• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

وزيرامور خارجه عربستان به ترميم رابطه اميدوار است

ايران، سوژه اصلي سفر الجبير به عراق

عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان كه در قالب سفري غيرمنتظره به بغداد سفر كرده بود در ديدار با مقام‌هاي كشور ميزبان از آنها خواسته است كه اصل بي‌طرفي را در رابطه توامان با ايران و عربستان رعايت كنند و جانب هيچ كدام از كشورها را در اين مناقشه نگيرند. بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه عراق، عادل الجبير در بغداد تاكيد كرده است كه موضع بيطرفانه عراق مي‌تواند زمينه را براي بهبود روابط ايران و عربستان فراهم كند. همزمان، «سعد الحديثي»، سخنگوي دفتر «حيدر العبادي»، نخست‌وزير عراق در يك گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام كرد كه يك هيات كارشناسي با هدف گسترش همكاري‌هاي دو جانبه به زودي به عربستان سفر خواهد كرد. او اين سفر را در پاسخ به ديدار اخير«عادل الجبير»، وزير خارجه سعودي به بغداد دانست. رييس دفتر نخست‌وزير عراق در ادامه گفت: دولت به‌طور جدي در راستاي دوري از سياست صف‌بندي، اقدام مي‌كند و تلاش دارد مسيرهاي همكاري با تمامي كشورهاي عربي و منطقه‌اي و جهاني را باز كند. پس از پيروزي‌هاي متعدد عليه داعش در موصل، سياست كشورها در قبال عراق تغيير كرده و بيشتر آنها خواهان همكاري با عراق هستند چرا كه عراق خط مقدم اول و آخر از بين بردن داعش است. اين مقام عراقي همچنين اعلام كرد كه سفر «عادل الجبير» به عراق غير منتظره نبوده و از قبل آمادگي‌ها صورت گرفته و صرفا خبر سفر، اعلام نشده بود.
 كوتاه‌ترين مسير آشتي رياض - تهران
عبدالباري عطوان، سردبير روزنامه فرامنطقه‌اي راي‌اليوم در يادداشتي به دلايل سفر غير مترقبه «عادل الجبير»، وزير خارجه عربستان سعودي به عراق و ديدار با مقامات اين كشور پرداخت. وي با اشاره به اينكه عراق كوتاه‌ترين و در عين حال وسيع‌ترين مسير براي رسيدن به تهران است، نوشت: اين مساله ‌مي‌تواند تفسيري براي سفر الجبير به عراق و ديدار وي با مقامات عراقي از جمله حيدر العبادي، نخست‌وزير، ابراهيم الجعفري، وزير خارجه و فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق باشد. عطوان معتقد است، سفر وزير خارجه عربستان به عراق با توجه به روابط متشنج و حتي تا حدودي قطع شده بين دو كشور ناگهاني بود چرا كه با اظهارات تحريك‌آميز «ثامر السبهان»، نخستين سفير عربستان در بغداد بعد از گذشت چندين سال، اين تنش به بالاترين حد خود رسيد و عربستان سعودي مجبور شد براي حفظ جان او و بعد از آنكه وزارت خارجه عراق او را شخص غير قابل قبولي خواند، سفير خود را تغيير دهد.
نويسنده مطرح جهان عرب بر اين باور است كه چندين دليل وجود دارد كه وزير خارجه عربستان را به عراق كشانده است: اول اينكه مقامات عراق در جنگ با تروريسم توانسته‌اند به همبستگي رسيده و چندين شهر عراق را از دست داعش آزاد كنند. دوم اينكه نيروي هوايي عراق با حمايت ايران و امريكا و سوريه منطقه عملياتي خود را گسترش داده تا به مواضع داعش در شهر مرزي سوريه «البوكمال» و اراضي داخلي سوريه حمله كنند. عطوان مي‌گويد، اين مساله نشان مي‌دهد كه دولت عراق بر اساس موافقت قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در سوريه نقشي ايفا مي‌كند و چه بسا ارتش عراق پس از آزادسازي موصل به سوريه رفته و رقه را آزاد كند. سوم اينكه عناصر تروريستي داعش به منطقه مرزي «طريبيل» بين عراق و اردن حمله كردند كه طي آن چندين نظامي اردني كشته شدند. اين منطقه به مرز عربستان نزديك بوده و گزارش‌ها حاكي از آن است كه داعش در مناطق مرزي نزديك عربستان فعال‌تر شده است. چهارم اينكه سردمداران عربستان فهميده‌اند كه سياست «انزوا» و ايجاد درگيري‌ با كشورهاي همسايه بر اساس فرقه‌گرايي بسيار خطرناك بوده و بايد «انعطاف‌پذير» ‌بود چرا كه روابط عربستان با سوريه خوب نبوده و با يمن وارد جنگ شده و روابط با ايران متشنج بوده و روابطش با عراق تقريبا قطع شده حساب مي‌شود. پنجم اينكه عربستان به اين فهم رسيده است كه عراق و ايران در آينده منطقه به ويژه در ايجاد راه‌حل براي بحران سوريه نقش مهمي خواهند داشت. به همين دليل، عربستان به خوبي مي‌داند كه گفت‌وگو با ايران تنها حلقه نجاتي است براي خروج از باتلاق يمن و عراق مي‌تواند در اين زمينه ميانجي‌ خوبي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون