• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

گزارش «الجزيره» از تخت‌جمشيد و سرنوشت آن

دروازه ايران با تهديد روبه‌رو است

گزارش خطر در ادامه حيات تخت‌جمشيد به رسانه‌هاي خارجي هم رسيده است. يك‌ماه بعد از اينكه نخستين رديف بودجه اختصاصي توسط حسن روحاني براي مراقبت و نگهداري از تخت‌جمشيد تعريف شد، «الجزيره» در گزارشي از تهديدهاي تخت‌جمشيد مي‌گويد. در اين گزارش تخت‌جمشيد دروازه باستاني و گردشگري ايران خوانده شده و يكي از مهم‌ترين دلايل سفر گردشگران خارجي به ايران. «الجزيره» روايت كرده كه در سال‌هاي گذشته و بعد از برجام، شمار گردشگران خارجي به ايران بيشتر شده است و آن‌طور كه موسسه اطلاعات گردشگري «فورواردكي» مي‌گويد: « در حد فاصل ژانويه تا دسامبر سال ۲۰۱۶، گردشگراني از امريكاي شمالي، اروپا و خاورميانه بيش از يك‌چهارم از مجموع گردشگران ورودي به ايران را به خود اختصاص دادند.»
در اين گزارش روايت شده كه ورود گردشگران به ايران بعد از برجام 18 درصد افزايش پيدا كرده و تخت‌جمشيدي كه از سال 1979 در ميراث جهاني يونسكو ثبت شده، يكي از مقاصد مهم گردشگري ايران. مقصدي كه فعلا با تهديد خشكسالي، رشد جلبك‌ها و باكتري‌ها روبه رو است: « در سال‌هاي اخير فعاليت‌هاي كشاورزي موجب شده زمين‌هاي اطراف پرسپوليس به دليل خالي شدن منابع آبي زيرزميني و خشكسالي نشست كنند و همچنين رشد جلبك‌ها و باكتري‌ها بسياري از آثار و بناهاي باستاني اين محوطه كه در طرف كوه رحمت (چمگان) واقع شده‌اند را با تهديد رو به رو كرده است. با لغو تحريم‌ها متخصصاني از ايتاليا و ژاپن براي كمك به حفظ اين محوطه باستاني دست به كار شده‌اند تا آن را براي حجم گردشگران بازديدكننده در سال‌هاي آينده آماده كنند.»
مديريت نادرست آثار فرهنگي و تاريخي در دولت گذشته، آسيب‌هاي خود را به تخت‌جمشيد هم وارد كرد. قنات‌هاي اطراف اين آثار باستاني كه براي تامين آب مرودشت استفاده مي‌شد در سه سال گذشته تعطيل شده‌اند و در آذرماه امسال نماينده مرودشت اعلام كرد كه بعد از 36سال، امسال و براي نخستين‌بار بودجه اختصاصي 94/10 ميليارد توماني براي تخت‌جمشيد و حفاظت از آن درنظر گرفته شده است. تابستان امسال آخرين هشدارها درباره ترك خوردن زمين تخت‌جمشيد اعلام شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون