• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

سازه آزادي بيمار است و بايد درمان شود

مدبر: نگران ريزش استاديوم نيستيم

مصطفي مدبر، مديرعامل شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور در مورد آخرين وضعيت ورزشگاه آزادي اظهار كرد: حادثه پلاسكو زنگ خطري براي همه بود و بايد دقت كنيم كه در جاهايي كه تجمع اينچنيني داريم آن هم رشته‌هايي مانند فوتبال كه هواداران زيادي دارد اتفاقي رخ ندهد.
با اطمينان مي‌گويم كه سازه آزادي در برابر مسائلي مثل نشست، افزايش جمعيت و لرزش آسيبي ندارد و هيچ لرزشي در اين سازه نداريم و نداشتيم. با تاكيد مي‌گويم كه براي پايدار كردن اين سازه كارشناسي‌ها صورت گرفته است. هر چند كه آزادي سازه پايداري است، ولي مشكلاتي دارد كه بايد آنها بر طرف شوند. اين سازه بيمار است و بايد هر چه‌ سريع‌تر قبل از اينكه به مشكل بزرگ‌تري تبديل شود درمان شود.
اين مجموعه نياز به مرمت، بازسازي و بهسازي دارد تا با اين موارد بتوانيم نواقص و مشكلات را بر طرف كرده و سال‌هاي سال از اين مجموعه بتني استفاده و بهره‌برداري كنيم. در سازه‌هاي با اين عظمت نشست طبيعي است و بايد بهسازي و مرمت صورت گيرد. در طول زمان و يكباره بايد براي اين مجموعه هزينه شود تا مقاوم‌سازي با شدت بيشتري صورت بگيرد و بتوان در عين بهره‌برداري اين اتفاق حاصل شود. در سال‌هاي مختلف يعني از سال 63 در مقاطع مختلف و توسط گروه‌هاي مختلف بررسي كارشناسانه‌اي در اين حوزه انجام شده است و بالغ بر 300 جلد بررسي دقيق از اين مجموعه داريم. كارهاي فني كه بايد انجام شود و گمانه‌زني‌هاي مختلف صورت گرفته است. معايب مشخص شده است. تاكيد مي‌كنم مشكلاتي وجود دارد كه آن هم طبيعي است.
در سازه‌هاي اينچنيني مشكلاتي پيش مي‌آيد و بايد اين مجموعه‌ها حل شود تا مشكلات آن بيشتر نشود. امروز مشكلي نيست كه نگران ناپايداري يا ريزش استاديوم آزادي باشيم، بلكه بايد در سال‌هاي آتي با بودجه‌اي كه در اختيار ما قرار مي‌گيرد مشكلات را بر طرف مي‌كنيم تا بتوانيم در سال‌هاي دور از اين مجموعه استفاده كنيم. تنها ايرادي كه احتمالا مي‌تواند اين سازه را دچار مشكل كند اين است كه استاديوم در برابر لرزش زلزله‌اي آسيب‌پذير است و مي‌تواند ما را دچار مشكل كند، اما از لحاظ افزايش جمعيت عملا ثابت شده كه مشكلي در اين زمينه ندارد. اين را در بازي استقلال و السد قطر و تراكتورسازي و پرسپوليس كه جمعيت زيادي در اين مجموعه وجود داشت متوجه شديم مشكلي نيست.
مدبر به فيلمي در فضاي مجازي كه نشان‌دهنده لرزش اين سازه است، اشاره كرد و گفت‌: فيلمي در فضاي مجازي منتشر شده است. اين فيلم در زواياي مختلف بررسي شده و مشخص است كه يك حركت فردي است نه سازه‌اي. سازه حركتي نمي‌كند و اين سازه تنيده است و امكان چنين حركتي وجود ندارد.
در سازه‌هاي بتني حركت‌هاي اينچنيني غير ممكن است و اين حركت‌ها در سازه‌هاي آهني رخ خواهد داد. در اين فيلم مشخص است كه دوربين بالا و پايين مي‌شود. اين نگراني قابل طرح نيست و اميدواريم كه از اين شايعات جلوگيري به عمل‌ آيد.
مدبر در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر مقدار هزينه بر آورد شده براي مقاوم‌سازي اين سازه، گفت‌: براي دو سال متوالي برآورد شده است كه اين سازه به 160 ميليارد تومان پول نياز دارد تا بتوان بهسازي، مقاوم‌سازي، به روز رساني و مقابله‌سازي را انجام دهيم كه اين كارها در سطح رختكن، بتن و آب ريزش‌ها، همه و همه است. درخواست ما اين است كه در طي دو سال اين بودجه در اختيار ما قرار گيرد.
 البته كار بزرگي است و اميدواريم كه در طي دو سال اين كارها را انجام دهيم. البته مبني بر اين است كه سالي 80 ميليارد تومان در اختيار ما قرار بگيرد. البته اين موضوع در دولت تصويب شده و نمايندگان سازمان برنامه و بودجه نيز از اين مجموعه بازديد كرده‌اند و اگر اين بودجه در اختيار ما قرار بگيرد از سال 96 اين كار را انجام خواهيم داد.
سازه ورزشگاه آزادي پايدار است و هيچ آسيبي در آن رخ نخواهد داد، مگر اينكه اتفاق خاصي بيفتد كه ديگر آن هم دست ما نيست. از لحاظ فني و كارشناسي‌اي كه انجام داديم هيچ مشكل و ريزشي نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون