• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3760 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ اسفند

دادستان كل امريكا با سفير روسيه پيش از انتخابات ديدار كرده است

حلقه نفوذ مسكو در قلب واشنگتن

ميثم سليماني

 

امريكا يك‌بار ديگر به دوره مك كارتيسم باز مي‌گردد. دوره‌اي كه هر كسي، هر گروهي كه مشكوك به ارتباط با گروه‌هاي كمونيستي و افكار كمونيستي داشت در امريكا با آنها برخورد مي‌شد. موضوعي كه وقايع دهه 50 ميلادي امريكا را زير سايه خود قرار داده بود و در آستانه جنگ سرد شرايط حاكم بر روابط امريكا و كشورهايي از جمله چين و شوروي را كه به دامن كمونيست افتاده بودند، سخت و سخت‌تر مي‌كرد. اكنون يك‌بار ديگر تاريخ تكرار مي‌شود. امريكا و روسيه در آستانه يك جنگ سرد قرار گرفته‌اند و حالا ارتباط با روسيه در امريكا تبديل به يك خطر قرمز شده است. هرشخصي يا ارگان دولتي كه ارتباط نزديك با روسيه داشته باشد، مظنون به جاسوسي، ارتباط به دخالت در نتيجه انتخابات و همكاري با روسيه مي‌شود. امريكا وارد دوره‌اي شده است كه همه‌چيز بايد در ارتباط با روسيه شفاف باشد. هيچ كس نمي‌تواند ارتباط گذشته خود را در دوره‌اي كه تا اين حد دخالت روسيه در نتيجه انتخابات امريكا روشن نشده بود را پنهان كند. رسانه‌ها و دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا روز به روز به اطلاعات جديدتري دست پيدا مي‌كنند و مشخص مي‌كند حلقه نزديكان دونالد ترامپ چگونه پيش يا پس از انتخابات با سفير روسيه در امريكا ارتباط داشتند.
در آخرين افشاگري عليه مقامات امريكايي، روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه در گزارشي افشا كرد كه جف سشن، دادستان كل امريكا كه به تازگي راي تاييد از سنا را دريافت كرده است در دو نوبت با سفير روسيه در امريكا پيش از انتخابات رياست‌جمهوري ديدار و گفت‌وگو كرده است. اقدامي كه در زمان جلسات پرسش و پاسخ سنا براي تصدي پست دادستان كل آن را به‌‌طور كلي انكار كرد. وي در پاسخ به سوال در ارتباط با روسيه، هرگونه ارتباطي را تكذيب كرده بود. اما حالا افشاي اين خبر تبديل به دردسري جدي براي سناتور سابق و دادستان كنوني امريكا شده است.
جف سشن را مي‌توان نخستين سناتوري دانست كه مورد تاييد دونالد ترامپ در دولت قرار گرفت و قانونگذاران جمهوريخواه نيز از نامزدي او حمايت كردند و آن را امتيازي براي ايجاد پيوند بيشتر ميان جمهوريخواهان و رييس‌جمهور دانستند. او وفاداري خود را در همه موارد به دونالد ترامپ ثابت كرد و توانايي خود را در اجراي غرايز ناسيوناليستي دونالد ترامپ در سياست به او نشان داد. دو تن از مشاوران سابق سشن در سناي امريكا، استفان ميلر و ريك ديربورن به واشنگتن پست گفته‌اند كه سشن يك مقام كليدي در جلسات منظم كاخ سفيد به حساب مي‌آيد. او روابط بسيار دوستانه‌اي با استيو بنون، استراتژيست ارشد كاخ سفيد دارد. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا پس از افشاي اخباري مبني بر ديدار سشن با سفير روسيه رسما اعلام كرد كه من به او اعتماد كامل دارم. او يك مرد صادق است. من از ديدارهاي او با خبر نبودم و اين اقدامات مطمئنم عمدي نبوده است.
طبق گزارش واشنگتن پست، جف سشن طي يك سال گذشته در قامت سناتور آلاباما با سفير روسيه در ايالات متحده ديدار كرده است. يكي از جلسات يك گفت‌وگوي خصوصي بين سشن و سرگئي كيسلياك سفير روسيه در ماه سپتامبر و در دفتر سناتور برگزار شده است. اين ديدار در زماني انجام شده كه مقامات اطلاعاتي امريكا به‌شدت درگير نفوذ سايبري روسيه در امريكا و دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا بودند.
يك ديدار ديگر سشن در ماه جولاي با سفير روسيه صورت گرفته است. سشن كه از فوريه 2016 در حمايت از دونالد ترامپ وارد كارزار انتخاباتي شده بود در دوره‌اي كه با سفير روسيه ديدار كرد به عنوان يكي از مشاوران ارشد كمپين ترامپ شناخته مي‌شد. گفتني است دادستان كل در جلسات وزارت دادگستري با اف بي‌آي در راستاي تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات و ارتباط كمپين ترامپ با روسيه نقش مهمي ايفا مي‌كند و حالا افشاي ارتباط سشن با سفير روسيه جايگاه دادستان كل ايالات متحده را در اين تحقيقات زير سوال برده است.
جف سشن در دهم ژانويه 2017 در كميته قضايي مجلس سنا به عنوان نامزد دادگستري حاضر شد و در جواب سوالات سناتورهاي اين كميته در خصوص ارتباط كمپين ترامپ با روسيه گفت: من از اين فعاليت‌ها به هيچ عنوان آگاه نيستم. وي افزود من در دوره مبارزات انتخاباتي هيچ‌گونه ارتباطي با روسيه نداشتم.
همچنين سناتور پاتريك ليهي از سشن در اين جلسات مي‌پرسد چند تن از كانديداها يا مشاوران ارشد رييس‌جمهور با روسيه در ارتباط بودند. آيا شما در تماس با هركسي كه متصل به هر بخشي از دولت روسيه باشد در طول انتخابات سال 2016قبل يا بعد از انتخابات بوده‌ايد؟ سشن تنها با يك كلمه پاسخ مي‌دهد: «نه»!
حالا افشاي اين گزارش و به نوعي تاييد اين ديدارها از سوي سشن اعتماد بسياري را از بين برده است. سشن در عمل طي جلسات پرسش و پاسخ به سناتورها دروغ گفته است و اكنون شخصيت و صداقت او به عنوان يك دادستان زير سوال رفته است. اما بلافاصله پس از انتشار اين گزارش جف سشن يك نشست خبري با خبرنگاران ترتيب داد. او هرچند ديدار با سفير روسيه را در چارچوب اجراي وظايف سناتوري خود مي‌ديد اما در نهايت عنوان كرد كه خود را از تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات و ارتباط افراد كمپين ترامپ براي ارتباط با روسيه كنار مي‌كشد. اقدامي كه جايگاه دادستان كل را در امريكا طي فرآيند تحقيقات زير سوال مي‌برد. در امريكا دادستان كل در تحقيقات سياسي و فراجناحي نقش اساسي ايفا مي‌كند. زيرا دادستان كل در امريكا بيش از اينكه نقش حمايتي از دولت داشته باشد، نقش مهمي در تحقيقات قضايي دارد. از جمله در بحث پرونده استفاده هيلاري كلينتون از سرور شخصي براي ايميل‌هاي محرمانه دادستاني امريكا نقشي تعيين‌كننده را داشت. اما حالا در پرونده مهمي مانند دخالت روسيه در انتخابات و ارتباط كمپين ترامپ با مسكو اكنون شخص دادستان تبديل به يكي از مظنونان اين پرونده شده است. لازم به ذكر است جايگاه دادستان كل در امريكا به گونه‌اي است كه دومين جانشين رييس‌جمهور در امريكا پس از معاون اول به حساب مي‌آيد.
اكنون هرچند جف سشن با خروج از فرآيند تحقيقات در پرونده ارتباط كمپين ترامپ با روسيه، جلوي استعفاي دومين عضو ارشد دولت جديد امريكا را در كمتر از دو ماه بگيرد، اما رفته رفته موج اين افشاگري به سمتي پيش مي‌رود كه سشن چاره‌اي جز استعفا نمي‌بيند. دموكرات‌هاي امريكا به خصوص چاك شومر، رهبر دموكرات‌ها در سناي امريكا و نانسي پلوسي، رهبر دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان خواستار استعفاي هرچه سريع‌تر سشن از سمت خود شدند. چرا كه آنها معتقدند دادستان كل امريكا بايد فردي مستقل و بي‌طرف باشد كه اكنون اين جايگاه از بين رفته است.
مطرح شدن ديداري ديگر در برج ترامپ
اكنون كه بحث ارتباط با روسيه به‌شدت براي دولت نگران‌كننده شده است، كاخ سفيد خود تصميم گرفته تا تكذيب كردن را كنار بگذارد تا شايد بتواند از زهر افشاي آنها بكاهد. كاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام كرد: مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق امريكا در يك جلسه از قبل اعلام نشده با سفير روسيه در ماه دسامبر براي ايجاد يك خط ارتباطي بين دولت روسيه و كاخ سفيد مذاكراتي داشته‌اند.
در اين ديدار علاوه بر مايكل فلين، جرد كوشنر، داماد و مشاور كنوني دونالد ترامپ در اين جلسه كه در برج ترامپ برگزار شده حضور داشته است. سرگئي كيسلياك نيز خود شخصا در اين ديدار حضور داشت. اما آنگونه كه به نظر مي‌رسد از داخل تيم انتقالي و دولت امريكا مايكل فلين رابط اصلي با روسيه بوده است و بنا بوده شرايط را با آقاي كيسلياك براي بهبود روابط پيش ببرد.
اما ميزان و تعداد دفعات اين تماس‌ها نامشخص است. به گزارش نيويورك تايمز افشاي اين نشست از چگوني ارتباط وسيع تيم ترامپ و بخشي از مورد اعتمادترين مشاوران رييس‌جمهور منتخب پرده بر‌مي‌دارد. هرچند كاخ سفيد بارها تلاش كرد تا هرگونه ارتباط با آقاي كيسلياك را رد كند اما مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه بخش زيادي از مهم‌ترين مهره‌هاي دولت امريكا با روسيه در طول مبارزات انتخاباتي و حتي پس از آن در ارتباط بوده است.
گزارش ديدار كوشنر با كيسلياك براي نخستين بار در هفته‌نامه نيويوركر منتشر شد كه دو طرف در دسامبر بايكديگر در برج ترامپ ديدار كردند. اكنون نيز اين گزارش توسط كاخ سفيد در پاسخ به پرسش خبرنگار نيويورك تايمز مورد تاييد قرار گرفت.
هرچند ديدار ميان مقامات انتقالي دولت امريكا با مقامات خارجي موضوع غير‌معمول و عجيبي به نظر نمي‌آيد اما اكنون همه جلسات بين همكاران دونالد ترامپ و روس‌ها كاملا زير ذره‌بين اف‌بي‌آي قرار گرفته تا متوجه شوند تا چه حد روسيه در تيم ترامپ و نتيجه انتخابات دست داشته است.
گفتني است اين جلسه در ماه دسامبر در يك زمان بسيار حساس صورت گرفته است. زماني كه اوباما آماده مي‌شد تا تحريم‌هاي جديدي را عليه روسيه در مورد دخالت مسكو در انتخابات سال 2016 امريكا وضع كند.
آنچه كه كاملا روشن شده اين است كه دولت دونالد ترامپ علاقه بسيار شاياني براي برقراري ارتباط با دولت روسيه داشته است و سعي كرده تا پالس‌هاي مسالمت‌جويانه‌اي به وسيله سفير روسيه در امريكا براي مسكو ارسال كند. آنگونه كه كاخ سفيد اعلام كرده، اين ارتباطات تنها براي ايجاد يك خط ارتباطي ميان مسكو- واشنگتن برقرار شده است. كاخ سفيد در ادامه توضيحات خود عنوان مي‌كند كه جرد كوشنر با نمايندگان خارجي بسيار زيادي جلسات و ارتباطات گسترده‌اي برقرار كرده است و حتي با برخي رهبران و نمايندگان رهبران ديگر كشورهاي جهان ملاقات‌هاي فشرده‌اي داشته است.
طبق اطلاعات به دست آمده جلسه برج ترامپ ميان فلين، كوشنر، كيسلياك حدود بيست دقيقه به طول انجاميده است. اما زماني كه براي نخستين بار در ماه ژانويه موضوع تماس‌هاي تلفني فلين و كيسلياك مطرح شد، كاخ سفيد وجود تنها يك پيام متني و تماس تلفني كوتاه بين دو طرف در پايان ماه دسامبر تاييد كرد كه هر دو پيش از تحريم‌هاي ايالات متحده عليه روسيه بوده است. اما اين موضوع پس از افشاي گزارش‌هاي خبري متعدد زير سوال رفت و در تضاد با اظهارات مقام‌هاي دولتي قرار گرفت. اما رفته رفته با افشاي جزييات تماس‌هاي فلين با سفير روسيه و گستردگي مذاكرات در خصوص تحريم‌هاي امريكا عليه روسيه موج گسترده‌اي در خصوص ارتباط كمپين ترامپ و روسيه ايجاد شد به گونه‌اي كه در كمتر از يك ماه از شروع به كار دولت مشاور امنيت ملي ترامپ، مايكل فلين استعفا داد.
سفير كاركشته روسي در امريكا
سرگئي كيسلياك، سفير قديمي روسيه در ايالات متحده محسوب مي‌شود. مايكل مك فال، سفير پيشين امريكا در روسيه مي‌گويد كه من چند هفته پيش از آغاز ماموريتم به روسيه با كيسلياك در يك مهماني شام خيره‌كننده ديدار كردم. در اين ديدار مقامات تصميم‌گير از وزارتخانه‌هاي دفاع و خارجه در خصوص روسيه حضور داشتند. مك فال مي‌گويد اين يك واقعيت است كه كيسلياك سعي داشت به اعماق دولت براي ايجاد و گسترش روابط تلاش كند كه اقدامي تحسين‌برانگيز بود. وي افزود: من به‌شدت تحت تاثير رفتار او قرار گرفتم.
اكنون نيز به نظر مي‌رسد كه كيسلياك توانسته يك شبكه وسيع را در دولت جديد امريكا ايجاد كند. مايكل فلين مجبور به استعفا شد. اكنون جف سشن به دو ديدار با سفير روسيه اعتراف كرده است و تاكنون مشخص شده كه با جرد كوشنر، داماد ترامپ نيز ديدار كرده است.
كيسلياك 66 ساله يكي از ديپلمات‌هاي حرفه‌اي در دوران اتحاد جماهير شوروي به حساب مي‌آيد. او با مقامات امريكايي براي چندين دهه تعامل داشته و انگليسي را به خوبي صحبت مي‌كند و 9 سال است كه در صحنه سياسي امريكا حضور دارد. او فردي بسيار صميمي و همواره با لبخند است اما قاطعانه از سياست‌هاي روسيه دفاع مي‌كند.
او در موضوع مداخله روسيه در اوكراين به شكل سرسختانه‌اي از آن دفاع كرده است. او در خصوص موضع امريكا در قبال اوكراين نيز آن را رياكارانه خواند اما در محافل غير رسمي و شام‌هاي كاري خود را به عنوان يك دوست نشان مي‌دهد. برخي دوستان و نزديكان كيسلياك وي را به عنوان فردي مي‌دانند كه از مواضع روسيه به خوبي دفاع مي‌كند. او در سخنراني هتل فلاور واشنگتن دونالد ترامپ در خصوص سياست خارجي از جمله چهار سفير حاضر در اين مراسم بود كه در رديف جلو نشسته بود.
با اين حال سوالي كه در اين بين مطرح است كه براي تمامي طرف‌ها مشخص بود كه حركت‌هاي آقاي كيسلياك كاملا زير ذره‌بين سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا قرار دارد و برخي مقامات روس اين نوع از اقدامات وي را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند اما برخي هم معتقدند كه شايد اقدامي برنامه‌ريزي شده از سوي او باشد.
با اين وجود تا قبل از روي كار آمدن پوتين در سال 2012 كيسلياك يك فرد محبوب در واشنگتن شناخته مي‌شد. اما رفته رفته اين روابط به سردي گراييد و شرايط ميان دو طرف سرد‌تر شد.
مك فال به نيويورك‌تايمز مي‌گويد: كيسيلياك همواره با وزير دفاع و ديگر افراد دخيل در سياست امريكا در راستاي تمايل براي محدود كردن كانال‌هاي ارتباطي درگير بود. از طرفي به گفته سفير پيشين امريكا در روسيه، كيسلياك به‌شدت در تلاش براي پيدا كردن شكاف ميان دولت امريكا بوده است. نيكلاس برنز، معاون سابق وزير خارجه امريكا نيز در خصوص كيسلياك مي‌گويد: او بسيار باهوش، باتجربه و هميشه آماده است. اما او مي‌تواند بدبين، پرسروصدا، انعطاف‌ناپذير و ذهنيت به مانند دوره شوروي داشته باشد و به‌شدت تهاجمي عليه امريكا عمل كند.
با اين وجود اكنون مقامات فعلي و سابق امريكا معتقدند كه سفير روسيه تماس‌هاي زيادي با مقام‌هاي كنوني دولت امريكا در دوره انتخابات داشته است. به خصوص مايكل فلين كه از همه اين افراد مهم‌تر بوده است. آنگونه كه سفير روسيه عنوان كرده از سال 2013 با فلين در ارتباط بوده و يكديگر را مي‌شناختند و در طول مبارزات انتخاباتي نيز با هم در تماس بودند. كيسلياك در پاسخ به گزارش واشنگتن‌پست در خصوص ديدارش با سشن نيز گفت: اين كاري است كه همه ديپلمات‌ها انجام مي‌دهند اما هيچ بحثي در خصوص ارتباطش با فلين به ميان نياورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون