• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3740 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

تل‌آويو ناتوان از ائتلاف‌سازي عليه تهران است

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه ايران در نشست هفتگي با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به سوال خبرنگار«اعتماد» مبني بر تلاش رژيم صهيونيستي براي ايجاد ائتلاف ميان انگليس، رژيم اسراييل و امريكا عليه ايران و ادعاي اخير نخست وزير اين رژيم گفت: آرزو برجوانان عيب نيست. به هرحال رژيم صهيونيستي همواره از اين آرزوها داشته و خواهد داشت. همواره در طول حيات جمهوري اسلامي ايران، تل آويو در هر دوره‌اي كه توانسته يارگيري انجام داده و در نهايت عليه منافع جمهوري اسلامي، مسلمين و مردم مظلوم فلسطين تلاش‌هاي خود را داشته است.
وي در ادامه با اشاره به فرصت طلبي رژيم صهيونيستي گفت: در حال حاضر اين رژيم احساس مي‌كند فرصتي به وجود آمده و مي‌خواهد از آن به طور كامل استفاده كند. اما سوال اينجاست كه آيا مي‌تواند به ائتلاف دست پيدا كند؟ ائتلاف معاني و ابعاد خودش را دارد. من تصور نمي‌كنم و فكر مي‌كنم از آرزوهاي خام و خيالاتي است كه رژيم صهيونيستي به دنبال آن است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران تاكيد كرد: اكنون فكر نمي‌كنم نه شرايط جمهوري اسلامي ايران و نه شرايط منطقه و جهان اجازه دهد چنين اتفاقي رخ دهد. فكر مي‌كنم ساير كشورهاي اروپايي داراي عقلاي قوم زيادي هستند و نهايتا با دقت و خردورزي بيشتري جايگاه جمهوري اسلامي و جهان اسلام و همچنين وضعيت رژيم صهيونيستي را محاسبه مي‌كنند و سپس تصميم‌گيري انجام مي‌دهند. به هر حال اين تلاش‌ها قطعا از جانب رژيم صهيونيستي وجود دارد و خيلي هم اين اقدام غيرطبيعي نيست.
قاسمي در ادامه تصريح كرد، فكر مي‌كنم اين اقدامات بيشتر آب در هاون كوبيدن است و آنها آرزوهاي خود را با اين سخنان بيان مي‌كنند. به هر حال آنها مشغول تلاش‌هاي خود هستند، اما من چندان اميدوار نيستم كه آنها بتوانند به اين اهداف خبيث خود نايل شوند.

برخي رفتارهاي اخير ترزا مي ‌فرصت‌طلبانه و غيرواقع‌بينانه است
وي در پاسخ به بخش دوم سوال خبرنگار «اعتماد» در خصوص مواضع تند نخست وزير انگليس عليه ايران و احتمال فاصله گرفتن اين كشور از فرانسه و آلمان و در كنار واشنگتن قرار گرفتن، گفت: به هر حال بايد گفت كه انگليسي‌ها مواضع نابجا، غلط و بي‌ربطي را به تازگي مطرح كردند. خانم مي‌ در سفري كه به بحرين داشتند و در نشست شوراي همكاري خليج فارس شركت كردند، الفاظ تندي را بيان كردند و ما هم اعتراض سياسي و ديپلماتيك خودمان را مطرح كرديم و پاسخ آنها را داديم. فكر مي‌كنم اين نوع برخوردها نيز غيرواقع‌بينانه و تا حدي فرصت‌طلبانه است و تحت شرايط خاصي رخ مي‌دهد و بعيد مي‌دانم، انگلستان در دراز مدت در اين چارچوبي كه اكنون در خصوص آن صحبت مي‌كنيم اقدامي صورت دهد چرا كه آنها بيش از ديگر كشورها با حوزه نفت، خليج فارس و جهان اسلام آشنا هستند.

انگليس نمي‌تواند جايگاه ايران در منطقه را فراموش كند
سخنگوي وزارت خارجه ايران با اشاره به وضعيت بحراني انگلستان پس از خروج اين كشور از اتحاديه اروپا عنوان كرد: فكر مي‌كنم وضعيت بحراني كه انگلستان پس از خروج از اتحاديه اروپا با آن روبه‌رو شد و عواقب جانبي كه اين خروج به همراه داشت، نهايتا لندن را مجبور كرد تا گرايشي صوري را به درآمدهاي نفتي حوزه خليج فارس و نگاهي هم به دولت جديد امريكا داشته باشد تا بتواند آنچه از دست داده يا مي‌تواند از دست دهد را تثبيت كند و تا حدي جلوي ضرر و زيان بيشتر را بگيرد. فكر نمي‌كنم انگلستان بتواند بيش از اين در ميان مدت، واقعيت‌هاي تاريخي و واقعيت‌هاي موجود در منطقه را ناديده بگيرد و يك بعدي به مسائل نگاه كند و جايگاه ايران را در منطقه و جهان فراموش كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون