• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3739 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۸ بهمن

چهره‌ها - خبرها


سفر محرمانه رييس موساد به امريكا
يوسي كوهن، رييس موساد و يعقوب نيگل، مشاور امنيت داخلي رژيم صهيونيستي دو هفته پيش در سفري محرمانه به واشنگتن رفته و با مشاوران ارشد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا براي ادامه هماهنگي سياسي مشترك ديدار و گفت‌وگو كردند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي هاآرتص با اعلام اين خبر افزود كه از زمان پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري، اين دومين بار است كه كوهن و نيگل با مشاوران ترامپ ديدار مي‌كنند و ديدار نخست آنها در اوايل ماه ژانويه و ديدار دوم نيز چند روز قبل از تحليف ترامپ و تصدي منصب رياست‌جمهوري بود. به نوشته اين روزنامه كوهن و نيگل با «مايكل فلين»، مشاور امنيت ملي جديد امريكا و ديگر مسوولان دولت ترامپ ديدار كردند. در ديدار نخست ران درمر، سفير رژيم صهيونيستي در واشنگتن نيز حضور داشت و محور گفت‌وگوها نيز موضوع ايران و وضعيت سوريه و همچنين موضوعات مربوط به قضيه فلسطين بود و دو طرف به تبادل ديدگاه درباره اين موضوعات پرداختند. دفتر «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز خبر سفر رييس موساد به واشنگتن را تاييد كرده اما از افشاي جزييات اين سفر خودداري كرده است. گفتني است روز گذشته نتانياهو به لندن سفر كرد تا با «ترزا مي» همتاي انگليسي خود ديدار كند و پس از آن در روز 15 ماه جاري ميلادي (27 بهمن) براي ديدار با ترامپ به واشنگتن خواهد رفت.

پيشروي ارتش سوريه در برابر داعش

رامي عبدالرحمان، مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه روز گذشته مدعي شد: افسران روس رهبري عمليات عليه داعش در پالميرا و همچنين دفاع از فرودگاه السين در قلمون شرقي را برعهده دارند. به گزارش ايسنا به نقل از الشرق‌الاوسط، نيروهاي نظام سوريه تلاش مي‌كنند تا داعش را از اطراف فرودگاه التيفور در نزديكي شهر پالميرا بيرون برانند. به گفته ديده‌بان حقوق بشر سوريه، درگيري‌هاي شديد ميان تروريست‌هاي داعش و نيروهاي دولتي در اطراف منطقه فرودگاه السين و مسير بين دمشق و گذرگاه مرزي التنف در مرز با عراق همچنان ادامه دارد. نيروهاي دولتي سوريه بعد از انتقال تجهيزات گسترده به اطراف فرودگاه نظامي السين توانستند برخي مناطق را از داعش پس بگيرند.
در جبهه فرودگاه التيفور در اطراف پالميرا درگيري‌هاي شديدي ميان داعش و نيروهاي دولتي سوريه در اطراف ميادين نفت و نزديكي منطقه جحار رخ داد و ارتش سوريه توانست كنترل برخي چاه‌هاي نفتي را در دست بگيرد. اين مناطق به سمت ميادين نفتي كشيده مي‌شوند كه از نظر اداري جزو استان ديرالزور محسوب مي‌شوند. نيروهاي ارتش سوريه با كمك روسيه توانستند كنترل برخي تپه‌هاي استراتژيك را در دست گرفته و مسيرهاي امداد داعش در محور الثرده را قطع كنند. از سوي ديگر، نيروهاي نظام سوريه به كمتر از پنج كيلومتري شهر الباب، آخرين مقر داعش در استان حلب رسيده‌اند و كنترل روستاي عران در جنوب اين شهر را در دست گرفتند. نيروهاي نظام سوريه اكنون به چهار كيلومتري شهرك تادف در نزديكي الباب رسيده‌اند.


ادعاهاي جديد آل‌خليفه
عبدالله فيصل الدوسري، معاون وزير خارجه رژيم آل خليفه بحرين مدعي شد، سومين گزارش دولت شامل اقداماتي است كه بحرين پس از بررسي گزارش دوم در شوراي حقوق بشر و در راستاي اجراي توصيه‌هاي كشورهاي عضو اتخاذ كرده است. فيصل الدوسري گفت كه اين گزارش درباره «تحولات و دستاوردهاي دولت در تقويت و حمايت از حقوق بشر در زمينه‌هاي قانونگذاري، اجرايي و حقوقي ظرف چهار سال گذشته» بوده است و نيز برنامه كار دولت براي سال‌هاي 2015 تا 2018 جهت «تحقق جامعه‌اي عادل، امن، با ثبات و برخوردار از رفاه و توسعه پايدار» خواهد بود. معاون وزير خارجه بحرين گفت، در گزارش مذكور بر پايبندي آل‌خليفه به «رعايت حقوق بشر و آزادي‌هاي اساسي و همچنين استقبال از راهكارهاي بين‌المللي و ادامه تلاش‌ها براي تحقق دستاوردهاي بيشتر» تاكيد شده است. اين گزارش مدعي است كه دولت بحرين تحت تاثير چالش‌هاي مختلفي است و «سوءاستفاده‌هايي از مسائل حقوق بشري جهت تحقق برخي اهداف سياسي» وجود دارد. اين گزارش بلافاصله پس از صدور حكمي از سوي وزارت كشور بحرين مبني بر محدودسازي فعاليت‌هاي حقوقي و احضار ده‌ها تن از حاميان حقوق بشر و متهم شدن آنها در پرونده‌هاي مربوط به آزادي بيان، آزادي عقيده و حق برگزاري تجمع‌هاي مسالمت‌آميز و صدور حكم ممنوعيت خروج‌شان از كشور تنظيم شد. طبق آمار ارايه شده از سوي شبكه تلويزيوني لؤلؤ دست‌كم 40 فعال و حقوقدان از نوامبر سال گذشته از سوي مسوولان آل‌خليفه احضار و ممنوع‌الخروج شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون