• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3741 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ بهمن

جزييات توافق جديد براي نقل و انتقال پول

رييس سازمان بورس: از هرگونه درخواست صندوق‌ها براي كاهش نرخ سود استقبال مي‌كنيم

گروه اقتصادي

رييس سازمان بورس مي‌گويد ما از هرگونه درخواست كاهش نرخ سود از سوي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري استقبال مي‌كنيم. او اين جمله را در واكنش به نقد يكي از گفته‌هاي خود كه در جمع فعالان اتاق بازرگاني به عدم اجراي نرخ سود 15 درصدي بانك‌ها اشاره كرده بود؛ اظهار كرد.
شاپور محمدي در شرايطي نوك پيكان انتقاد خود را به سمت بانك‌ها نشانه رفته بود كه خود مدتي پيش مجوز جذب سرمايه در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با نرخ 23 درصد بدون ريسك را صادر كرد. اين صندوق‌ها با نرخ سود بالاي خود نقدينگي را به سمت خود كشانده به طوري كه 130 هزار ميليارد تومان يعني يك دهم نقدينگي كشور طبق آمار به اين صندوق‌ها رفته است. عبدالناصر همتي آن روزها كه هنوز رياست شوراي هماهنگي بانك‌ها را برعهده داشت گفته بود تا زماني كه نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تعديل نشود؛ سياست كاهش نرخ سود بانكي شكست خورده است. به جز همتي البته تاثير و تاثر بازارها بر هم مورد تاييد همه فعالان بازار مالي نيز قرار دارد. با اين حال رييس سازمان بورس بدون اشاره به نرخ‌هاي بالاي اين صندوق‌ها، كاهش نيافتن نرخ سود بانكي را در جلسه اتاق بازرگاني زيرسوال برد و در خصوص اين گفته خود در پاسخ به خبرنگار «اعتماد» گفت: اين نرخ‌ها تعهد صندوق‌ها از قبل است كه به سرمايه‌گذاران داده شده اما ما از هرگونه درخواست صندوق‌ها براي كاهش نرخ سود استقبال مي‌كنيم. حتي يك مورد هم وجود ندارد كه سازمان با كاهش نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مخالفت كند. رييس سازمان بورس روز گذشته در جمع خبرنگاران بدون توضيح بيشتر در خصوص نرخ سود صندوق‌ها و برنامه‌هاي احتمالي اين سازمان براي همسان‌سازي نرخ‌هاي سود درباره توافق جديد براي انتقالات پول توضيح داد. او اظهار كرد: اگر فرد يا سهامداري در شعب خارجي بانك‌هاي ايراني منابع داشته باشد، مي‌تواند در آن كشور درخواست داده و بانك ملت از شعب داخلي، ريال را در ايران به متقاضي تحويل دهد. شاپور محمدي با بيان اينكه سهامدار بايد از بازار سرمايه رضايت داشته باشد، گفت: در صورت‌هاي مالي بانك‌ها بحث‌هايي شده است و حتما بايد كمك كرد كه بانك‌ها مطالبات را از دولت گرفته و حساب‌ها شفاف شود، در مورد اينكه همه شركت‌ها نيز بايد با بهره‌وري بانك‌ها و شركت‌ها بالا رود، بايد تلاش شود، چراكه نظام اقتصادي كشور بايد سودآوري را تضمين كند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پاسخ به سوالي مبني بر ضرر و زيان سهامداران بانك‌ها در اصلاح صورت‌هاي مالي گفت: حسابرسان شركت‌ها و نهادهاي مالي بايد روي صورت‌هاي مالي بانك‌ها نظارت كنند.
سخنگوي سازمان بورس در خصوص سودآوري بازار سهام در بعد از برجام براي سهامداران نيز گفت: بايد بازه زماني را براي تحليل مشخص كرد، اما بايد توجه داشت كه سبد سرمايه‌گذار در بلندمدت جواب خوبي مي‌دهد، ولي خيلي از سهامداران خارج شده و برخي ديگر سود كرده‌اند، اما منطقي نيست كه بگوييم برجام به تنهايي بايد سود همه را تضمين مي‌كرد. برجام به تنهايي تضمين‌كننده سود نيست. در حالي كه از 10 تا 30 عامل، تنها يك عامل در اين تحليل ديده مي‌شود. به گفته محمدي، در تحليل بازار سرمايه، تحليل همه‌جانبه لازم است و اينكه در مورد يك عامل صحبت كنيم، اين تحليل همه‌جانبه نيست؛ البته بايد به بازار سرمايه كمك شود.
اصلاح صورت‌هاي مالي بيمه‌ها
محمدي در ادامه به الزام براي افشاي اجباري اطلاعات توليد و فروش بر اساس آمار واقعي اشاره كرد و اظهار داشت: سازمان بورس بر اين خواسته خود تاكيد دارد و شركت‌ها بايد اين كار را با دقت بالا اعلام كنند تا شفافيت در بازار سرمايه افزايش يافته و باعث مانع شدن از نشر اطلاعات ‌شود و باعث ‌شود كه شركت‌ها به اطلاعاتي كه به عنوان پيش‌بيني داده‌اند، مقيدتر باشند و احساس كنند كه به هرحال ماه به ماه، عمليات توليد و فروش آنها تحت نظارت قرار مي‌گيرد و مردم نيز به عنوان ناظران عمومي شركت‌هاي توليدي، اطلاعات مربوط را دريافت و قضاوت مي‌كنند. وي با اشاره به ابلاغ دستورالعمل صورت‌هاي مالي جديد نيز گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مكلف شده است كه اين صورت‌هاي مالي را عملياتي كند كه از سال آينده نيز، شركت‌هايي كه سرمايه آنها بالا است، بايد صورت‌هاي مالي را به صورت IFRS يا گزارشگري مالي بين‌المللي تدوين كرده و بانك‌ها و بيمه‌ها جزو آن هستند و البته هماهنگي نيز با بيمه مركزي براي اجرايي شدن اين موضوع در بيمه‌ها هر چه زودتر عملياتي شود. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه اوليه كه عموما مورد اعتراض بود و مشكل ريشه‌دار و تاريخي به شمار مي‌رفت، ياد كرد و خاطرنشان ساخت: برخي عنوان مي‌كردند كه در عرضه‌هاي اوليه، از سهام خوب محروم مي‌شوند و به همين دليل به روش ثبت سفارشات، اين مساله حل شده و اين كار بزرگي بود كه در راستاي عدالت و منصفانه بودن معاملات كه يكي از وظايف سازمان است، گام برداشته شده است.
 پيگيري اطلاعات از بانك صادرات
او اظهار داشت: ما در خصوص بانك‌ها و بيمه‌ها، اعتقاد داريم كه همه بايد به سودآوري آنها كمك كرده و كسب و كار همه اين بيزينس‌ها بايد سودآور شود، در خصوص بانك صادرات نيز با جديت پيگير هستيم و به محض اينكه اطلاعات ارايه شود، حتما باقي كارها دنبال خواهد شد و از ساز و كارهاي قانوني براي گرفتن اطلاعات استفاده خواهيم كرد، البته بانك صادرات نيز موظف به پاسخگويي در اين زمينه است. محمدي ادامه داد: نهادهاي عمومي غيردولتي، خيريه‌ها و صندوق‌ها بايد به بازار سرمايه اطلاعات داده و اين بازار هم بايد اطلاعات را افشا كند، در اين زمينه اقدامات متعددي انجام شده و فراخوان‌هايي نيز صورت گرفته است. در اين ميان نامه‌هاي متعددي به اين دستگاه‌ها ارسال شده و حتي عواقب قانوني عدم ارايه اطلاعات نيز به آنها گوشزد شده است. او افزود: با نهادهايي كه بايد از صورتجلسات اين شركت‌ها خودداري كنند، مكاتبه كرديم و بايد اين اطلاعات ارايه شود و ادامه اين مسير را حتما خواهيم داشت.
آمدن ترامپ تاثير بلندمدت
بر بازار سرمايه ندارد
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سرمايه‌گذاري خارجي در كشور با توجه به آغاز به كار ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا نيز گفت: به هرحال حتي در زماني كه اوج تحريم‌ها عليه ايران بود، ايران سرمايه‌گذار خارجي داشت، چراكه در اقتصاد بازده حكمراني مي‌كند، اگرچه ريسك هم مهم است، ولي بازده‌ها تعيين‌كننده است كه در بورس ايران نيز در بلندمدت وضعيت خوبي حاكم است و پتانسيل‌هاي ايران به خصوص در حوزه انرژي و معادن، بسيار بالا است و سرمايه‌گذاران هم به اين فرصت‌ها و بازده توجه دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون