• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

دولت امريكا در خصوص فرمان اجرايي رييس‌جمهور بازنگري مي‌كند

عقب‌نشيني تاكتيكي ترامپ

گروه جهان

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا شايد در عالم تجارت كمتر تجربه شكست يا تجربه نه شنيدن داشته باشد. به نظر مي‌رسد كه او همواره دوست داشته با قدرت مالي كه در اختيار داشته، هيچگاه بازنده نباشد. اما عالم سياست جهاني متفاوت‌تر از دنياي سابق دونالد ترامپ است. دنيايي كه نهادهايي قدرتمند‌تر از مال و ثروت هستند كه مي‌توانند جلوي هرگونه اقدامي فراتر از قانون را بگيرند، حتي اگر رييس‌جمهور ايالات متحده باشيد بايد برخي محدوديت‌ها را بپذيريد و به آن تن دهيد. روز پنجشنبه دادگاه تجديد نظر امريكا راي قطعي خود را صادر كرد و طي آن هر سه قاضي دادگاه تجديدنظر سانفرانسيسكو راي به توقف فرمان اجرايي دونالد ترامپ دادند تا تنها دو راه براي دونالد ترامپ و دولت تازه كار او باقي بماند، اول اينكه پرونده را به ديوان عالي امريكا براي راي نهايي ارجاع دهد يا اينكه از فرمان اجرايي خود صرف‌نظر كند. با توجه به قاطعيت راي دادگاه تجديد‌نظر، دولت چندان نمي‌خواهد خود را درگير يك فرآيند قضايي سنگين پيچيده كند كه خود از پيش مي‌داند نتيجه آن چيست. به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ و دولت او قصد دارد تا مسير دوم را در پيش بگيرد و خبرها حاكي از آن است كه وي قصد دارد فرمان اجرايي خود را باز‌نويسي كند و فرمان اجرايي اوليه را ناديده بگيرد. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه دونالد ترامپ قصد دارد اين ممنوعيت‌ها را به نحوي ديگر اعمال و محدوديت‌ها را به گونه‌اي ديگر جايگزين كند.
آنگونه كه رينس پريبيوس، رييس كاركنان كاخ سفيد اعلام كرده، دونالد ترامپ به احتمال زياد تا دوشنبه يا سه شنبه براي هرگونه اقدام صبر مي‌كند. وي تاكيد كرد كه چند گزينه پيش رو وجود دارد كه بحث ارسال پرونده به ديوان عالي نيز كماكان روي ميز قرار دارد. دونالد ترامپ عنوان كرده است كه كشمكش‌هاي حقوقي بيش از حد آهسته و طولاني هستند اما من فكر مي‌كنم كه در نهايت ما پيروز خواهيم شد. وي در توييتر خود عنوان كرده بود كه اين مايه تاسف است مدت زمان طولاني اين روندها به طول مي‌انجام، اما در اين جنگ برنده مي‌شويم. ما همچنين بسياري از گزينه‌هاي ديگر را داريم كه از جمله آن مي‌توان به يك دستور العمل جديد اشاره كرد. وي تاكيد كرد كه ما اقدامات امنيتي جديد انجام خواهيم داد.
گفتني است دادگاه تجديد نظر متشكل از سه قاضي در شعبه نهم قضايي امريكا برگزار شد كه طي آن به‌طور قطعي فرمان اجرايي دونالد ترامپ را به حالت تعليق درآورد. قضات اين دادگاه استدلال كردند كه تهديد ضروري امنيت ملي از سوي شهروندان اين هفت كشور متوجه ايالات متحده نيست. حالا كاخ سفيد به همراه جف سشن كه به تازگي از مجلس سنا راي مثبت گرفت و به عنوان دادستان كل ايالات متحده منصوب شد بناست تا گزينه‌هاي جديد خود را مورد بررسي قرار دهند. اكنون با روي كار آمدن سشن ساختار وزارت دادگستري سرو شكلي منسجم به خود خواهد گرفت، تا هرچه بيشتر ديدگاه‌ها به سمت رييس‌جمهور در اين ساختار نزديك‌تر شود و دقيق‌تر بتوانند مسائل را مورد بررسي قرار دهند.
شواهد حاكي از آن است كه دونالد ترامپ قصدي براي تجديد نظر به دليل فرآيند طولاني قضايي ندارد و قصد دارد براي جلوگيري از ورود اتباع هفت كشور فرمان جديدي را ارايه دهد و به گفته خود ترامپ با يك فرمان اجرايي جديد همان هدف را دنبال كند كه احتمالا با يك پايه و اساس قانوني و قوي‌تري با توجه به حضور جف‌سشن در مسند امور وزارت دادگستري برخوردار باشد. از طرفي دونالد ترامپ وعده داده تا به مبارزه ادامه دهد از همين‌رو چاره‌اي جز تغيير تصميم يا ادامه نبرد ندارد.
كارشناسان معتقدند كه رييس‌جمهور در حال حاضر يك عقب‌نشيني كوتاه‌مدت و تاكتيكي داشته و تاكيد كرده بود كه روند قبلي به درازا كشيده مي‌شود اما در نهايت پيروز مي‌شويم. حال آقاي ترامپ هرچند ترجيح مي‌دهد تا مبارزه را ادامه دهد، اما فرمان اجرايي جديد نشان مي‌دهد كه گاهي اوقات رييس‌جمهور بايد راه‌هاي ديگري را براي ادامه مسيري كه مي‌خواهد ادامه دهد پيدا كند و فرمان اجرايي جديد را صادر كند. آنگونه كه شخص ترامپ عنوان كرده كه ما مي‌خواهيم بسيار بسيار قوي در بحث امنيت وارد شويم و بررسي‌ها را نيز براي افرادي كه وارد كشور مي‌شوند قوي‌تر مي‌كنيم.
شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد با رد هرگونه عقب‌نشيني و انصراف از رفتن پرونده به ديوان عالي گفت: همه گزينه‌ها روي ميز باقي مي‌ماند. با اين حال نسخه جديد فرمان اجرايي مي‌تواند نشان دهد كه دولت قادر نخواهد بود به راحتي هركاري انجام دهد و به راحتي نمي‌توانند دستورهاي قضايي را لغو كنند. اكنون برخي وكلاي كاخ سفيد به نيويورك تايمز گفته‌اند كه شانس كمي وجود دارد كه دولت در ديوان عالي كشور نيز كه حتي يك صندلي در اين ديوان خالي است بتواند موفق خارج شود.
اگر دونالد ترامپ تصميم به قدم زدن در مسير تجديدنظر بگيرد تا دو هفته فرصت دارد از دادگاه تجديدنظر فرجام خواهي كند، اگر اين تجديد نظرخواهي رد شود دولت مي‌تواند اين پرونده را به ديوان عالي ارجاع دهد كه آخرين گام از مراحل حقوق به شمار مي‌آيد. گفتني است وكلاي دولت در حال مبارزه با دادخواست‌هاي متفاوت در دادگاه‌هاي سراسر كشور هستند، احكامي كه در ابتدا صادر شد و در همان اول و به صورت ايالتي دستور رييس‌جمهور را متوقف كردند و اين روند نيز هنوز به پايان نرسيده است. بسياري از كارشناسان معتقدند كه عاقلانه‌ترين راه صرف نظر از فرمان اجرايي و تدوين فرمان اجرايي جديد با هماهنگي قضات و وكلاي وزارت دادگستري است كه مواردي را كه حساسيت برانگيز است در قانون جديد تغيير دهد كه مهم‌ترين موضوع روي افرادي است كه داراي كارت سبز هستند و محدوديت‌ها از روي آنها برداشته خواهد شد. دونالد ترامپ مي‌تواند در فرمان جديد فهرست كشورها را تغيير دهد و از طرفي مي‌تواند اولويت‌هاي مذهبي را بردارد و در آن فرمان تاكيد كند كه مسلمانان و مسيحيان و ديگر مذاهب اجازه ورود ندارند. اين حساسيت از زماني آغاز شد كه دونالد ترامپ در يك مصاحبه تلويزيوني عنوان كرد كه مي‌خواهد براي پناهندگان مسيحي اولويت قايل شود كه همين موضوع نيز دستمايه راي بسياري از قضات قرار گرفت. دونالد ترامپ در فرمان اجرايي خود استدلال كرده است كه اتباع برخي از كشورهايي كه مورد اين ممنوعيت قرار گرفته‌اند در حملات اروپايي طي سال گذشته حضور داشتند، استدلالي كه قضات امريكايي آن را رد كردند و گفتند كه اتباع اين كشورها در هيچ حمله تروريستي در ايالات متحده تلاش نكردند و افرادي كه در حمله تروريستي يازده سپتامبر حضور داشتند فارغ از اتباع اين هفت كشور بودند. حال بايد دونالد ترامپ به دنبال استدلالي قوي‌تر براي تاييد دستور خود پيش برود.
دونالد ترامپ در سخنراني هفتگي خود خطاب به مردم امريكا گفت كه من متعهد به تامين امنيت مردم امريكا هستم. وي افزود كه اجازه نمي‌دهم سيستم سخاوتمندانه ما براي مهاجران به عنوان ابزاري براي تروريسم عليه مردم استفاده شود. او در اين سخنراني تاكيد كرد كه اگر حمله تروريستي در امريكا رخ دهد مردم بايد قاضي را سرزنش كنند كه اين حكم را لغو كرده است. او حتي در پيامي ديگر تصميم دادگاه تجديد نظر را ننگين خواند.
او همچنين روز گذشته در توييتر خود نوشت سيستم حقوقي ما نابود شده است. هفتادو هفت درصد از مهاجران از سمت اين هفت كشور به سمت امريكا مي‌آيند و اين بسيار خطرناك است. با اين حال بايد ديد كه دونالد ترامپ چه تصميمي در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد.
سفر ترامپ به بريتانيا به تعويق افتاد
يك مقام آگاه دولتي بريتانيا كه نخواست نامش فاش شود روز گذشته به روزنامه گاردين اعلام كرد كه سفر دونالد ترامپ به بريتانيا به تعويق افتاده و به زماني بين اواخر ماه آگوست يا پايان ماه سپتامبر موكول شده است. دوره‌اي كه گفته مي‌شود مجلس عوام بريتانيا در تعطيلات تابستاني به سر مي‌برد. اين تصميم در حالي صورت مي‌گيرد كه مجلس عوام بريتانيا پيش‌تر اعلام كرده بود كه هرگونه تلاش براي دعوت دونالد ترامپ براي سخنراني در مجلس عوام متوقف مي‌شود.
سفر دونالد ترامپ به بريتانيا در ماه مه‌برنامه‌ريزي شده بود ولي حالا اين موضوع به دوره تعطيلات تابستاني مجلس عوام در ماه سپتامبر موكول خواهد شد. از طرفي سفر دونالد ترامپ بنا بود نخستين سفر او به لندن به عنوان رييس‌جمهور باشد اما پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه تظاهرات‌هاي گسترده‌اي عليه او شكل بگيرد و به گفته گاردين با اين تفاسير اين امر نشان مي‌دهد كه مدت توقف ترامپ در لندن بسيار اندك خواهد بود.
لازم به ذكر است كه بعد از فرمان مهاجرتي دونالد ترامپ موج شديدي از اعتراض‌ها در انگلستان نيز عليه سياست‌هاي دونالد ترامپ شكل گرفت و حتي يك نامه براي جلوگيري از حضور ترامپ در بريتانيا به امضا رسيد كه بيش از يك ميليون انگليسي در اين اقدام شركت كردند و مجلس عوام به‌شدت در اين موضوع تحت فشار قرار گرفت تا در نهايت منجر به لغو سخنراني دونالد ترامپ در مجلس عوام شد.
گفتني است ترزا مي، ‌نخست‌وزير بريتانيا نخستين رهبر اروپايي بود كه به ديدار دونالد ترامپ در كاخ سفيد شتافت و رسما از دونالد ترامپ براي سفر به انگلستان دعوت كرد به اين اميد كه دو طرف بتوانند پس از خروج بريتانيا از اتحاديه پيوندهاي خود را بيش از گذشته عميق‌تر كنند. اما حالا اين سفر به‌شدت تحت تاثير اعتراض‌ها و شرايط داخلي در بريتانيا قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون