• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3740 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن

هيچ سلاحي به معارضه يمن نداده‌ايم

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران به سوالات آنها از جمله مواضع اخير واشنگتن عليه تهران، تحريم‌هاي جديد امريكا به بهانه آزمايش‌هاي موشكي و مسائل منطقه‌اي، اتهام‌زني به ايران به دليل دخالت در يمن، سفر چندي پيش وزير خارجه كويت به ايران و... پاسخ داد. مهم‌ترين محور سخنان اين ديپلمات عاليرتبه كشورمان به شرح زير است:
     سعي مي‌كنند مسائل يمن را به ايران گره بزنند، يمن كار خودش را مي‌كند. يمن قرباني جنگ نابخردانه و تحميلي دولت عربستان است كه قرباني‌هاي زيادي دارد. يمني‌ها از امكانات خودشان استفاده مي‌كنند و نه نيازي به كمك ما دارند و نه نياز‌هاي ديگر.
   ‌ ما هيچگونه دخالتي در يمن نداريم و هيچ سلاحي تحويل مبارزان يمني نداده‌ايم.
   ما در بحث دفاعي خودمان و اقداماتي كه مصلحت مي‌دانيم براي حفظ منافع و كيان كشور و مردم خودمان بدون در نظر گرفتن توصيه‌ها و نگاه ديگران، انجام مي‌دهيم. اين مربوط به ما و حق مسلم ما است. ما طبق مصالح خودمان عمل مي‌كنيم و ديگران نه حق دارند و نه به آنها اجازه مي‌دهيم كه در اين زمينه صحبت و دخالت كنند.
   ‌ اگر آزمايش موشكي انجام شده باشد علامت و نشاني به هيات حاكمه امريكا نيست. ما با شناختي كه از دولت جديد و پيشين امريكا داريم و با سوابقي كه در اين چند دهه وجود داشته، نيازي به محك زدن نداريم. كار ترامپ هم از محك زدن گذشته است.
   ‌ (درباره اقدام متقابل ايران در قبال تحريم‌هاي جديد امريكا): يكي از آنها اخذ تصميم و برخي اقدامات خاص بود و اينكه بتوانيم تعدادي از موسسات، افراد و شركت‌هاي امريكايي كه در كمك به عناصر تكفيري و تروريست‌‌هاي منطقه مثل داعش و ديگر گروه‌ها و همچنين سركوب مردم مظلوم فلسطين در كنار رژيم صهيونيستي فعال بوده‌اند را در ليست تحريم قرار دهيم كه اين موضوع در حال بررسي است و فكر مي‌كنم مراحل پاياني خود را طي مي‌كند.
   ‌ اگر طبيعي و كمي خوشبينانه فكر كنيم زمان بايد كمك كند كه واقعيت‌هاي برجام و آنچه رخ داده در درون هيات حاكمه امريكا نقش و جايگاه خود را باز كند و آنها را به اين آگاهي برساند كه دست زدن، بازخواني و باز كردن مجدد پرونده برجام نه به مصلحت آنهاست و نه منطقه و نه جهان و نمي‌توانند در اين زمينه به اجماع برسند.
   ‌ برخلاف تصور موجود، سفر وزير خارجه كويت سفري ميانجيگرانه نبود. بحث تبادل نظر و تفاهم و رايزني براي اين سفر طراحي شده بود و موضوعات جهاني و بين‌المللي را در دستور كار خودمان داشتيم اما در فرصت مناسب پاسخ اين پيام را خواهيم داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون