• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

از گشايش سفارت فلسطين تا احداث راه‌آهن سراسري

  30 بهمن
گشايش سفارت فلسطين در محل سابق سفارت اسراييل در تهران، پس از پيروزي انقلاب
 روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷ به فاصله يك هفته پس از پيروزي انقلاب اسلامي در مراسمي با حضور ياسرعرفات، رهبر سازمان آزاديبخش فلسطين، سفارت فلسطين در تهران در محل سابق سفارت اسراييل گشايش يافت.

  2 اسفند
افتتاح كميسيون حقوق بشر سازمان ملل
يكي از نهادهايي كه بر رعايت حقوق بشر در سازمان ملل متحد نظارت دارد، شوراي اقتصادي و اجتماعي است. كميسيون حقوق بشر يكي از هفت كميسيون كاركردي شوراي اقتصادي اجتماعي بود كه در سال 1967م. تشكيل شد و در واقع از ارگان‌هاي اصلي مبتني بر منشور سازمان ملل در زمينه حقوق بشر به
حساب مي‌آمد.
 در واقع اين كميسيون حدود 60 سال پيش در پي بروز جنگ جهاني دوم و متعاقب آن نقض گسترده حقوق بشر كشورها بر پايه جلوگيري از فجايع انساني به وجود آمد.

ورود قوام السلطنه به مسكو براي مذاكره با استالين
 در اسفند 1324 در حالي كه شمال ايران زير اشغال نيروهاي ارتش سرخ قرار داشت و دو حكومت خودمختار دست نشانده در شمالغرب كشور از سوي اشغالگران تاسيس شده بود (پيشه‌وري و قاضي محمد) قوام به مسكو رفت تا با مولوتف و استالين در خصوص تخليه نيروهاي ارتش سرخ مذاكره كند. اين مذاكرات يكي از پيچيده‌ترين ديپلماسي‌هاي دوران پهلوي دوم بود.
در جريان ملاقات با استالين و مولوتف وزير خارجه شوروي توانست موافقت آنان را براي تعيين سفير جديدشان در ايران جلب كرده و همچنين درباره استخراج مشترك نفت در درياي خزر توسط ايران و شوروي از طريق تاسيس يك شركت مختلط نفتي توافق به‏ عمل آورد.
 در پي اين توافق مولوتف اعلام كرد كه مساله كردستان و آذربايجان ايران يك مساله داخلي است و ابقا يا انحلال احزاب دموكرات در اين دو استان ارتباطي به اتحاد شوروي ندارد.
وي سپس به طور شفاهي قول داد به تدريج بخشي از نيروهاي خود را از قسمت‌هاي شرقي خاك ايران خارج كند. قوام نيز در برابر فشارهاي سرسختانه روس‏ها پذيرفت كه پس از بازگشت به ايران عده‌‏اي از اعضاي حزب توده را به كابينه‏‌اش وارد كند و قرارداد واگذاري نفت شمال را با نمايندگان اعزامي دولت شوروي امضا كند.

  3 اسفند
درگذشت نويسنده و شاعر بزرگ
 « اديب‌الممالك فراهاني»
ميرزا محمدصادق حكيم، ملقب به اديب‌الممالك فراهاني در سال 1239ش در تهران به دنيا آمد. وي سرودن شعر را با مديحه‏گويي آغاز كرد و لقب اديب‏الممالك از طرف مظفرالدين شاه قاجار به وي اعطا شد. اديب الممالك با انتشار روزنامه ادب، در بيداري افكار عمومي ملت ايران و افشاي ظلم و فساد حاكمان قاجار نقشي سازنده ايفا كرد. وي پس از صدور فرمان مشروطه، به سردبيري روزنامه مجلس برگزيده شد.
اديب‏الممالك فراهاني را مي‌توان يكي از بنيانگذاران يا دست كم پيشروان شعر متعهد سياسي در ادبيات فارسي معاصر ناميد كه از او ديوان اشعاري شامل قصايد، غزليات، رباعيات و... به جاي مانده است. وي سرانجام در سوم اسفند 1296ش در 57 سالگي درگذشت.

  4 اسفند
انتخاب آيت ‏الله «بهشتي» به رياست ديوان عالي كشور
به دنبال تصويب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و تشكيل مجلس شوراي اسلامي، در سال 1358 ش. طي حكمي از جانب حضرت امام خميني، آيت‌الله دكتر سيد محمد حسيني بهشتي به عنوان نخستين رييس ديوان عالي كشور، به بالاترين مقام قضايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي برگزيده شد. همچنين در اين روز، آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوي اردبيلي نيز به دادستاني كل كشور تعيين شد. اين انتخاب، همزمان با تثبيت نظام جمهوري اسلامي براي تشكيل و ساماندهي قوه قضاييه، متناسب با اهداف و اركان نظام اسلامي انجام شد.

  5 اسفند
روز بزرگداشت دانشمند شهير امامي
«خواجه نصيرالدين طوسي»
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصيرالدين طوسي و ملقب به استاد البشر و محقق طوسي در سال 597 ق در طوس به دنيا آمد. وي در ابتدا علوم عقلي و نقلي و حكمت مشا  را آموخت و در سال‌هاي بعد رياضيات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبيات را خواند به طوري كه در علوم روز به تبحر و استادي تمام رسيد. پس از فتح بغداد و سقوط عباسيان، خواجه نصير ماموريت يافت تا رصدخانه مراغه را ترتيب دهد.
 او جماعتي از رياضيدانان بزرگ را گرد آورد و كار احداث رصدخانه را در سال 657 ق آغاز كرد. وي همچنين آثار متعددي را در علوم مختلف به نگارش درآورد كه اخلاق ناصري، تجريد العقايد، ذيج ايلخاني، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذكره نصيريه و بيش از شصت اثر ديگر در اصول دين، اخلاق، منطق، هندسه، هيات، نجوم و عروض و شعر از آن جمله‏اند. خواجه نصيرالدين سرانجام در سال 672 در 75 سالگي درگذشت..
    6 اسفند
تصويب قانون احداث راه ‏آهن سراسري ايران
به موجب قانون احداث راه‏آهن جنوب ايران كه در ششم اسفندماه سال 1305 ق به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد، قرار شد تا خط آهن از خورموسي به خرمشهر و از آنجا به تهران متصل شود. در نهايت نخستين كلنگ احداث راه‏آهن ايران در 23 مهر سال 1306ش در تهران به زمين زده شد و همزمان عمليات ساختماني راه آهن از مركز و شمال و جنوب آغاز شد.

كودتاي كمونيستي در چكسلواكي
در سال 1946م پس از انتخابات پارلماني در چكسلواكي، حزب كمونيست بر ساير رقبا برتري يافت  و از اين پس حكومت نيمه كمونيستي تا سال 1948 بر سر كار بود. در 23 فوريه اين سال، كمونيست‏ها به وسيله كودتا، تمام قدرت را در كابينه در دست گرفتند و بخش‌هاي اداري جاي ايالات سابق را گرفت. از آن پس، جمهوري چكسلواكي، به عنوان يك كشور واحد و مركب از دو ملت چك و اسلواكي اعلام شد و تقريبا كليه فعاليت‏هاي اقتصادي، ملي اعلام شدند. دوران حكومت كمونيست‏ها بر چكسلواكي، بيش از 40 سال به طول انجاميد و پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، حكومت مستقلي برسر كار آمد. با اين حال اين كشور در سال‌هاي بعد از آن به دو كشور مستقل چك و اسلواكي تقسيم شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون