• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

امروز استقلال و پرسپوليس از ساعت 15 به مصاف هم مي‌روند

اوج هيجان در داربي زمستاني

سپهر خرمي

ظهر يكشنبه آخرين ديدار از هفته بيست و يكم برگزار خواهد شد و دست بر قضا حساس‌ترين مسابقه فصل يعني داربي تهران در ورزشگاه آزادي نود دقيقه هواداران فوتبال را ميخكوب مي‌كند.
داربي پايتخت فارغ از كري‌هاي هميشگي بين هوادران دو تيم هر بار با جذابيت خاصي دنبال مي‌شود و اين‌بار دلايل پررنگي براي حساسيت اين ديدار بزرگ وجود دارد. پرسپوليس در صورت پيروزي در اين مسابقه مي‌تواند مقابل چشمان هواداران رقيب جشن نزديك شدن به قهرماني را بگيرد و استقلالي‌ها مي‌خواهند حداقل قهرماني رقيب ديرينه را به تعويق بيندازند ضمن اينكه پيروزي شاگردان منصوريان مي‌تواند آنها را براي رقابت با تراكتور در رده دوم اميدوارتر از قبل كند.
استقلال تهران با مربيگري عليرضا منصوريان كه در ابتداي فصل شرايط نامساعدي را تجربه مي‌كرد و خوشبين‌ترين هوادار استقلال هم فكرش را نمي‌كرد سرمربي تيمش رنگ هفته بيست و يكم را ببيند حالا با اميدواري بيشتري از توقف سرخپوشان صدرنشين صحبت مي‌كنند و البته حق هم دارند كه چنين ديدگاهي داشته باشند. استقلال بعد از نمايش نااميد‌كننده در اوايل فصل، حالا با سه پيروزي پياپي در ليگ و البته حذف السد قطر پاي به رقابت حساس با رقيب ديرينه خود گذاشته است و حالا در تلاش هستند تا عطش پيروزي در داربي براي هواداران‌شان بيش از 5 سال نشود. روي نيمكت اين تيم عليرضا منصورياني قرار دارد كه حتي با وجود انتقاداتي، همچنان روي سكو‌ها نامش فرياد زده مي‌شود. منصوريان در حالي دومين داربي خود به عنوان سرمربي را تجربه مي‌كند كه در ديدار رفت با مساوي زمين را ترك كرده است. نقطه قابل اتكا براي او ركورد شكست ناپذيري‌اش مقابل برانكو ايوانكوويچ مي‌تواند باشد.
در آن سوي ميدان، پرسپوليس در حال سپري كردن يكي از بهترين فصول خود طي يك دهه اخير است. شاگردان برانكو در موقعيتي ايده‌آل براي كسب عنوان قهرماني پس از چندين سال قرار دارند و پيروزي در داربي مي‌تواند هواداران را در مسير جاده خوشبختي قرار دهد.
شايد بسياري از هواداران اين تيم حداقل در اين فصل قهرماني را به پيروزي در داربي ترجيح دهند اما بدون شك آنها دوست دارند بار ديگر پيروزي بازي برگشت فصل قبل را تكرار كنند. برانكو ايوانكوويچ تاكنون 4 بار داربي تهران را تجربه كرده است. 2 برد و 2 مساوي از اين مرد كروات، مربي بدون شكست در اين مسابقه ساخته است. مسابقه ظهر يكشنبه از اين جهت جذاب‌تر شده كه تراكتورسازي تبريز موفق شد ذوب‌آهن را با حساب 4 بر 1 شكست دهد تا اختلاف دو تيم پرسپوليس و شاگردان قلعه‌نويي به شش امتياز تقليل يابد.
زمستان‌ها شايد بيش از هر فصل ديگري شاهد تساوي‌هاي دو تيم بزرگ پايتخت بوده‌ايم. استقلال و پرسپوليس در زمستان 28 بار به مصاف هم رفتند. 6 برد براي استقلال، 5 برد براي پرسپوليس و 17 تساوي حاصل اين بازي‌ها بوده است.

نگاهي به داربي‌هاي بهمن ماه؛ شادي هميشگي براي سرخ‌ها!
داربي هشتاد و چهارم روز 24 بهمن ماه در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود. اين داربي دهمين ديداري است كه در بهمن ماه ميان اين دو تيم برگزار مي‌شود و پيش از اين 9 ديدار ميان اين دو تيم در بهمن ماه برگزار شده كه آخرين آن داربي هفتاد و هشتم بوده است. در 9 ديدار قبلي اين دو تيم در اين ماه، 3 بازي با برد پرسپوليس به پايان رسيده و 5 بازي نيز به تساوي رسيده تا سهم استقلال در اين ماه تنها يك برد باشد. همچنين در اين 9 ديدار 18 گل از خط دروازه‌ها عبور كرده تا ميانگين حداقل دو گل در بازي‌ها ثبت شده باشد. از اين 18 گل تنها هفت گل سهم استقلال بوده و 11 گل سهم پرسپوليس تا قرمزها در اين موضوع نيز از حريف خود وضعيت بهتري داشته باشند.

تغييرات تاكتيكي دو تيم؛ جانشين كمال دغدغه پروفسور!
بدترين اتفاق ممكن براي پرسپوليس قبل از داربي، محروميت كمال كاميابي‌نيا بود. شايد اگر به استقلالي‌ها مي‌گفتند به انتخاب خودتان يك بازيكن از مردان ثابت پرسپوليس را انتخاب كنيد كه در داربي حضور نداشته باشد، قطعا انگشت آنها روي نام كمال كاميابي‌نيا فرود مي‌آمد. احتمال حضور ماهيني به عنوان جانشين كاميابي‌نيا بسيار زياد است و در تمرينات روز گذشته نيز ماهيني در همين پست به كار گرفته شده است. به احتمال فراوان محرمي به دفاع راست مي‌رود و رامين رضاييان كه بعد از گذشت يك نيم فصل تقريبا جايگاه ثابتي در تيم پيدا كرده به‌ عنوان وينگر راست در زمين مسابقه حضور خواهد داشت. اتفاق جالبي كه نويد حضور همزمان رضاييان، ماهيني و صادق محرمي را در تركيب فيكس پرسپوليس مي‌دهد.

پرسپوليس به دنبال يازدهمين نباختن داربي!
شاگردان برانكو علاوه بر اينكه مدت‌ها است در ليگ رنگ باخت را نديده‌اند، در داربي هم همين شرايط را دارند. پرسپوليس 10 داربي اخير را بدون شكست سپري كرده است و سعي دارد تا اين ركورد را بهبود ببخشد.

انگيزه جوانان استقلال، سد محكم برانكو
شاگردان منصوريان طي 4 بازي اخير خود نفت آبادان، پيكان، ماشين‌سازي و السد را شكست داده‌اند و دوست دارند پنجمين برد متوالي را در برابر رقيبي كسب كنند كه سال‌هاست موفق به شكست آنها نشده‌اند. استقلالي‌ها براي يادآوري آخرين برد خود در داربي بايد به 18 آذر سال 90 بروند. جايي كه در جام حذفي 3-0 و با درخشش مجتبي جباري حريف را شكست دادند.

داور مسابقه؛ فغاني
مرد با تجربه داوري ايران براي چهارمين بار بزرگ‌ترين داربي آسيا را قضاوت خواهد كرد. در مسابقه قبلي كه فغاني داور داربي بوده، دو تساوي و يك پيروزي براي پرسپوليس رقم خورده است.
برانكو به عنوان مربي 5 بار با استقلال رودررو شده است. وي در چهار ديدار از پنج تقابل اخير خود با استقلال، هدايت پرسپوليس را برعهده داشته و ديگر تجربه‌اش نيز به عنوان سرمربي الاتفاق بوده است.
در كل ايوانكوويچ 2 تقابل مقابل استقلال تهران را پيروز شده و در دو بازي تن به تساوي داده است و در بازي كه سرمربي الاتفاق عربستان بود، بازي را 3 بر 1 به استقلال در ليگ قهرمانان آسيا واگذار كرد.
عليرضا منصوريان نيز در قامت سرمربي 5 بار با پرسپوليس ديدار كرده است. 4 بازي از 5 بازي منصوريان مقابل پرسپوليس به عنوان سرمربي نفت تهران بوده است. علي‌منصور در هيچ بازي مقابل پرسپوليس شكست نخورده است. تيم‌هاي او مقابل قرمزپوشان سه بار به تساوي رسيده‌اند و دو بار پيروز شده‌اند. در كل تيم‌هاي منصوريان مقابل پرسپوليس 6 گل زده‌اند و 3 گل خورده‌اند.
بايد ديد چه نتيجه‌اي در داربي رقم خواهد خورد؛ تساوي بي‌ارزش و خرد شدن دوباره اعصاب هواداران دو تيم يا پيروزي سرخپوشان و نزديك شدن به قهرماني و البته اتفاقي شوك‌آور و جذاب‌تر شدن ادامه ليگ با پيروزي شاگردان منصوريان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون