• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3757 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۹ اسفند

گفت‌وگوي «اعتماد» با صادق ورمزيار درباره بازي استقلال با التعاون

حريف را دست‌كم نگيريد

مهدي روزخوش

با شروع فصل جديد ليگ قهرمانان آسيا و همگروهي نمايندگان ايران با تيم‌هاي عربستاني، باز هم اين سوال به وجود آمد كه آيا باز هم بايد در كشوري ثالث از نمايندگان عربستان ميزباني كنيم؟! كه البته با گذشت زمان مشخص شد باز هم فدراسيون فوتبال در تقابل با سعودي‌ها كوتاه آمده تا نمايندگان ايران براي بازي با عربستاني‌ها كشوري ثالث را معرفي كنند. اما سوال اينجاست چرا بايد عمان از ايراني‌ها مقابل عربستاني‌ها ميزباني كند؟ پس از مناقشات سياسي ايران و عربستان بود كه سعودي‌ها با دخالت سياسي در ورزش فشار زيادي به كنفدراسيون فوتبال آسيا آوردند و عنوان كردند كه هيچ يك از تيم‌هاي عربستاني ديگر در خاك ايران به ميدان نخواهند رفت! ابتدا همه تصور مي‌كردند اين يك بلوف سياسي است اما پس از مدتي و البته با نظر مديران فدراسيون فوتبال، AFC راي به خواست عربستاني‌ها داد تا در نهايت تيم‌هاي ايراني كه در ليگ قهرمانان با تيم‌هاي عربستاني هم گروه بودند، كشوري ثالث را براي ميزباني انتخاب كنند. از آنجايي كه در ميان كشورهاي عربي، ايران رابطه بسيار خوبي از نظر سياسي با عمان دارد، تيم‌هاي ايراني مسقط، پايتخت اين كشور را به عنوان ميزبان انتخاب كردند.

اگر رابطه سياسي ما با عمان خوب باشد، چرا بايد انتظار داشته باشيم آنها از نظر فوتبالي هم به ما كمك كنند و شرايط يك ميزبان واقعي را براي ما فراهم كنند؟ كشوري كه در همسايگي عربستان قرار دارد و همزبان اين كشور محسوب مي‌شود چرا بايد از يك تيم ايراني‌ حمايت كنند؟ سال قبل زماني كه ايراني‌ها عمان را به عنوان ميزبان انتخاب كردند، خيلي‌ها بر اين باور بودند عمان نمي‌تواند ميزبان خوبي براي نمايندگان ايران مقابل تيم‌هاي عربستاني باشد اما گوش شنوايي نبود كه اين انتقاد را بشنود. گذشت زمان هم نشان داد نگراني‌ها و انتقادات بجا بوده و تيم‌هاي ايراني در آنجا هزينه‌هاي يك ميزبان واقعي را پرداخت كردند اما در عمل ميهمان بودند. اين اتفاق هم با توجه به فاصله كم عربستان و عمان، و همزباني اين دو كشور كاملا قابل پيش‌بيني بود. به راستي با وجود اين تجربه، چرا امسال هم مجددا عمان به عنوان كشور ثالث انتخاب شد؟

پرسپوليس در نخستين ديدارش در ليگ قهرمانان آسيا به مصاف الهلال رقيب سنتي خود رفت. پيش از اين ديدار اخبار زيادي منتشر شد مبني بر اينكه با هنرمندي عوامل باشگاه پرسپوليس در مسقط، بليت‌هاي اين ديدار به يك شركت عماني واگذار شده تا كار بليت فروشي را انجام دهد. در ادامه هم مشخص شد عماني‌ها ميزباني با شكوهي براي الهلال انجام دادند تا نماينده عربستان از هر نظر حمايت عماني‌ها را احساس كند. وقتي هم بازي آغاز شد، در تصاوير مشخص بود در مقابل تعداد اندك ايراني‌ها در ورزشگاه، تعداد زيادي از عماني‌ها و البته عربستاني‌ها در ورزشگاه حاضر هستند تا از الهلال حمايت كنند. جالب است پس از اين ديدار محسن مسلمان هم واكنش نشان داد و عنوان كرد: ما اينجا ميهمان بوديم نه ميزبان. درحالي امروز هم استقلال از التعاون ميزباني مي‌كند، باز هم شاهد خوش خدمتي عماني‌ها از عربستاني‌ها هستيم به‌طوري كه براي نماينده عربستان اتوبوس اختصاصي و VIP به فرودگاه فرستادند! حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه چرا با وجود تجربه دوره قبلي باز هم نمايندگان ايران، عمان را به عنوان كشور ثالث براي ميزباني از عربستاني‌ها انتخاب كردند؟ آيا اين انتخاب از سوي فدراسيون فوتبال ديكته شده بود؟ آيا بهتر نبود كشوري از شرق آسيا به عنوان كشور ثالث انتخاب شود؟ پس از انتخاب عمان، عربستان بيشتر از ما از ميزباني سود برد يا ما بيشتر از ميهماني عربستاني‌ها زيان ديديم؟

تيم فوتبال استقلال عصر امروز در هفته دوم مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا ميزبان التعاون عربستان خواهد بود. استقلال در نخستين ديدارش در اين رقابت‌ها مقابل العين در لحظات پاياني شكست خورد تا بدون كسب امتياز به مصاف حريف عربستاني برود.

صادق ورمزيار، پيشكسوت سابق استقلال در گفت‌وگويي پيرامون وضعيت اين روزهاي اين تيم به صحبت پرداخت.

در ادامه تحليل اين پيشكسوت را مي‌خوانيد.

وضعيت استقلال را براي بازي امروز چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

فكر مي‌كنم پس از بردهايي كه استقلال در ليگ به دست آورده بود، باخت در امارات روي روحيه بازيكنان تاثير گذاشته است. اميد نورافكن، فرشيد اسماعيلي و ساير بازيكنان جواني كه تا به حال عملكرد خوبي در تيم داشته‌اند الان از نظر روحي وضعيت خوبي ندارند و وظيفه كادر فني استقلال در حال حاضر اين است كه تيم را از نظر روحي ريكاوري كند تا بتواند امروز عملكرد خوبي مقابل حريف عربستاني داشته باشد. مطمئنا عليرضا منصوريان به خوبي از اين مساله آگاه است و ابتدا تيمش را از نظر روحي و در ادامه از نظر فني آماده بازي امروز خواهد كرد.

در ديدار استقلال مقابل الاهلي خط هافبك آبي‌پوشان عملكرد خوبي داشت. فكر مي‌كنيد امروز هم اين خط هافبك مي‌تواند نقطه قوت استقلال محسوب شود؟

استقلال از خط هافبك خوبي بهره مي‌برد كه هم در زمان دفاع و هم در زمان حمله به تيم به خوبي كمك مي‌كند. در ديدار مقابل الاهلي ديديم كه اين تيم چگونه اسير هافبك‌هاي استقلال شده بود. فكر مي‌كنم امروز هم شاهد چنين موضوعي باشيم. با توجه به اينكه التعاون در دفاع ضعف‌هايي دارد مطمئنا ما مي‌توانيم با هنر هافبك‌هاي‌مان و همين طور دوندگي بيشتر روي دروازه آنها فرصت گلزني ايجاد كنيم و به گل برسيم.

با توجه به شكستي كه استقلال مقابل الاهلي متحمل شد آيا اين شكست تجربه‌اي براي كادر فني استقلال شده است؟

من فكر مي‌كنم استقلال بايد از تجربه پرسپوليس استفاده مي‌كرد و با غرور وارد زمين نمي‌شد. همين غرور باعث شد در ديدار مقابل الاهلي متحمل شكست شوند. من قبل از بازي هم بارها گفته‌بودم بزرگ‌ترين دشمن استقلال غرور اين تيم است. استقلال در ليگ نتايج خوبي را در هفته‌هاي اخير گرفته است و با همين روحيه و البته غرور كاذب ديدارهاي ليگ قهرمانان آسيا را آغاز كرد. اگر اين غرور از تيم جدا مي‌شد، مطمئنا در ديدار مقابل الاهلي تيم عملكرد بهتري را از خود نشان مي‌داد. من اميدوارم اين شكست درس عبرتي براي بازيكنان شده باشد تا امروز با قدرت مقابل التعاون قرار بگيرند و بدانند هيچ حريفي را نبايد دست كم بگيرند. اين را بدانيد در فوتبال هيچ چيز تمام نمي‌شود و آنهايي موفق مي‌شوند كه از شكست‌ها درس بگيرند.

در 4 ديدار اخير نمايندگان ايران در آسيا نكته مشابهي وجود داشت و آن اين بود كه همه تيم‌هاي ما روي ضربات ايستگاهي گل دريافت كردند. به نظر شما عليرضا منصوريان مي‌تواند اين ضعف را در تيمش برطرف كند؟

در ليگ ما يك مساله معمولي است كه تيم‌ها روي ضربات ايستگاهي به خوبي به گل مي‌رسند. مطمئنا عليرضا منصوريان هم اين مساله را آناليز كرده و با شناخت كامل به مصاف التعاون خواهد رفت. استقلال بازيكنان جوان و خوبي دارد كه از قدرت بدني بالايي برخوردارند. منصوريان تيمش روي تمرين‌هاي بدنسازي به خوبي كار كرده و در ديدار مقابل الاهلي هم ديديد كه اين تيم چقدر خوب درون زمين مي‌دود. شايد تفاوت استقلال و الاهلي فقط در برخي بازيكنان خارجي حريف بود. براي بازي امروز هم معتقدم استقلال با شناخت كامل به مصاف حريف خواهد رفت و مطمئنا مي‌توانيم اميد داشته باشيم كه تيم يك پيروزي شيرين را به دست آورد. درست است كه به خاطر مسائل سياسي از ميزباني محروم هستيم اما اميد داريم تيم‌مان در شرايط جوي عمان به پيروزي برسد تا هواداران استقلال خوشحال شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون