• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

براي اولين بار رييس‌جمهور در جشن سالانه خبرنگاران شركت نمي‌كند

قهر ترامپ

ميثم سليماني

 

رابطه رييس‌جمهور ايالات متحده با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هر روز تند و تيزتر از قبل مي‌شود. دونالد ترامپ حتي تلاش هم نمي‌كند تا روابط خود با رسانه‌ها را بهبود ببخشد. او براي رسانه‌هاي مخالف خود شمشير را از رو بسته است و حاضر به اندك نرمش در برابر رسانه‌ها نيست. آخرين سورپرايز او براي رسانه‌ها پس از اينكه ورود تعدادي از رسانه‌ها را به كاخ سفيد منع كرده بود، شنبه شب در توييتر خود اعلام كرد كه در نشست سالانه خبرنگاران كاخ سفيد در واشنگتن حضور نخواهد داشت. گفتني است به طور معمول انجمن خبرنگاران امريكا به صورت سالانه مراسم شامي را در ماه آوريل برگزار مي‌كند كه در آن شخصيت‌هاي مهم امريكا از جمله رييس‌جمهور نيز حضور دارند و معمولا سخنراني رييس‌جمهور در آن به صورت غيررسمي و صميمانه ايراد مي‌شود. اما بسياري معتقدند اين اقدام دونالد ترامپ يك نوع اعتراض به مطبوعات و رسانه‌هاي امريكايي است كه همواره او را مورد نقد قرار مي‌دهند. اكنون روابط ميان دولت امريكا و رسانه‌ها به‌شدت خصمانه است و اين اقدام دونالد ترامپ تنها يك روز پس از آن رخ مي‌دهد كه كاخ سفيد اجازه ورود تعدادي از رسانه‌هاي خبري به جلسه مطبوعاتي سخنگوي كاخ سفيد را نداد. اين مراسم شام پر زرق و برق براي اعطاي هزينه بورس تحصيلي روزنامه‌نگاري و خبرنگاري برگزار مي‌شود و رسانه‌هاي معتبر جهان از جمله سي‌ان‌ان اين مراسم را به صورت زنده و مستقيم تحت پوشش خود قرار مي‌دهند. با اين حال در حال حاضر دونالد ترامپ كه تنها رسانه خود را توييتر مي‌داند، در پيامي نوشت، من نمي‌خواهم در شام انجمن خبرنگاران كاخ سفيد امسال شركت كنم. اميدوارم همگي شب خوب و بزرگي داشته باشند. اين توييت در حالي منتشر شد كه دونالد ترامپ پيش از آن نيز در توييتي رسانه‌ها را دشمن ملت و منتشر‌كننده اخبار جعلي خواند. با اين حال مسوولان انجمن خبرنگاران اعلام كردند كه اين مراسم حتي بدون حضور رييس‌جمهور هرچه باشكوه‌تر برگزار خواهد شد. جف ميسون، رييس انجمن در بيانيه‌اي اعلام كرد كه ما مشتاقانه منتظر حضور درخشان اعضاي كانون در مراسم شام و بهترين روزنامه‌نگاران سياسي در سال گذشته هستيم و اميدواريم بتوانيم به افرادي بورسيه اعطا كنيم تا بتوانند نسل بعدي حرفه ما را بسازند. دونالد ترامپ در صورت عدم حضور در اين مراسم شام، نخستين رييس‌جمهوري‌خواهد بود كه از سال 1921 كه اين مراسم برگزار مي‌شود در آن شركت نمي‌كند. در طول 30 سال گذشته، رونالد ريگان، تنها رييس‌جمهوري بود كه به دليل اصابت گلوله بر اثر ترور دوره نقاهت خود را مي‌گذراند، نتوانست در اين مراسم شركت كند ولي يك پيام صوتي به اين مراسم ارسال كرد. خبرنگار پيشكسوت كاخ سفيد، جولي ميسون گفت: اين مايه تاسف و وحشتناك است كه رييس‌جمهور ترامپ نمي‌خواهد در مراسم شام حضور پيدا كند. ميسون تاكيد كرد: من فكر مي‌كنم ناظران خارجي از راه دور شام اعضاي انجمن خبرنگاران را نظارت مي‌كنند. من فكر مي‌كنم اين فرصتي دوباره براي تنظيم روابط خودمان است. ما به متمم اول قانون اساسي كشورمان افتخار مي‌كنيم. ما در اين مراسم به جمع‌آوري پول و كمك هزينه تحصيلي روزنامه‌نگاري ادامه مي‌دهيم و جوايز روزنامه‌نگاري را نيز اعطا مي‌كنيم.
با اين حال دونالد ترامپ اصلا خاطره خوشي از مراسم شام به خصوص در طول دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما ندارد. او در مراسم شام سال 2013 پس از ورود هو شد. در سال 2011 نيز باراك اوباما، رييس‌جمهوري وقت بسياري از سخنان طنز خود را به دونالد ترامپ اختصاص داد كه گواهي تولد اوباما را زير سوال برده بود. با اين حال دونالد ترامپ هيچگاه از حضور در اين مراسم خوشحال نبوده است و شايد يكي از دلايل عدم حضور در اين مراسم را مي‌توان همين موضوع دانست و نگران بود حضور در جمع كثيري از رسانه‌هاي مخالف موجب يك تنش جدي‌تر يا تضعيف جايگاه او از سوي رسانه‌ها شود. با اين حال بسياري معتقدند كه عدم حضور دونالد ترامپ در اين مراسم چندان تعجب آور نيست چرا كه بيش از آنكه حاميان ترامپ در اين مراسم حضور داشته باشند، مخالفان او حاضرند و قطعا چندان تمايلي براي رييس‌جمهور وجود ندارد كه بخواهد در جمع كثيري از مخالفان خود صحبت كند. آدام وايس يك استرات‍ژيست سياسي در نيويورك مي‌گويد: رييس‌جمهور در اين مراسم شام چيزي به دست نخواهد آورد. او هيچ چيز براي به دست آوردن ندارد. زيرا 95 درصد مخاطباني كه در اين مراسم حضور دارند يا اورا دوست ندارند يا حتي احترامي براي رييس‌جمهور قايل نيستند. با اين حال اين اقدام تحريم گونه شام خبرنگاران توسط دونالد ترامپ يك اعتراض جدي به رسانه‌هاست كه رابطه خطرناك ميان دو طرف در جريان است.
جلسه سخنگويي در وزارت خارجه
به نظر مي‌رسد عدم ارتباط با رسانه‌ها تبديل به يك اپيدمي در ساختار دولت ترامپ شده است. اكنون بيش از يك ماه از روي كار آمدن دولت ترامپ مي‌گذرد و آخرين جلسه سخنگويي وزارت خارجه امريكا مربوط به نوزدهم ژانويه و دولت باراك اوباما است. هنوز هيچ موضع رسمي از سوي وزارت خارجه تحت فرمان ركس تيلرسون اعلام نشده است. حتي خود او هيچ ارتباطي با رسانه‌ها برقرار نكرده تا شمايي كلي از آينده سياست خارجي در دولت دونالد ترامپ ارايه دهد. اما حالا وزارت امورخارجه اعلام كرده است قصد دارد در روز ششم مارس جلسه سخنگويي در وزارت امورخارجه امريكا برگزار كند. خبري كه بالاخره از سوي معاون وزير خارجه اعلام شد و سكوت چند هفته‌اي وزارت خارجه نيز شكسته شد. در طول اين مدت مسائل كليدي و سوالات متعددي مطرح شد كه بي‌پاسخ ماند و حتي گمانه‌زني‌هايي در خصوص سردرگمي سياست خارجي ترامپ و همچنين اختلاف بين وزارت خارجه و كاخ سفيد مطرح شد.
گفتني است پيش‌تر جلسات روزانه وزيرخارجه به صورت زنده پخش مي‌شد و حتي دشمنان ايالات متحده و متحدان آنها در سراسر جهان از موضع امريكا در خصوص بحران‌هاي عمده بين‌المللي و تحولات در سراسر جهان مطلع مي‌شدند. اما آرشيو آنلاين تمامي اين جلسات از روز بيستم ژانويه متوقف شده است و اين دوره انتقالي به صورت بي‌سابقه‌اي به طول انجاميده است. جلسات پرسش و پاسخ به خبرنگاران اجازه مي‌دهد كه با فشار به سخنگويان به تفاوت‌هاي ظريف سياست خارجي ايالات متحده اقدامات ديپلماتيك اين كشور در خارج نيز مطلع شوند. با اين حال مارك تونر، جانشين سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرده كه ما از ششم مارس مجدد نشست‌هاي خبري خود را آغاز خواهيم كرد تا به رسانه‌ها به صورت مداوم پاسخگو باشيم.
گفتني است مقامات رده بالاي دولت ترامپ از جمله معاون رييس‌جمهور مايك پنس، نيكي هيلي نماينده امريكا در سازمان ملل، جان كلي رييس امنيت داخلي امريكا، جيمز متيس وزيردفاع و تيلرسون وزير خارجه حرف‌هاي متضاد يا متفاوت از دونالد ترامپ را در خصوص مسائل مختلف ارايه كرده‌اند. از همين رو اين موضوع در كشورهاي ديگر مطرح شده كه موضع واقعي دولت چيست و چه كسي در دولت دونالد ترامپ تصميم‌گيري يا تصميم‌سازي مي‌كند. بسياري معتقدند سكوت وزارت امورخارجه امريكا در ماه اول پر سروصداي رياست‌جمهوري دونالد ترامپ ترس را در ميان ديپلمات‌هاي فعلي و سابق امريكايي گسترش داده كه شايد وزارت خارجه امريكا در شكل دادن به سياست خارجي ايالات متحده به حاشيه رانده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون