• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3737 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ بهمن

چهره‌ها- خبرها

نشست قريب‌الوقوع ايران روسيه و تركيه در آستانه
وزارت دفاع روسيه اعلام كرد جلسه كارشناسان با هدف بررسي موضوعات مربوط به حل بحران سوريه، روز دوشنبه آينده در پايتخت قزاقستان برگزار خواهد شد. به گزارش آنا، وزارت دفاع روسيه در بيانيه‌اي اعلام كرد در نشست دوشنبه آينده ميان كارشناسان ايران، روسيه و تركيه راه‌هاي تمايز قايل شدن ميان مخالفان سوري معتدل با گروه جبهه فتح‌الشام بررسي مي‌شود. طبق اعلام اين وزارتخانه، كارشناسان ايران، روسيه و تركيه در نخستين ديدار گروه عمليات مشترك كه طبق تصميمات اتخاذشده بين‌المللي براي حل بحران سوريه تشكيل شده است، با يكديگر ديدار و تبادل نظر مي‌كنند.  در بيانيه وزارت دفاع روسيه آمده هدف از اين ديدارها در سطح كارشناسان، بررسي روند اجراي آتش‌بس ميان طرف‌هاي درگير در سوريه، اتخاذ تدابير نظارتي و جلوگيري از نقض آن و همچنين اتخاذ تدابيري براي اعتمادسازي و حل موضوعات مربوط به ارسال كمك‌هاي بشردوستانه است. اين بيانيه مي‌افزايد: «گروه عمليات مشترك اهتمام ويژه‌اي به موضوعات مربوط به تمايز قايل شدن ميان مخالفان معتدل و تشكيلات جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) دارد. كشورهاي ضامن آتش‌بس در سوريه (ايران، روسيه و تركيه) اين گام را اصلي‌ترين ماموريت خود براي حل بحران سوريه عنوان كرده‌اند.» علاوه بر اين، قرار است مشاركت‌كنندگان در اين نشست درباره چند موضوع ديگر مربوط به سوريه تبادل نظر كنند. طبق اين بيانيه، نشست‌هاي گروه عمليات مشترك در آستانه به طور دوره‌اي خواهد بود و در آن نمايندگان از نظام سوريه و مخالفان مسلح سوري حضور خواهند يافت.


مناطق امن در سوريه محور ديدار پادشاه اردن با ترامپ

پادشاه اردن در ديدار با رييس‌جمهور امريكا درباره ايجاد مناطق امن در سوريه و مبارزه با تروريسم بحث و تبادل نظر كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، كاخ سفيد اعلام كرد: دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن در واشنگتن ديدار و درباره ايجاد مناطق امن در سوريه و ديگر تحولات منطقه بحث و تبادل نظر كرد. از زمان انتصاب دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا، پادشاه اردن نخستين مقام عربي است كه با وي ديدار كرده است. ترامپ بر پايبندي امريكا بر تقويت امنيت در اردن و روابط اقتصادي دوجانبه تاكيد كرد و نقش اردن را در ارايه «الگوي ميانه‌روي» در منطقه ستود. در اين ديدار دو طرف بر اهميت تقويت روابط ميان دو كشور و افزايش همكاري براي مبارزه با تروريسم تاكيد و با تلاش براي برقراري امنيت در سوريه توافق كردند. پادشاه اردن و رييس‌جمهور امريكا همچنين بر اهميت افزايش تلاش‌ها براي ازسرگيري روند صلح ميان فلسطيني‌ها و اسراييل تاكيد كردند.


حمله به موزه لوور پاريس
در حمله تروريستي ديروز  فردي به موزه لوور پاريس، عامل مهاجم با تيراندازي يكي از نيروهاي امنيتي به‌شدت زخمي شد و اين عمليات ناكام ماند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، برخي منابع در فرانسه اعلام كردند، روز گذشته، فردي در مقابل موزه لوور شهر پاريس در حالي كه يك كيف مشكوك به همراه داشت، با سر دادن شعار «الله اكبر» و در دست داشتن سلاح سرد، به سمت سرباز فرانسوي حمله كرد كه با پنج شليك اين سرباز به‌شدت زخمي شده و بازداشت شد. رسانه‌هاي فرانسوي به نقل از رييس پليس شهر پاريس اعلام كردند كه كيف فرد مهاجم خالي از هرگونه مواد منفجره‌اي بوده است. رييس پليس پاريس با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد اين حمله به صورت منفردانه ترتيب داده شده از بازداشت فرد ديگري در اين رابطه كه رفتارهاي مشكوكي داشته خبر داد. وي افزود: بر اساس شواهد و گزارش‌هاي اوليه اين حمله اقدامي تروريستي بوده است. نخست‌وزير فرانسه نيز در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: حمله امروز در پاريس احتمالا تروريستي بوده است.


استثنا براي روسيه

وزارت خزانه‌داري ايالات متحده روز پنجشنبه اعلام كرد تحريم‌هايي كه عليه سازمان اطلاعاتي روسيه (FSB) در دوره باراك اوباما رييس‌جمهور سابق به اتهام دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا وضع شده بود را استثنائاتي براي آن در نظر گرفته است. در اين بيانيه آمده است كه شركت‌هاي ايالات متحده مي‌توانند معاملات محدود با FSB را در صورت نياز و با مجوز وزارت خزانه‌داري انجام دهند. اقدامي كه اگرچه نمي‌توان آن را كاهش تحريم ناميد ولي آن را مي‌توان نخستين گام در راستاي لغو تحريم‌هاي روسيه دانست. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در پاسخ به خبرنگاري در مورد كاهش تحريم‌هاي روسيه گفت: من هيچ چيزي را كاهش ندادم. با اين حال بسياري از كارشناسان تحريم و مقامات سابق دولت اوباما عنوان كردند كه اعمال اين استثنا، سيگنالي در خصوص تغيير گسترده در سياست با روسيه نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون