• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

نشانه بزرگ براي يك غيبت و بودجه‌اي كه تعريف مي‌شود

نازنين متين‌نيا

ساخت فيلم فاخر، دغدغه هميشگي مديران فرهنگي است؛ دغدغه‌اي كه گاهي حاشيه مي‌سازد و گاهي هم مثل همين روزها، آنقدر حاشيه‌هاي ديگر زياد است كه جايي در حوالي دوردست‌ترين خبرها گم مي‌شود و كسي نگاهي به آن نمي‌اندازد.
جمعه شب و در يك برنامه خبري ويژه، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امتداد صحبت‌هاي مفصلش درباره سازمان نظام رسانه‌اي و سازمان نظام هنري، افزايش تعداد كتابخانه‌ها در مساجد و در نهايت افزايش كانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد از تعداد 80 هزارتا به بالا، از افزايش نرخ بودجه ساخت فيلم فاخر به بنياد فارابي هم خبر داده است.
صالحي اميري اعلام كرده كه سال 96، بودجه فيلم‌هاي فاخر 35 ميليارد تومان افزايش پيدا مي‌كند تا فيلمسازاني كه فيلم‌هاي فاخر و درجه الف مي‌سازند، بودجه بيشتري در اختيار داشته باشند. فيلم‌هاي فاخر در تعريف سينمايي به فيلم‌هايي معمولا تاريخي، مذهبي و فرهنگي خاص گفته مي‌شود كه در راستاي حفظ ارزش‌هاي مختلف به تصوير كشيده مي‌شوند.
 اما نكته جالب درباره اين فيلم‌ها اين است كه در سال‌هاي گذشته و در اثر سوءمديريت مديران سينمايي دولت گذشته و هدر رفتن بودجه‌هاي اين فيلم‌ها، محبوبيت ساخت چنين فيلم‌هايي هم در قشر سينمايي از دست رفت و جز چند فيلمساز خاص، فيلمسازي براي اين بخش سينما باقي نمانده؛ نمونه واضح اين ادعا هم جشنواره امسال است كه يا فيلم‌هايش با تهيه‌كنندگان خصوصي و مستقل و توسط كارگردانان جوان ساخته شده يا با توجه به موضوع، از نهاد و ارگاني خاص حمايت شده. چنين بود كه فيلم فاخر در جشنواره امسال غايبي بزرگ بود كه حتي غيبتش هم احساس نشد و بيشتر از اين، عدم حضور دغدغه‌هاي ديگر سينماگران به چشم آمد كه مطمئنا بخشي از آن، دغدغه مالي و بودجه حمايتي است.
 در چنين شرايطي شايد بهتر است كه مديران فرهنگي يك‌بار ديگر اين دغدغه فيلم فاخر ساختن را بررسي كنند و با توجه به شرايط، مطالبات مخاطبان و البته وضعيت صنعت سينما و سينماگران، اين بودجه را در رديف بودجه‌اي قرار دهند كه كارايي بيشتر دارد و به نفع جامعه سينمايي، از مديران سينمايي تا سينماگران، است. بودجه اندك فرهنگي و دغدغه‌هاي مهم فرهنگي، ارزش اين بازبيني مجدد را دارد، ضمن اينكه آرشيو گيشه سينماي ايران نشان مي‌دهد كه اكثريت فيلم‌هاي فاخر در فهرست، نتوانستند هزينه توليد را تامين كنند و اگر پشتوانه‌هاي حمايتي ديگر نبود، سرنوشت‌شان تعريف چنداني نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون