• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3755 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند

اتصال ايران به زنجيره تامين خودروسازان فرانسوي

پاي قطعه‌سازان ايراني به فرانسه باز شد

گروه اقتصادي

قراردادهاي جديد دو شركت خودروسازي فرانسوي يعني پژو و رنو نشان مي‌دهد كه آنها قصد ندارند به هيچ قيمتي بازار ايران را از دست بدهند. گويا براي اين دو خودروساز آنقدر فرقي ندارد كه بخواهند در مورد قطعه پاي ميز مذاكره بنشينند يا در خصوص فروش خودرو، يا حتي خدمات پس از فروش. چون هدف مشخص است؛ بازار جوان و پرمشتري ايران. همين جذابيت‌ها سبب شده تا نيامده، بازار مهمان‌هاي ناخوانده چيني را كساد كرده‌اند. آن‌طور كه محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگوبا «اعتماد» كه به زودي منتشر مي‌شود، مي‌گويد: «خودروسازان اروپايي هر قيد و شرطي را براي سرمايه‌گذاري در ايران پذيرفته‌اند و به آنها گفته‌ايم به شرطي قرارداد امضا مي‌كنيم كه توليد مشترك امكان صادرات داشته باشد. » در ميان تمام قراردادهاي امضا شده پسابرجامي اين فرانسوي‌ها هستند كه توانسته‌اند بيشترين تعداد قراردادهاي اقتصادي را با ايران به پيش برند. گاه از 13 قرارداد تنها با يك خودروساز هم خبر مي‌رسد؛ البته با شرط سرمايه‌گذاري و قبول صادرات 30 درصدي. به جز خودروسازي ايران با فرانسوي‌ها قراردادهاي ديگري هم در حوزه‌هاي مختلف بسته است؛ از خريد هواپيما گرفته تا قراردادهاي نفتي. يكي از دو غول هوايي دنيا طبق قرارداد هواپيماهاي نوي خود را به ايران فروخت. در حوزه خودروسازي اگرچه اين فرانسوي‌ها بودند كه با تمام بد عهدي قبلي توانستند بيشترين تعداد قرارداد خودرويي را با ايراني‌ها ببندند، اما ايراني‌ها نشان داده‌اند، به خودروهاي فرانسوي اقبال بيشتري دارند تا نمونه‌هاي مشابه چيني. به همين دليل هم هست كه زير‌مجموعه يك قرارداد با پژو 13 قرارداد ديگر اعم از خدمات پس از فروش و توليد و صادرات و غيره امضا مي‌شود تا اين‌بار پژو گام سفت‌تري در بازار ايران بردارد و براي بازار بلندمدت‌تر برنامه‌ريزي كند.
فرانسوي‌ها هم البته توانستند دومين قرارداد قطعه‌سازي را هم به نام خود ثبت كنند و براي دومين بار يكي ديگر از قطعه‌سازان مطرح فرانسوي پاي ميز امضاي قرارداد با طرف ايراني با پيش شرط صادرات 30 درصدي بنشيند.
جوينت ونچري براي صنعت قطعه‌سازي
در مراسمي كه به همين مناسبت برگزار شد، علي آهني، سفير ايران در فرانسه با اشاره به امضاي نخستين قرارداد جوينت ونچر ميان قطعه‌سازان ايران و فرانسه گفت: « روابط ايران و فرانسه در مسير خوبي قرار گرفته است، شاهد پيشرفت‌هاي خوبي در صنعت خودرو با مشاركت فرانسوي‌ها بوديم و مي‌توان گفت فرانسوي‌ها در صنعت خودروي ايران پيشرو بوده‌اند. » سفير ايران در فرانسه با اشاره به اتصال قطعه‌سازان ايراني به زنجيره تامين خودروسازان فرانسوي ادامه داد: « نكته‌اي كه در قراردادهاي خودرويي امضا شده و ميان خودروسازان ايراني و فرانسوي مطرح بوده، موضوع عمق بخشيدن به ساخت قطعات داخل و صادرات اين توليدات بوده است. »
آهني با اشاره به ويژگي مثبت جوينت ونچر رازمكاپلاست، تصريح كرد: «يكي از نقاط قوت قرارداد جوينت ونچر ميان قطعه‌سازان ايراني و فرانسوي، كمك به توليد قطعات خودرو با استانداردهاي بالا در داخل كشور است. همچنين شرط صادرات ۳۰درصدي در اين قرارداد، امكان استفاده از قطعات ساخت داخل ايران را در زنجيره تامين خودروسازان اروپايي فراهم مي‌كند. در قرارداد مذكور، موضوع صادرات قطعات به عنوان‌بندي از اين قرارداد در نظر گرفته شده كه بسيار حائز اهميت بوده و مي‌تواند به افزايش كيفيت قطعات توليد داخل بينجامد. » طبق اين گزارش قرارداد ايجاد جوينت ونچر مشترك ميان رايزكو و مكاپلاست فرانسه در حالي در پاريس به امضا رسيد كه براي نخستين بار شرط صادرات ۳۰درصدي براي يك قرارداد قطعه‌سازي به اجرا درخواهد آمد.
حميدرضا صمدي، طرف ايراني كه اين قرارداد را امضا كرد به عنوان رييس هيات‌مديره رايزكو گفت: «قرارداد شكل گرفته ميان رايزكو و مكاپلاست براي توليد قطعات موتور و قطعات تزييني خودرو است كه براي نخستين بار شرط ۳۰ درصد صادرات محصولات توليدي در نظر گرفته شده است. مكاپلاست يكي از قطعه‌سازان بزرگ فرانسه و از تامين‌كنندگان تك‌سورس برخي از قطعات اين دو خودروساز است. »
صمدي با بيان اينكه براي نخستين بار در متن يك قرارداد قطعه‌سازي به صادرات حداقل ۳۰ درصد از محصولات توليدي اشاره شده، گفت: « قراردادن اين شرط خواسته ما بوده چرا كه قرار نيست فعاليت ما در داخل مرزهاي ايران محدود شود. نگاه ما به دليل موقعيت جغرافيايي ايران، فرامرزي بوده است. با اين قرارداد قطعه‌سازان ايراني مستقيما به زنجيره تامين رنو و پژو سيتروئن وصل خواهند شد، در گردهمايي كوچكي كه برگزار شد، مديران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اينكه با حضور مكاپلاست در ايران سرعت فعاليت اين روي شركت افزايش خواهد داشت، تاكيد داشتند. بنابراين ما به راحتي به زنجيره تامين پژو و رنو متصل خواهيم شد. »
حضور موثرتر در ايران
همچنين پير بوله، قطعه ساز فرانسوي طرف قرارداد در اين جوينت ونچر، در مراسم امضاي اين قرارداد اعلام كرد: «اين شركت در زمينه توليد قطعات پلاستيكي داخلي، خارجي و موتور خودرو فعاليت مي‌كند و در تلاش هستيم تا از طريق مشاركت با طرف ايراني حضور موثري در صنعت خودرو و قطعه‌سازي ايران داشته باشيم. »
وي با اشاره به زيرساخت‌هاي مناسب و قابل توجه صنعت قطعه‌سازي ايران در منطقه خاورميانه گفت: «در سال‌هاي گذشته از طريق همكاري با شركت‌هاي پژو و رنو قطعات توليدي اين مجموعه به ايران صادر مي‌شد، اما در شرايط فعلي و با لغو تحريم‌ها تلاش كرده‌ايم تا از طريق سرمايه‌گذاري مستقيم، ايران را به يكي از پايگاه‌هاي صادراتي خود تبديل كنيم. »
پير بوله با بيان اينكه صنعت قطعه‌سازي ايران از منابع انساني بسيار توانمند نسبت به ديگر كشورهاي منطقه برخوردار است، افزود: «با بررسي‌هاي صورت گرفته تصميم گرفتيم از طريق همكاري مكاپلاست و رايزكو به صورت سرمايه‌گذاري مشترك در زمينه توليد قطعات، حضور گسترده‌اي در ايران داشته باشيم. بر اساس اين قرارداد علاوه بر انتقال دانش فني و تكنولوژي انحصاري ساخت، بالغ بر ٣٠ درصد از قطعات توليدي در ايران، از طريق شبكه جهاني تامين شركت‌هاي پژو، رنو و ديگر خودروسازان همكار به ديگر كشورها صادر خواهد شد. »
اين قطعه ساز فرانسوي تصريح كرد: «يكي از نكات مهم اين قرارداد سرعت اجراي آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه‌هاي توليد قطعات آغاز و همزمان هدفگذاري‌هاي صادراتي نيز دنبال خواهد شد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون