عرضه آنها در بازار، اجازه تصاحب اين بازار به ساير برندهاي چيني كه بعد از اين برند كره‌اي محبوب هستند را ندهد. برندبازان موبايلي در دنيا سعي كرده‌اند در سال‌هاي گذشته با در نظر گرفتن تغييراتي همچون استفاده از فلز و شيشه در طراحي، تاييديه IP68 كه بيانگر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است، حذف برآمدگي دوربين اصلي، همسان شدن سطح دكمه هوم با بدنه گوشي، عوض شدن محل قرارگيري بلندگو و خميدگي سطح پشت دستگاه خود را با تغييرات فيزيكي مورد نظر كاربران در دنيا همراه كنند. نكته ديگري كه به تازگي به خوبي از سوي توليد‌كنندگان كره‌اي و چيني مورد نظر قرار مي‌گيرد استفاده از دوربين‌هايي است كه مي‌تواند بهترين كيفيت عكس را به كاربر بدهد. به اين جهت در تازه‌ترين رونمايي كره‌اي‌ها دوربين اصلي با رزولوشن ۱۳ مگاپيكسلي و دوربين سلفي هشت مگاپيكسل با آپرچر f.1/9 در سال ۲۰۱۷ قدرت را در دست گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون