تصويري كلي از نظام آموزشي فنلاند
غزل لطفي
مترجم
سوادآموزي يك بخش كليدي از عقايد لوتر است و مسيحيان بايد بتوانند كتاب مقدس خود را بخوانند. همين عقايد باعث شد ميزان سوادآموزي كه در قرن18 پنجاه درصد بود به 80تا90درصد در قرن 19 برسد. هر شهرداري موظف به داشتن مدرسه است. در برنامه مدارس اردو و سفر جهت يادگيري زندگي فردي گنجانده شده و مدارس فقط دروس نظري را آموزش نميدهند بلكه دروسي كه در زندگي مشترك و ازدواج نيز كاربرد دارند ارايه ميشود. سيستم آموزشي فنلاند در ابتدا يك سيستم سوئدي بود. دروس اين سيستم شامل خواندن و نوشتن زبان لاتين و ورزش و دروس آمادگي جهت ورود به دانشگاه بود، در اواسط قرن 19 زبان فنلاندي زبان رسمي شد وبه تدريج زبان سوئدي جاي خود را به زبان فنلاندي داد سپس شهرداري موظف به اداره مدارس شد. تحصيل، تغذيه و رفت و آمد به صورت رايگان در اختيار دانشآموزان قرار گرفت. در حال حاضر سيستم آموزشي در فنلاند يك سيستم يكپارچه و كاملا رايگان است. در اين سيستم مهدكودك براي نوزادان و كودكان نوپا و پيشدبستاني براي كودكان شش ساله درست يك سال قبل از شروع دبستان در نظر گرفته شده است، سپس با هفت سالگي تحصيلات اجباري شروع ميشود و اين تحصيلات 9 سال ادامه دارد؛ تا 16 سالگي پس از آن تحصيلات تكميلي به دو صورت علمي و كاربردي در مراكز علمي يا مراكز علمي- كاربردي ادامه مييابد در فنلاند آموزشهاي مادامالعمر براي بزرگسالان در تمام عمر برپا است و همه ميتوانند از دورههاي آموزشي مختلف استفاده كنند. مهمترين هدف آموزش در فنلاند دستيابي به برابري و هماهنگي در آموزش براي همه و همچنين ايجاد برتري آموزش در كل كشور نسبت به سطح آموزش در همه دنيا است. در سيستم آموزشي فنلاند آزمون و نمره وجود ندارد در كل سال تحصيل ارزشيابي انجام نميشود و فقط انگيزه يادگيري در دانشآموزش بالا برده ميشود. معمولا دانشآموزان در يك مدرسه نزديك منزل به تحصيل ميپردازند تا در ساعات مختلف بتوانند از امكانات آموزشي و فرهنگي مدرسه استفاده كنند. در مكانهايي هم كه امكان استفاده از مدرسههاي نزديك منزل نيست امكان رفت و آمد رايگان برقرار است. بعد از پايان 16 سالگي تحصيلات تكميلي 3 سال ادامه مييابد كه اين تحصيلات ميتواند به دو صورت علمي و كاربردي انتخاب شود و با فارغ التحصيلي مدرك آموزش عالي داده ميشود. در فنلاند 17 دانشگاه علمي و 27 دانشگاه علوم كاربردي وجود دارد. شاخص آموزش و پرورش سازمان ملل متحد نشان ميدهد كه فنلاند به همراه دانمارك داراي بالاترين سطح آموزشي در جهان است. آموزش و پرورش فنلاند بر اين باور است كه ويژگيهاي مهم موفقيت آموزش در فنلاند معلمان صالح و استقلال آموزشي در مدارس ميباشند. همچنين سياستهاي آموزشي در فنلاند بدين گونه است كه تشويق بهترين عامل جهت بالا بردن سطح علمي دانشآموزان است چون بر اين باور هستند مادامي كه دانشآموزان به صورت خودجوش به تحصيل علم و دانش بپردازند و هيچ گونه زور و تنبيهي به عنوان عامل فشار وجود نداشته باشد متخصصان كارآزمودهتر و موفقتري در جامعه خواهند داشت و بدينترتيب جامعه برتري نيز ايجاد خواهند كرد لذا برتري نظام آموزشي فنلاند در جهان نشان ميدهد اين سيستم كاملا صحيح، كاربردي و موفق است.