• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

بزرگ‌ترين ايرادات ترابردپذيري براي مشتركاني كه ترابرد كرده‌اند

باگذشت حدود شش ماه از آغاز طرح ترابردپذيري، بازخوردهاي فراواني درميان مشتركاني كه براي ترابرد اقدام كرده‌اند ايجاد شده است كه حاكي از ايرادات مختلف قبل و بعد از انجام ترابرد است. با گذشت حدود شش ماه از آغاز طرح ترابردپذيري، بازخوردهاي فراواني درميان مشتركاني كه براي ترابرد اقدام كرده‌اند ايجاد شده است كه حاكي از ايرادات مختلف قبل و بعد از انجام ترابرد است. تعدد و گستردگي ايرادات فني تا آنجا بود كه چندي پيش «حسين فلاح جوشقاني» معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كه متولي اجراي طرح ترابردپذيري است، به رئوس مهم‌ترين ايرادات فني و اجرايي در اين طرح پرداخت. فلاح احراز نشدن هويت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره، رعايت نكردن ترابرد نظير به نظير مانند درخواست ترابرد سيم‌كارت دايمي به اعتباري و بالعكس، فعال نبودن سيم‌كارت، فعال‌بودن كمتر از سه ماه سيم‌كارت مورد درخواست براي ترابرد و پرداخت نكردن به موقع صورت‌حساب اوليه صادر شده از اپراتور فرستنده توسط مشترك در سيم‌كارت‌هاي دايمي را از دلايل رد درخواست ترابرد عنوان كرده است. وقوع اين ايرادات باعث شد تعدادي از مشتركان انگشت اتهام را به سوي اپراتورها نشانه‌روند اما فلاح ضمن تاكيد بر نظارت دقيق بر عملكرد و همكاري اپراتورها و با اشاره به مقايسه گزارش‌هاي سيستمي از فرآيند ترابردپذيري عنوان كرد: « در حال حاضر ميزان ترابرد تكميل شده از ۲۴ درصد به ۵۵ درصد رسيده است و ۴۵ درصد عدم تكميل ترابرد نيز به دليل انصراف خود مشتركان يا رد درخواست ترابرد به دلايل قوانين تجاري ترابردپذيري است و اپراتورها در اين زمينه كوتاهي نكرده‌اند. »صحبت‌هاي معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي البته ناظر به عدم موفقيت ۴۵درصد از متقاضيان ترابرد در حال حاضر است؛ به عبارت ديگر از هر صدنفر كه براي ترابرد اقدام مي‌كنند حدود 45 نفر امكان ترابرد موفق را ندارند. گاهي براي متقاضياني كه ترابرد ناموفق داشته‌اند ايراداتي پديد آمده است كه بدتر از عدم‌توفيق در انجام فر‌آيند ترابرد است. در فروم‌ها و بلاگ‌ها نظراتي ديده شده كه حاكي از ايراداتي چون قطع‌شدن اينترنت پس از درخواست ترابرد است. يكي از اين نظردهندگان در اين رابطه چنين مي‌نويسد: « الان 4 ماه هست كه ايرانسل اينترنتش قطع شده؛ به‌اين صورت كه آمدم ايرانسلم را ترابرد كردم به همراه اول و 5 دقيقه بعدش انصراف دادم از اون زمان به بعد اينترنتم قطع شده و به هر دري مي‌زنم درست نميشه. حتي سيم‌كارتم را سوزاندم و يكي روش صادر كردم دوباره مشكل حل نشده. 700 هم كه نمي‌دونن چي به چيه. الانم كه نمي‌دونم چيكار كنم. »با اين همه، ايرادات فني در طرح ترابردپذيري فقط مختص به ترابردهاي ناموفق نيست. حجم قابل توجهي گلايه و شكايت از مشتركين ترابرد كرده در فضاي وب منتشر شده است. مشتركاني كه ترابرد كرده‌اند به صورت كلي با چند مشكل اساسي مواجه شده‌اند كه بعضي از آنها را در اين گزارش جمع‌آوري كرده‌ايم؛
- اختلال در دريافت پيامك‌ها پس از ترابردپذيري
اختلال در دريافت پيامك‌ها يكي از شايع‌ترين ايراداتي است كه پس از انجام ترابرد گزارش شده است. تعداد زيادي از اين گزارشات به اختلال و عدم‌دريافت پيامك‌هايي نظير پيامك بانك‌ها، پيامك‌هاي صورت‌حساب و قبوض، پيامك از سرويس‌هاي پيامكي نظير اخبار و خطرناك‌تر از همه پيامك‌هايي كه براي عضويت و ورود در سرويس‌هاي آنلاين مورد نياز است، اشاره دارند. تصور كنيد براي ورود به حساب ايميل خود «ورود دومرحله‌اي» را فعال كرده‌ باشيد و حالا پس از انجام ترابرد براي ورود به ايميل يا سرويس‌هاي مشابه دچار مشكل جدي مي‌شويد. راه‌حل: در نخستين قدم با اپراتور جديد خود تماس بگيريد و خواستار كمك شويد؛ در صورتي كه مشكل حل نشد با سامانه ۱۹۵ تماس بگيريد و شكايت كنيد و درنهايت در صورت ادامه اين مشكل تنها راه «لغو ترابرد» و بازگشت به اپراتور نخستين است.
- اختلال در سرويس‌هاي USSD
سرويس‌هاي USSD امكاني فراگير براي استفاده از خدمات ارزش افزوده از قبيل پرداخت قبوض، شركت در مسابقات، يا خريد بسته‌هاي اينترنتي و از اين قبيل است. در گزارشاتي كه مشتركين از ايرادات ترابردپذيري عنوان كرده‌اند؛ به نسبت اختلال پيامك‌ها كه مشكلي فراوان و شايع است تعداد كمتري به اختلال در سرويس‌هاي USSD اشاره كرده‌اند. شايد چون كاربرد اين سرويس به نسبت كمتر از پيامك است. به هرروي اين ايراد نيز دقيقا مشابه اختلال در پيامك پس از ترابرد رخ مي‌دهد و راه‌حل آن نيز مشابه است.
- از دست رفتن امتيازات تشويقي و بسته‌ها پس از ترابرد
پس از انجام ترابرد، همه مشتركان امتيازات تشويقي، بسته‌هاي اينترنتي، اشتراك در طرح‌هاي تشويقي اپراتور قبلي و عضويت در سرويس‌هاي ارزش‌افزوده را از دست مي‌دهند. از دست رفتن اين امتيازات مشكلي فني نيست اما بعضي از مشتركاني كه ترابرد كرده‌اند از اين اتفاق اطلاع نداشته‌اند و همين امر به نارضايتي هرچه بيشتر از طرح ترابردپذيري و اپراتورها انجاميده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون