• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

چهره‌ها- خبرها

كمك رمال‌ها به امريكا براي آزادي جاسوسان در ايران!

شبكه خبري العالم به نقل از نيويورك پست نوشت؛ بنابر گزارشي كه روز جمعه منتشر شد، مقام‌هاي دستگاه امنيت اطلاعات امريكا (سيا) چند پيشگو را براي جاسوسي از ايراني‌ها در قضيه بازداشت‌شدگان لانه جاسوسي در سال 1979 به كار گرفتند. اما اين اقدام، موفقيت‌آميز نبود و اهداف مورد نظرشان محقق نشد.  بر اساس تازه‌ترين اسنادي كه سازمان امنيت اطلاعات امريكا منتشر كرده است، در آن زمان تيمي متشكل از چند پيشگو كه آموزش نظامي ديده بودند، بيش از 200بار در يك ساختمان قديمي در ايالت مريلند گرد هم آمده و تلاش كردند با استفاده از توان ماوراي طبيعي خود، جان زنداني‌هاي امريكايي را نجات دهند.  طبق اسناد طبقه‌بندي شده كه به وسيله روزنامه «ميامي هرالد» منتشر شده است، در اين گردهمايي‌ها كه به «operation grill flame» معروف بود، پيشگوها به آينده خيره مي‌شدند تا بتوانند از اين طريق اولا، مكان دقيق بازداشت‌شدگان را مشخص كنند، دوم اينكه بدانند آنها در چه درجه امنيتي نگهداري مي‌شوند و سوم اينكه آيا آنها هنوز زنده‌اند يا خير.  در اين گزارش آمده است، كمتر از نيمي از پيشگويي‌هاي آنها درست از آب در آمد. زيرا پس از آزاد شدن زنداني‌هاي امريكايي، كاركنان پنتاگون پيش‌بيني‌هاي پيشگوها را با آنچه در واقع در ميان ديوارهاي لانه جاسوسي (سفارت امريكا در تهران) رخ داده بود، مقايسه كردند. به نوشته كارمند ستاد مشترك ارتش امريكا اثبات شد كه «فقط هفت گزارش» منطبق با پيشگويي‌ها بود و بيش از نيمي از آنها «كاملا غلط» بودند.  ويليام جي داگتري، يكي از افسران سابق «سيا» كه در پيگيري پرونده بازداشت جاسوسان سال 1979 فعاليت داشت، با خنده در مورد قضيه گوي كريستالي «اطلاعاتي» گفت: «مي‌توانيد باور كنيد چه كار مسخره‌اي انجام داديم؟» به گزارش «هرالد»، واحد اطلاعات ارتش امريكا پيشگوها را استخدام كرد و آنها در منازعه 444 روزه با فرماندهان ارشد پنتاگون همكاري كردند.


4 كشته در اعتراض‌هاي بغداد

منابع خبري در عراق روز گذشته از وقوع درگيري ميان نيروهاي امنيتي با معترضان طرفدار جريان صدر عراق خبر دادند. به گزارش فارس به نقل از الجزيره گزارش داد كه حداقل يك نفر كشته و 10 نفر مجروح شده‌اند. منابع ديگر مي‌گويند دو نفر بر اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي كشته شده‌اند. پايگاه خبري القدس العربي هم گزارش داده است كه يك مامور پليس نيز در درگيري با معترضان كشته شده است. وبگاه خبري «بغداد پست» با بيان اينكه ميدان «التحرير» در مركز بغداد شاهد درگيري ميان معترضان و نيروهاي امنيتي بود، نوشت كه اين درگيري تاكنون (لحظه انتشار اين خبر) حداقل چهار كشته و ده‌ها مجروح بر جاي گذاشته است. طرفداران مقتدي صدر از شهرهاي مختلف عراق روز گذشته در اطراف منطقه سبز بغداد و در ميدان التحرير اين شهر، تجمع كرده‌اند و قرار است در ساعت هشت عصر امروز تجمع بزرگ خود را ايجاد كنند. همزمان، حيدر العبادي نخست‌وزير عراق خواستار خويشتنداري نيروهاي امنيتي و مماشات با معترضان شد و بر حق مردم براي تظاهرات مسالمت‌آميز تاكيد كرد.  به گزارش وبگاه «خبرگزاي نبأ» عراق، دفتر نخست‌وزير عراق بر حق تظاهرات مسالمتاميز و تلاش براي حفاظت از معترضان و امنيت مردم و حفظ اموال عمومي و خصوصي تاكيد و اعلام كرد كه «نخست‌وزير در زماني كه نيروهاي عراق در حال نبرد با گروهك تروريستي داعش هستند، خواستار رعايت قانون و نظم عمومي شده است». همزمان مقتدي صدر از طرفداران خود خواستار «عقب‌نشيني تاكتيكي» شد و به هواداران خود وعده داد كه «در مرتبه آينده، پاسخ ما قوي‌تر خواهد بود».


گوترش در آنكارا پرونده سوريه و قبرس را بررسي كرد
آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل كه به آنكارا سفر كرده است، در كنفرانس خبري مشترك با بنعالي ييلديريم، نخست‌وزير تركيه گفت: زمان آن است كه از همه براي مسووليت‌پذيري كامل درخواست كنيم. وقتي مي‌بينيم مرزها بسياري بسته هستند و وقتي مي‌بينيم بسياري از مسووليت‌هاي‌شان گريزانند، بايد درخواست كنيم كه كشورها و نهاد در پذيرش اين مسووليت سهيم باشند و اطمينان حاصل كنند كه برنامه حفاظت از پناهجويان بين‌المللي رعايت مي‌شود. به گزارش ايسنا، گوترش در آنكارا تاكيد كرد: در درجه اول بايد از كشورهاي حامي پناهجويان و جوامع آنها حمايت كنيم. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه نيز روز گذشته درباره پرونده اتحاد دو قبرس و بحران سوريه با گوترش ديدار كرد. اين نشست به دور از چشم رسانه‌ها و به مدت ۹۰ دقيقه برگزار شد. گوترش بعد از آن قرار است به عربستان سفر كرده و با پادشاه و وليعهد عربستان در رياض ديداري داشته باشد. او همچنين به امارات، عمان و قطر خواهد رفت و به بررسي درگيري‌هاي اسراييل و فلسطين و نيز اوضاع يمن، سوريه و ليبي خواهد پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون