• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3755 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند

غلامرضا تاجگردون از شرايط انتخاباتي اصولگرايان مي‌گويد

هيچ ‌كدام از كانديداهاي اصولگرا جريان‌ساز نيستند

گروه سياسي| اسامي يكي بعد از ديگري در اردوگاه اصولگرايي رديف شده‌اند. از جليلي و ابراهيم رييسي تا حميدرضا بقايي نام‌شان براي رقابت با حسن روحاني رسانه‌اي شده است. حالا برخي مانند بقايي علني و زودهنگام كانديداتوري‌شان را اعلام كرده‌اند و برخي در پس پرده و در ميان ليست‌هاي انتخاباتي نام‌شان مطرح شده اما هر چه هست اردوگاه اصولگرايي قرار نيست به اين سادگي‌ها رنگ وحدت حول يك چهره راي آور را ببيند.
اما گذشته از عدم وحدت اصولگرايان كه به يك عارضه انتخاباتي مزمن بعد از انتخابات مجلس هفتم تبديل شده است، شرايط سياسي چهره‌هاي مطرح شده در جريان اصولگرايي هم با اما و اگرهايي روبه‌رو است.
روز گذشته غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ايلنا، به همين اما و اگرها اشاره كرده و اوضاع جريان اصولگرايي و كانديداهاي آنها در انتخابات سال آينده را بررسي كرده است. او با اشاره به اعلام كانديداتوري همزمان تعدادي از چهره‌هاي اصولگرا براي انتخابات رياست‌جمهوري طي روزهاي اخير معتقد است: صرف اعلام كانديداتوري افراد براي اينكه اين فرد واقعا توانايي رياست‌جمهوري داشته باشد، كفايت نمي‌كند.
تاجگردون در پاسخ به سوالي درباره اعلام كانديداتوري حميد بقايي، گفته است نمي‌دانم كه آيا تعريف مفهوم «رجل سياسي» در شوراي نگهبان تغيير كرده يا خير اما تا جايي كه مي‌دانم تمامي افرادي كه تا به امروز مطرح شده‌اند، بنابر تعاريف قبلي، «رجل سياسي» محسوب نمي‌شوند و در اين راستا تفاوتي ميان بقايي و بقيه وجود ندارد.
به گفته او در ادوار گذشته افراد بسيار سرشناس‌تر از اين افرادي كه امروز اعلام كانديداتوري كرده‌اند، داشتيم كه به‌دليل اينكه بنابر تعريف شوراي نگهبان «رجل سياسي» محسوب نمي‌شدند، تاييد صلاحيت نشدند. شايد اشاره تاجگردون به چهره‌اي همچون مشايي باشد و مخاطبش هم بقايي. چه آنكه در انتخابات سال 92 در حالي صلاحيت رحيم مشايي براي ورود به انتخابات رياست‌جمهوري تاييد نشد كه صلاحيت آيت‌الله هاشمي هم در آن انتخابات رد شد.
اما در حالي كه گفته مي‌شد آيت‌الله هاشمي به دلايل جسمي در آن انتخابات رد صلاحيت شده، گمانه‌زني‌ها درباره دلايل رد صلاحيت اسفنديار رحيم مشايي نشان از محرز نشدن ويژگي رجل سياسي براي او بوده است. موضوعي كه حالا تاجگردون علاقه‌مند است تا به بقايي و امثال او يادآوري كند.
نامزدي كه تبديل به «مصيبت بزرگ» شد
تاجگردون نماينده اصلاح‌طلب گچساران در عين حال اين را هم خطاب به شوراي نگهبان گفته است كه اين شورا بايد جايگاه رياست‌جمهوري را بسيار جدي بگيرد و بدون تعارف نسبت به اينكه فلان نامزد نزديك به كدام حزب و جريان سياسي است، در راستاي تاييد صلاحيت نامزدها اقدام كند. او براي اين يادآوري خودش يك مثال تاريخي هم دارد. هرچند او نامي از احمدي‌نژاد در سخنانش نبرده است اما اشارات او و به ويژه بازه زماني كه به آن اشاره مي‌كند گوياي اين گمانه زني است.
اصولگرايان با معرفي يك نامزد در شب آخر به نتيجه نمي‌رسند
رييس كميسيون برنامه و بودجه در پاسخ به سوالي درباره تعدد نامزدهاي اصولگرا گفت: دوستان اصولگرا بايد بدانند كه آن‌چه پيش از اين يك بار انجام شده، تكرار مي‌شود و اگر فردي را شب آخر مطرح كنند، مردم به او راي مي‌دهند، تصور نادرستي است و درواقع نه نظام مرتكب چنين اشتباهي مي‌شود و نه مردم چنين تصميمي مي‌گيرند.
هيچ‌كدام از نامزدهاي اصولگرايان جريان‌ساز نيستندتاجگردون در سخنانش علاوه بر اينكه به عارضه تكثر در ميان اصولگرايان اشاره مي‌كند اين را هم مي‌گويد كه گزينه‌هاي معرفي شده از سوي آنها هيچ كدام چهره‌هاي راي‌آور و رقباي جدي نمي‌توانند باشند: «فضاي فعلي سياسي كشور نشان مي‌دهد امكان وحدت در ميان اصولگرايان بسيار ضعيف است و درصورتي كه وحدتي هم محقق شود، كانديداهايي كه تاكنون اعلام شده‌اند، جريان‌ساز نيستند.»
به عقيده او مردم در هر صورت تصميم خود را خواهند گرفت و اين تصميم منطقي خواهد بود. اصولگرايان مي‌توانستند با تاكتيك ديگري وارد ميدان شوند اما در حال حاضر اولا اين تعدد كانديداها راه به جايي نمي‌برد و در ثاني چهره‌هايي كه معرفي شده‌اند، جريان‌ساز نيستند.
تاكتيك تعدد كانديداهاي اصولگرا براي شكستن راي روحاني جواب نمي‌دهد
تاجگردون اما يك احتمال ديگر را هم بررسي كرده است. اينكه اين تعدد كانديداها در جريان اصولگرايي حربه‌اي تاكتيكي براي شكستن آراي روحاني باشد.
او معتقد است اين تاكتيك جواب نمي‌دهد چرا كه افرادي كه معرفي شده‌اند، «چهره» نيستند و نهايتا هر كدام قرار است يكي، دو ميليون راي بياورند. آن‌چنان كه مثلا سعيد جليلي در انتخابات قبلي نهايتا حدود سه، چهار ميليون راي آورد و تاثير چنداني نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون