• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

دي‌ميستورا چارچوب جديدي براي مذاكرات سوريه تعيين كرد

تقسيم رايزني‌ها به مذاكرات نظامي در آستانه و سياسي در ژنو

گروه جهان| مذاكرات سوري -  سوري در ژنو همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه اتفاق‌هاي رخ داده در حمص سوريه و نقض آتش بس تا حدودي بر روند اين رايزني‌ها كه البته پيشرفت محسوسي هم نداشته،سايه انداخته است. روز گذشته استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه به هيات‌هاي دمشق و مخالفان پيشنهاد تشكيل كارگروه‌هايي را در زمينه اداره كشور، قانون اساسي و انتخابات داد كه البته اين كار با توجه به عدم پيشرفت مذاكرات عملا نمي‌تواند معنايي در صحنه اجرايي داشته باشد. در سندي كه استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه به دوطرف سوري تقديم كرده، پيشنهاداتي درباره تشكيل سه كارگروه ويژه براي بررسي مسائل اداري، قانون اساسي و انتخابات آمده است. دي‌ميستورا پيشنهاد داده كه مسائل مربوط به مبارزه با تروريسم و پايبندي به آتش‌بس براي مذاكرات آستانه گذاشته شود و بر معادله «تا زماني كه با تمامي مسائل توافق نشود، بر سر هيچ چيزي توافق نخواهد شد» تكيه شود.
پيشنهادات دي‌ميستورا شامل حمايت از وحدت و يكپارچگي بر سر ميز مذاكرات مستقيم است. وي پيشنهاد داده كه قواعد مربوط به انضباط شامل محرمانه بودن مذاكرات و عدم كشف جزييات آن و احترام متقابل رعايت شود. دي‌ميستورا در اين سند تاكيد كرده كه قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت پايه و اساس مذاكرات كنوني است و وي آماده است تا به شكل مستقيم در مذاكرات شركت كند. در اين سند آمده كه مي‌توان درباره آتش‌بس، مبارزه با تروريسم و اتخاذ تدابير مربوط به اعتماد‌سازي گفت‌وگو كرد. در صفحه آخر اين سند عنوان شده است: دي‌ميستورا در راستاي دستور كار مذاكراتي كه ۲۳ فوريه آغاز شده، پيشنهاد برگزاري مذاكرات درباره دولت انتقالي، قانون اساسي و انتخابات را از روز ۲۶ فوريه داده‌ است.
همچنين تاكيد شده كه پنجم مارس دوره استراحت براي دو طرف محسوب شده و بعدا مذاكرات جديد آغاز خواهد شد. دي‌ميستورا در اين سند اجرايي كه در زمينه روند دور اول مذاكرات ژنو ۴ صادر كرده گفته است، اين طرح عملي كه براي مذاكرات تنظيم شده زمينه مناسبي براي بررسي جدي درباره دستور كار مطرح شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت مي‌دهد. دي‌ميستورا تصريح كرد، مذاكرات به‌طور اساسي بر آتش‌بس، مبارزه با تروريسم و اعتمادسازي تكيه دارد كه مي‌توان محورهاي ديگر نظير بازسازي، حمايت بين‌المللي از گذار سياسي را نيز به آن اضافه كرد. فرستاده سازمان ملل تاكيد كرد: از هر تلاش دوجانبه براي تشكيل يك هيات منسجم از مخالفان حمايت مي‌كنم و بايد توافقي بر سر چند اصل كاري از جمله احترام به محرمانه بودن مذاكرات و ارتباطات و عدم اعتراض هيچ طرفي به قانوني بودن طرف ديگر وجود داشته باشد. در همين راستا، بسمه قضماني، عضو هيات عالي مخالفان اعلام كرد كه فرستاده سازمان ملل به سوريه با هيات مخالفان درباره سندي كه در آن جزيياتي مربوط به ساختار مذاكرات آمده، گفت‌وگو كرده است. وي گفت: اين سند شامل مساله انتقال سياسي است كه اقدامي مثبت است. دي‌ميستورا روز جمعه سندي را كه شامل ماهيت مذاكرات است، به هيات دولت سوريه داد. بشار جعفري، رييس هيات دولت سوريه در مذاكرات ژنو خواهان مهلتي تا روز دوشنبه يا سه‌شنبه شده تا بتواند موضع دمشق را درباره اين سند اعلام كند. پيش از اين دفتر دي‌ميستورا اعلام كرده بود كه طرف‌هاي سوري به صورت اوليه با برگزاري مذاكرات مستقيم توافق كرده‌اند اما هيات مخالفان در تشكيل هياتي متحد شكست خورده‌ است. از سوي ديگر، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به سوريه گفت: حمله روز شنبه تروريست‌ها در سوريه اقدامي تعمدي در راستاي ضربه زدن به مذاكرات صلح در ژنو بود؛ تا جايي كه طرف‌هاي مذاكره‌كننده يكديگر را به دست داشتن در حملات متهم مي‌كنند. خبرگزاري آنا در اين خصوص مي‌نويسد: سه فرد انتحاري دو مقر وابسته به نيروهاي امنيتي سوريه را در شهر حمص هدف قرار دادند و با تيراندازي و انفجار، ده‌ها نفر را كشتند كه در ميان قربانيان حادثه يك افسر عالي‌رتبه دولت سوريه وجود دارد. تعداد قربانيان اين حادثه 42 نفر اعلام شده است. در سوي ديگر، نظام سوريه در واكنش به مواضع مخالفان سوري در غرب اين كشور، حملات هوايي انجام داد. استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به سوريه در بيانيه‌اي اعلام كرد همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت خرابكاري‌ها بر جريان مذاكرات تاثير گذاشت. به سود همه طرف‌ها است كه مخالفت خود را با اقدامات تروريست‌ها اعلام كنند، به فرآيند صلح در سوريه پايبند باشند و اجازه ندهند اين‌گونه تحريكات در روند مذاكرات تاثيرگذار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون