• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3755 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند

در چهارمين جلسه ستاد انتخابات وزارت كشور مقرر شد

از امكانات دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها، له يا عليه نامزدها استفاده نشود

گروه سياسي

پنجشنبه پركار براي دو نهاد نظارتي و اجرايي انتخابات. مسوولان شوراي نگهبان و وزارت‌ كشور كه تنها چند روز ديگر وارد مرحله اصلي برگزاري انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري مي‌شوند در سخنان جداگانه‌اي از دغدغه‌هاي موجود گفتند. در اين ميان اما نگراني‌ آيت‌الله جنتي بيش از رحماني‌فضلي جلب‌توجه مي‌كرد. دبير شوراي نگهبان از ضعف‌هاي موجود در قوانين انتخاباتي گفت كه همواره يكي از مهم‌ترين انتقادات مطرح شده از سوي چهره‌هاي سياسي بوده است. آيت‌الله جنتي اگرچه مصداقي براي اين ضعف‌ها نياورده است اما در لابه‌لاي سخنان خود به «تبليغات زودهنگام انتخاباتي» اعتراض كرد تا تنها به يكي از موضوعات مورد ايراد قانون انتخابات اشاره كند. دبير شوراي نگهبان در همايش هيات‌هاي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري با ابراز تاسف از برخي تبليغات زودهنگام انتخاباتي تحت عنوان كمك به نيازمندان و با تاكيد بر اينكه برخي ضعف‌هاي قانوني موجب سوءاستفاده در انتخابات مي‌شود، گفت: شوراي نگهبان تا جايي كه بتواند به وظيفه قانوني خود عمل خواهد كرد. به گزارش فارس، آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان در اين همايش اظهار داشت: شوراي نگهبان در قبال ورود غيرمسوولانه برخي مديران در انتخابات، حساسيت دارد. رييس مجلس خبرگان رهبري گفت: انقلاب ما، انقلاب اسلامي است و هدف نهضت امام‌خميني(ره) براي تحقق اسلام بود و مقام معظم رهبري هم براي تحقق احكام قرآن و فرهنگ اهل‌بيت(س) تلاش مي‌كنند. حضرت آيت‌الله جنتي در ادامه با اشاره به فرازهايي از بيانات الهي حضرت امام‌خميني(ره) درباره قدرت اسلام در برابر مستكبران تصريح كرد: مسوولان بايد در قبال دشمنان اسلام از موضع قدرت سخن بگويند نه از موضع ضعف. وي در ادامه با تشريح شرايط رياست‌جمهوري در قانون اساسي اضافه كرد: برخي از اين شرايط مانند «حسن سابقه» به راحتي قابل كشف است، اما برخي شرايط مثل «تقوا» و «ايمان» و «معتقد به مباني جمهوري اسلامي» درباره كسي كه بتواند عهده‌دار اين مقام باشد، آسان نيست. دبير شوراي نگهبان تصريح كرد: شوراي نگهبان در واقع بايد در پيشگاه مردم شهادت بدهد كه اين داوطلب داراي شرايطي چون «مدير»، «مدبر»، «باتقوا» و «مومن» و «معتقد به مباني جمهوري اسلامي» هست. وي ابراز اميدواري كرد كه رسانه‌ها از جمله صدا و سيما، حداقل همين شرايط را براي مردم تبيين كنند. آيت‌الله جنتي افزود: اينكه مردم بدانند بايد به «مدير»، «مدبر»، «باتقوا»، «مومن» و... راي بدهند، روشنگري مهمي است كه اميدواريم رسانه‌ها در اين خصوص اقدام كنند. دبير شوراي نگهبان در پايان از اعضاي هيات‌هاي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري خواست با دقت نظر در خصوص وظايف خود، تمام تلاش خود را براي نظارت دقيق بر انتخابات، به كار گيرند.
تاكيد وزير كشور بر اصل مهم بي‌طرفي در انتخابات
وزير كشور هم در چهارمين جلسه ستاد انتخابات كشور كه با حضور اعضاي اين ستاد در وزارت كشور برگزار شد براي چندمين بار بر اصل بي‌طرفي در انتخابات تاكيد كرد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور، شجاعي كياسري رييس مركز اطلاع‌رساني و امور بين‌الملل و رييس كميته اطلاع‌رساني ستاد انتخابات كشور در اين باره گفت: در چهارمين جلسه ستاد انتخابات كشور رحماني‌فضلي وزير كشور بار ديگر بر رعايت اصل بي‌طرفي در انتخابات و اجراي قانوني آن براي فراهم ساختن زمينه مشاركت حداكثري مردم در انتخابات 29 ارديبهشت 96 تاكيد كرد و سلامت برگزاري انتخابات را بسيار مهم خواند. شجاعي كياسري درباره مصوبات چهارمين جلسه ستاد انتخابات كشور هم گفت: در اين جلسه مقرر شد، قانون مربوط به عدم سوءپيشينه نامزدها از طريق يك طرح دو فوريتي در مجلس شوراي اسلامي اصلاح شود و پيگيري لازم درخصوص مواد 63 تا 77 و ماده 24 قانون انتخابات رياست‌جمهوري مربوط به تبليغات و آموزش از طريق صدا و سيما و ساير دستگاه‌ها صورت گيرد. وي درباره ديگر مصوبه اين جلسه گفت: مقرر شد از امكانات دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها به هيچ عنوان له يا عليه نامزدها استفاده نشود و ستاد انتخابات كشور اين موضوع را پيگيري كند.
افراد داراي پرونده قضايي
مي‌توانند نامزد شوند
اما در ميان دغدغه‌هايي كه از سوي مسوولان نظارتي و اجرايي انتخابات براي برگزاري آن مطرح مي‌شود، همگرايي داخل جناح‌هاي سياسي از مهم‌ترين اهداف و در اصل نگراني‌هايي است كه در ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان وجود دارد. اين هدف كه به نظر مي‌رسد بيشتر از ناحيه جريان اصولگرايي دنبال شود، گاهي با اتفاقاتي روبرو مي‌شود كه در هيچكدام از دسته‌بندي‌هاي سياسي نمي‌تواند جاي بگيرد. ورود حميد بقايي به عرصه انتخابات رياست‌جمهوري يكي از اين اتفاقات است. معاون اجرايي رييس دولت قبل كه هنوز پرونده او در قوه قضاييه باز است با اعلام كانديداتوري خود توجه همه را به سمت پرونده تخلفات جلب كرد. اما در اين شرايط، وزير دادگستري كه يكي از مراجع چهارگانه براي استعلام شوراي نگهبان است در پاسخ به اين سوال كه آيا شخصيت‌هايي داراي پرونده قضايي همچون بقايي مي‌توانند نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شوند، گفت: بله مي‌توانند. منعي در اين زمينه وجود ندارد. فقط صلاحيت‌شان بايد در شوراي نگهبان بررسي شود. در كل كسي مي‌تواند داراي پرونده اتهام قضايي باشد ولي از نظر شوراي نگهبان اين مشكلي نباشد. مصطفي پورمحمدي در گفت‌وگو با خبرآنلاين در پاسخ به اين سوال كه آيا قرار است جبهه مردمي نيروهاي انقلاب تنها راهكار رسيدن اصولگرايان به همگرايي در انتخابات پيش‌رو باشد؟ گفت: اصولگرايان دنبال همگرايي هستند، حتما كار خوبي است و ما هم خوشحال مي‌شويم حركت‌هاي سياسي انسجام داشته باشند. وي افزود: بايد از همگرايي گروه‌هاي سياسي استقبال كرد چون حركت مثبتي براي كل فضاي سياسي كشور است. عضو جامعه روحانيت مبارز درباره ضرورت نقش‌آفريني جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي انتخابات رياست‌جمهوري اظهار كرد: خودشان بايد اين را بگويند اما تاكنون اعلام آمادگي نكرده‌اند. پورمحمدي درباره خبر نظر مثبت جامعتين به حمايت از نامزدي ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: هنوز نام هيچ كانديدايي در جامعه روحانيت مبارز مطرح نشده و جامعه روحانيت تصميم هم ندارد كه نظري بدهد. عضو جامعه روحانيت مبارز تهران در پاسخ به سوالي درباره كاهش تاثيرگذاري جامعه روحانيت مبارز بر بدنه جوان جريان اصولگرا با فوت شدن يا كناره‌گيري چهره‌هاي كاريزماتيك اين تشكل روحاني گفت: اصلا دنيا از فضاي كاريزماتيك گذشته است حركت‌هاي سازمان يافته و تشكيلاتي است كه اثربخش است. عملا بايد به سمت روش‌هاي مردم‌سالارانه و شكل‌هاي نوين و مدرني كه در حوزه سياسي مطرح مي‌شود، برويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون