• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

لزوم چاره‌انديشي براي بدهي‌هاي دولت و پول سمي نظام پولي

چشم‌انداز بودجه 96 روشن نيست


عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه براي تكميل پروژه‌هاي زيربنايي در دست اجرا از سوي وزارت راه و شهرسازي به ۱۷۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است، گفت: در دوره‌هاي مختلف برخي تعهداتي از قبيل توزيع يارانه، مسكن مهر يا تثبيت قيمت انرژي براي خزانه ايجاد كرده‌اند و با استقبال هم مواجه شده‌ است، اما، هنوز نمونه موفقي براي كاهش هزينه‌ها نداريم. وي افزود: ما در موقعيتي هستيم كه بايد از منظر اقتصاد سياسي يك تغيير انگاره در مديريت اقتصاد ملي ايجاد كنيم و در اين راستا به‌طورقطع نياز به يك تغيير الگو (paradigm shift) خواهد بود. بي‌ترديد اين موضوع فراتر از تغييرات رويه‌اي بلكه به شكل يك تغيير ‌و تحول در مديريت اقتصاد ملي بايد انجام گيرد. در اين تحول بنيادين نقش و ماموريت مديران مالي غير قابل چشم‌پوشي است. وزير راه و شهرسازي باتوجه به ساختار سوداگرانه و مركانتيليستي اقتصاد ايران، تصريح كرد: اقتصاد ملي ايران از يك دوره سوء‌مديريت بسيار عميق و بي‌انضباطي مالي كه در كشور رخ داد، رنج مي‌برد. لذا تغيير انگاره در آن كار بسيار سخت و دشواري است. ازآنجا ‌كه ما در ايران شاهد يك بي‌انضباطي گسترده در حوزه مديريت مالي كلان كشور و گسترش فرهنگ سوداگرانه به همراه عدم پاسخگويي آنها به اركان كشور بوده‌ايم، سخن گفتن از انضباط، شفافيت، افشاي اطلاعات اساسي براي مجامع عمومي و پاسخگويي به ذينفعان در اين شرايط محيطي، كار بسيار سختي است و من به شما تبريك مي‌گويم كه اين كار پر از مانع را به‌خوبي آغاز كرده‌ايد؛ بنابراين در اين راه با وجود موانع و مشكلات انبوه پيش‌رو نبايد خسته و افسرده شويد.
وي با اشاره به چرايي نياز به تغيير انگاره اظهار داشت: براي تكميل پروژه‌هاي زيربنايي در دست اجرا از سوي وزارت راه و شهرسازي به ۱۷۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است. البته دليلي نيست كه فرض كنيم كه پروژه‌هاي در دست اجرا ضروري‌ترين پروژه‌هاي كشور هستند و با اهداف طرح جامع حمل‌ونقل يا توسعه ملي مطابقت دارند. ملي درهر صورت قانوني است و در برابر آنها تعهد ايجاد شده است. با مدنظر قرار دادن طرح جامع حمل‌ونقل به‌منظور دستيابي به اهداف خود در سال ۱۴۰۴، با هدف دستيابي به قدرت رقابت‌پذيري ايران در منطقه، حداقل حدود ۵۵۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است.
آخوندي با بيان اينكه فقط براي حوزه حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه ۱۹۰ هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده است، تصريح كرد: با وجود چنين ارقام بزرگي، غيرقابل تامين بودن آن از محل بودجه مشخص است و به‌طور حتم نمي‌توان اين مبالغ را از منابع دولت و بودجه تامين كرد. چنانچه با اين ارقام، اعتبارات مورد نياز ساير بخش‌ها مانند صنعت، بهداشت، انرژي، نيرو و توسعه شهرها افزوده شود به خوبي مشهود خواهد بود كه اتكا به بودجه و درآمد نفت امكان‌پذير و قابل‌تداوم نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون