• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

توسعه همكاري صنعتي ايران و سوئد روي ميز صنعتي‌ها

ولوو و اسكانيا برمي‌گردند

گروه اقتصادي

همين چند وقت پيش بود كه موضوع اخذ نمايندگي برندي سوئدي سروصداي زيادي ايجاد كرد و دولتي‌ها رسما اعلام كردند كه فعلا برندهاي خودرويي سوئدي در ايران نمايندگي ندارند. حال آنكه خودروهاي سواري سوئدي بازار خوبي در ايران دارند و جزو خودروهاي محبوب هستند. خيلي‌ها مي‌گويند، وجود نمايندگي رسمي در ايران مي‌تواند بازار اين خودروها را متاثر كند. هرچند كه اين موضوع مختص به خودروهاي سواري نيست و درباره سنگين وزن‌ها هم اين موضوع صدق مي‌كند. اما ظاهرا بازهم قرار است پاي سنگين‌وزن‌هاي سوئدي به خيابان‌ها و جاده‌هاي ايران باز شود؛ بازگشتي كه تجربه خوشي را در اذهان ايرانيان زنده نمي‌كند.
در سال‌هاي گذشته برند اسكانيا به عنوان يكي از منحوس‌ترين اتوبوس‌هاي تردد‌كننده در جاده‌هاي ايران خود را
پا به پاي كاميون‌هاي دانگ فنگ‌هاي چيني به عنوان قاتلين متحرك در بازار خودرويي ايران معرفي كردند. اين دو برند كار را به جايي رساندند كه برند اسكانيا در سوئد جزو برندهاي محبوب و قابل اعتماد است؛ اما در ايران به يكي از برندهاي نامرغوب و دوست نداشتني مبدل شد.
البته بعدها با گزارش‌ها و بررسي‌هاي كارشناسي مشخص شد كه دستكاري در سيستم‌هاي خودروهايي كه در داخل توليد شده دليل اصلي برخي حوادث اين خودروها بوده است، شايد اين همان دليلي بود كه موجب شده تا باز هم صداي ورود سنگين‌وزن‌هاي سوئدي در بازار خودرويي ايران به گوش برسد و هيات‌هاي اقتصادي كه براي مذاكره به ايران مي‌آيند بخشي از توجه خود را به اين بازار معطوف كنند.
يكي از 19 قرارداد خودرويي
 به تازگي و طبق گفته منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سوئدي‌ها مذاكرات خود را براي ورود به بازار سنگين وزن‌هاي ايران قطعي كرده‌اند و بعيد نيست كه دو برند سوئدي‌ها جزو 19 قرارداد خودرويي پسابرجامي ايران باشد.
طبق گفته مديران صنعتي كشور تا پايان سال جاري 19 قرارداد پسابرجامي در صنعت خودرو ثبت خواهد شد كه با توجه به عزم جزم سوئدي‌ها بعيد نيست كه سوئدي‌ها در بخش سنگين وزن‌ها و حتي سبك‌وزن‌ها قراردادهايي را با جاده مخصوصي‌ها ثبت كنند.
منصور معظمي، معاون وزير صنعت كه نخستين مرد صنعتي است كه از تعداد دقيق قراردادهاي خودرويي صحبت كرده است ديروز با اشاره به اينكه شركت‌هاي سوئدي در ۱۹ زمينه همكاري با ايدرو به تفاهم رسيده‌اند، به‌طور رسمي اعلام كرد كه « در حال مذاكره با ولوو و اسكانيا براي افزايش توليد خودروهاي سنگين هستيم. »
منصور معظمي كه در حاشيه نشست مشترك صاحبان صنايع و مديران شركت‌هاي سوئدي در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه با وجود غوغاسالاري برخي از كشورها، سفر نخست وزير سوئد به همراه هيات بزرگ تجاري و صنعتي اين كشور به تهران، نشان‌دهنده اهميت توسعه مناسبات تجاري شركت‌هاي سوئدي با ايران است، گفته است: «ايران با سوئد سابقه همكاري بيش از ۱۰۰ سال دارد و بسياري از شركت‌هاي آن كشور به ويژه در زمينه خودروسازي، همكاري طولاني مدت با شركت‌هاي ايراني دارند. »
جالب اينجاست كه وي با بيان اينكه «بايد مديران شركت‌هاي سوئدي را براي انجام سرمايه‌گذاري بيشتر در ايران ترغيب كنيم»، از تمايل شديد ايراني‌ها براي افزايش سرمايه‌گذاري سوئدي‌ها در بازار سنگين‌وزن‌ها صحبت كرده و گفته است: «شركت‌هاي سوئدي نبايد به ايران به عنوان يك بازار صادراتي نگاه كنند براي اين منظور با شركت‌هاي سوئدي در ۱۹ زمينه همكاري به توافق رسيده‌ايم.»
در همين حال رييس هيات عامل ايدرو با اشاره به اينكه ۷ مورد اين توافق به انعقاد قرارداد رسيده است و ۲ قرارداد ديگر تا پايان امسال منعقد مي‌شود، در مورد جزييات بيشتر همكاري‌هاي جديد سوئدي‌ها در ايران گفته است: « در حال حاضر ۳ قرارداد همكاري شركت‌هاي ايراني با سوئدي‌ها به مرحله اجرايي رسيده است.»
وي در توضيحات بيشتر در مورد دو برند سنگين وزن سوئدي و همكاري شركت‌هاي ولوو و اسكانيا در ايران، نيز مي‌گويد: « اين دو شركت در توليد خودروهاي سنگين در ايران سابقه طولاني دارند و از نظر كيفي نيز خودروهاي بسيار خوبي هستند، به همين منظور در حال مذاكره با آنها براي افزايش توليد خودروهاي سنگين با قيمت مناسب در ايران هستيم. »
معظمي در عين حال به ساير بخش‌هاي همكاري‌هاي ايران و سوئد هم اشاره كرده و با اعلام اينكه شركت‌هاي سوئدي زمينه‌هاي همكاري زيادي با شركت‌هاي ايراني دارند، اظهار داشت: «انتظار ما اين است كه با توجه به مناقصه انجام شده براي ساخت خط لوله ۶۰۰ كيلومتري براي شركت ملي نفت ايران، طبق توافقنامه‌اي كه با يك شركت سوئدي به امضا مي‌رسد به صورت مشاركت، همكاري‌هاي خود را در اين بخش آغاز كنيم.»
جايگزين سنگين وزن‌هاي چيني
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص نشست با صاحبان صنايع و مديران شركت‌هاي سوئدي، اظهار داشت: «تاكنون مذاكرات شركت‌هاي ايراني با مديران شركت‌هاي سوئدي پيشرفت‌هاي خوبي داشته و انتظار داريم كه با سفر امروز نخست‌وزير سوئد به تهران، شاهد توسعه مناسبات دو كشور در بخش‌هاي مختلف صنعتي و تجاري باشيم.»
پيش از اين پايگاه اينترنتي جاست اوتو، در مورد ورود شركت‌هاي سوئدي در بازار ايران نوشته بود اتحاديه تامين‌كنندگان خودروي اسكانديناوي، در حال رصد كردن بازار ايران براي فرصت‌هاي تجاري جديد در اين كشور است.
راجر برگرن، رييس شركت سوئدي توليدكننده قطعات خودروهاي بزرگ با ابراز تمايل براي ازسرگيري همكاري‌ها با ايران نيز گفته بود: « ايران در گذشته بازاري بسيار خوب براي ولوو و اسكانيا بوده است و ما اكنون در حال رصد كردن بازار ايران براي فرصت‌هاي تجاري جديد هستيم. ايران در گذشته بازاري بسيار خوب براي ولوو و اسكانيا بوده است و ما تامين‌كننده عمده صنعت ساخت خودروهاي باري هستيم. ما مي‌دانيم كه سطح سرمايه‌گذاري (در ايران) به‌دليل تحريم‌ها بسيار پايين بوده و ممكن است نياز به جابه‌جايي‌هايي در بازار وجود داشته باشد. با اين مبنا، اينكه ايران كشوري بزرگ با جمعيتي 80 ميليون نفري است، اين نقطه شروع بود. »
برگرن افزوده بود: «ما در حال صحبت كردن در مورد يورو وان هستيم، اما (در بازار ايران) ما داريم در مورد يورو صفر صحبت مي‌كنيم. خودروهاي باري اين كشور بسيار بسيار كهنه هستند. مشخصا آنچه اتفاق افتاده اين بوده كه به‌دليل تحريم‌هاي اروپا و امريكا آنها به‌دنبال جايگزين‌هاي چيني رفته‌اند و اكنون مي‌خواهند به‌سمت تامين‌كنندگان اروپايي برگردند. فضاي سختي براي خودروهاي باري و جاده‌هاست و آنها نياز به ارتقا دارند.»
وي در مورد چشم‌انداز انعقاد قراردادها بين شركت‌هاي ايراني و خارجي پس از تحريم‌ها گفت: «من فكر مي‌كنم اين كار چند سال زمان خواهد برد... سيستم مالي به‌طور كامل مهيا نيست. اين مهم است كه پرداخت‌ها بتواند انجام گيرد، بنابراين آنها بايد سيستم مالي را مجددا برقرار كنند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون