• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3756 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۸ اسفند

جردن باروز با دونالد ترامپ سرشاخ شد

در قلب ايران احساس مي‌كرديم در خانه هستيم

گروه ورزش

براساس يك نظرسنجي كه نتايج آن اخيرا منتشر شد تنها ۴۱ درصد از امريكايي‌ها عملكرد دونالد ترامپ را به عنوان رييس‌جمهور تاييد مي‌كنند و ۵۸ درصد گفته‌اند كه دولت جديد ترامپ مايه «شرمساري» آنهاست. براساس اين نظرسنجي كه از سوي موسسه مك كلاچي – ماريست انجام شد ۴۹ درصد از سوال شوندگان عملكرد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا را تاييد نكرده‌اند. اين نتيجه داراي اختلاف فراوان در ميان گرايش‌هاي حزبي است. در ميان جمهوريخواهان ۸۵ درصد عملكرد ترامپ را به عنوان رييس‌جمهور تاييد مي‌كنند و تنها ۱۱ درصد دموكرات‌ها اين عقيده را داشته‌اند. همچنين ۳۸ درصد امريكايي‌ها نظر مطلوب به ترامپ داشتند در حالي كه ۵۴ درصد نظر نامطلوب نسبت به رييس‌جمهور امريكا داشتند. تنها ۳۳ درصد امريكايي‌ها گفتند كه اقداماتي كه ترامپ تاكنون انجام داده «مايه مباهات» آنهاست. اكثريت پاسخگويان اين نظرسنجي نحوه مديريت سياست خارجي و مقابله با تروريسم از سوي ترامپ را تاييد نكردند. ۴۵ درصد امريكايي‌ها مديريت اقتصادي ترامپ را تاييد كردند اما ۴۳ درصد اين مديريت او را تاييد نكردند. حدود سه چهارم راي‌دهندگان شركت‌كننده در اين نظرسنجي معتقدند ترامپ در حال عمل به وعده‌هاي انتخاباتي‌اش است اما ۵۷ درصد عقيده داشتند كه ترامپ در زمان بسيار فشرده به دنبال انجام كارهاي بسيار زياد است. نظرسنجي مك كلاچي – ماريست در بازه زماني ۱۵ تا ۱۹ فوريه با پرسش از ۱۰۷۳ بزرگسال انجام شده و حاشيه خطاي ۳ درصدي داشته است. اين در حالي است كه در يك نظرسنجي ديگر مربوط به دانشگاه كوئينيپياك كه اخيرا نتايجش منتشر شد ميزان محبوبيت ترامپ تنها ۳۸ درصد بود كه پايين‌ترين ميزان محبوبيت ثبت شده تاكنون براي او بوده است.

جالب اينكه جردن باروز كشتي‌گير شناخته شده امريكا نيز پس از سفري كه براي حضور در جام جهاني كرمانشاه به ايران داشت در مصاحبه‌اي با سايت GQ انتقاداتي را به ترامپ وارد كرده و در اصطلاح كشتي‌گيران با او سرشاخ شده و گفته است: «اگر ترامپ به ايران سفر مي‌كرد پس از بازگشت آنها را مي‌ستود.» جالب‌تر اينكه فدراسيون كشتي ايران نيز از باروز و خانواده‌اش دعوت كرده تا به ايران سفر كنند. اين در حالي است كه همسر جردن چندي پيش در صفحه اينستاگرام خود نوشته بود كه سفر به ايران را در برنامه دارد و دوست دارد تا به اين كشور برود.

جردن باروز، كشتي‌گير پرآوازه امريكايي بعد از بازگشت به امريكا در مصاحبه‌اي با سايت GQ از تجربه خود در سفر به ايران گفت‌.

به شما براي عملكرد خوب‌تان در جام جهاني تبريك مي‌گوييم. چه مدت در ايران بوديد و چه زماني برگشتيد؟

متشكرم. ما هشت روز در ايران بوديم و من يكشنبه شب به نبراسكا بازگشتم.

ايران در جام جهاني امسال قهرمان شد. آنها تعدادي از بهترين كشتي‌گيران جهان را در تيم خود دارند. شرايط خوبي كه دارند باعث خوب بودن آنها مي‌شود.

اين جالب است زيرا من در هفت سال كار در سطح بين‌الملل، هرگز به كشتي‌گيران ايراني نباختم اما آنها در سطح تيمي هميشه بهترين هستند. اين پنجمين جام جهاني من بود. در همه اين مسابقات، ما به ايراني‌ها باختيم. اين نشان مي‌دهد كه آنها در سطح بسيار بالايي هستند. آنها بسيار منضبط و باروحيه ورزشي هستند. آنها مي‌دانند كه چطور در يك مسابقه شرايط خوب را حفظ كنند.

فكر مي‌كنيد اين برتري ارتباطي به غرور فرهنگ ايران دارد؟

بدون شك همين‌طور است. به غير از امريكا، آنها كشوري هستند كه من عشق آنها به ورزش را حس مي‌كنم و مي‌دانم كه اين عشق، با هويت ملي آنها درآميخته است. امريكايي‌ها اين عشق را به راگبي، بسكتبال و بيسبال دارند. ما براي اين ورزش‌ها زندگي مي‌كنيم و اين ورزش‌ها نشان‌دهنده هويت ما هستند. در ايران اين حس، به كشتي وجود دارد. ميهن‌پرستي آنها با عشق به كشتي تعريف مي‌شود. به همين دليل است كه آنها بهترين هستند.

چقدر براي شما به عنوان يك امريكايي سخت بود كه بعد از چند دهه دشمني بين اين دو كشور به ايران برويد؟ با توجه به قانون اخير آقاي ترامپ اوضاع چطور بود؟

خودم را يك ناسيوناليست نمي‌دانم اما كشورم را دوست دارم. آنچه دوست داشتم مردم ايران بدانند و گوش دهند اين است كه در امريكا دموكراسي وجود دارد. ما به مسوولان دموكرات راي مي‌دهيم اما گاهي اوقات آنها پيروز نمي‌شوند. هنوز هم مي‌توانم كشورم را دوست داشته باشم. با وجود اينكه با برخي از سياست‌هاي آن مخالفم. دونالد ترامپ و من، نظرات مختلفي نسبت به ايراني‌ها داريم. مطمئنم اگر او به ايران سفر كرده بود و درباره ايراني‌ها بيشتر مي‌دانست، پس از بازگشت به امريكا، ايراني‌‌ها را مي‌ستود.

اين اظهارنظر جسورانه‌اي است. آيا شما از واكنش‌هايي كه ممكن است ايجاد شود، نمي‌ترسيد؟

تا به حال دو بار به ايران رفتم. مي‌توانم صادقانه بگويم ايرانيان يكي از مهربان‌ترين و مهمان‌نوازترين مردمان دنيا هستند. آنها فرهنگي قديمي دارند. فكر مي‌كنم كه تازه در حال شناختن آنها هستم. براي پاسخ به سوال شما بايد بگويم از اظهارنظر خودم مطمئنم و مشكلي هم با واكنش‌ها ندارم.

شما بهترين كشتي‌گير وزن ۷۴ كيلوگرم در دنيا هستيد. آيا زماني كه در ايران بوديد، احساس كرديد كه فرد شناخته شده و مشهوري هستيد؟

صادقانه بگويم كه استقبال مردم مرا شگفت‌زده كرده بود. انگار كه تمام مردم ايران كاملا از مسابقات آگاه بودند. شبكه ورزشي آنها نيز چيزي شبيه به ESPN بود هر روز به صورت كامل گزارش مي‌داد و در ميليون‌ها خانه، گزارش‌ها ديده مي‌شد. زماني كه من به فرودگاه رفتم، صفي از تماشاگران و هواداران به استقبال ما آمدند و بعد از مسابقات نيز ما را بدرقه كردند. در امريكا نيز چنين استقبالي نديده بودم. استقبال در ايران چيز ديگري بود. نام‌هاي ما فرياد زده مي‌شد. اين ديوانه‌كننده است نه؟ ما در قلب ايران احساس مي‌كرديم در خانه هستيم.

آيا شما با كسي در تيم ايران دوست هستيد؟

با مسعود اسماعيل‌پور صميمي هستم و او را دوست خودم مي‌دانم. گاهي اوقات در اينستاگرام براي هم پيام مي‌فرستيم و حال هم را مي‌پرسيم. او مانند يك جوانمرد با من رفتار مي‌كند و به من توصيه‌هايي درباره حريفانم مي‌كند. در دوستي ما احترام زيادي وجود دارد.

شما براي امريكايي‌هايي كه به ايراني‌ها اعتمادي ندارند و فكر مي‌كنند قانون ضد مهاجرت عمل درستي بوده است، چه حرفي داريد؟

آنچه در رسانه‌ها و فيلم‌ها از ايران به نمايش گذاشته مي‌شود، درست نيست. اين فيلم‌ها به هيچ‌وجه ايران واقعي را نشان نمي‌دهد. فكر مي‌كنم شناخت درست از ايران زماني حاصل مي‌شود كه شما به آن جا سفر كنيد و آنچه من حس كردم را تجربه كنيد. اگر اين كار را انجام دهيد، خواهيد ديد كه ايراني بودن چه معني دارد. قول مي‌دهم ذهن شما تغيير مي‌كند.

آيا شما زماني كه آنجا بوديد به مشكلي برخورديد؟

نه به هيچ‌وجه. عشق و حمايتي كه ما دريافت كرديم باعث دلگرمي ما شد. براي مسابقه خود را آماده مي‌كرديم. آنها با ما عكس مي‌گرفتند و مدت زيادي صبر مي‌كردند با آنها عكس بيندازيم. حتي بعد از مسابقات، افرادي عادي براي من هدايايي همچون لباس‌هاي كردي، كتاب شعر ايراني، عروسك، زعفران و سوهان فرستادند.

اگر به شما بگويند هواپيمايي منتظر شماست تا همين الان شما را دوباره به ايران باز گرداند، چه مي‌گوييد؟

مي‌گويم همين الان در راه فرودگاه هستم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون